Τι θα ισχύει από 1.11.2025 για τις πληρωμές μέσω IRIS: Από την 1 Νοεμβρίου 2025, όλες οι επιχειρήσεις στη χώρα είναι υποχρεωμένες να δέχονται πληρωμές μέσω IRIS, είτε μέσω POS είτε με QR κωδικό που ο πελάτης θα σαρώνει με την εφαρμογή της τράπεζας που χρησιμοποιεί.
Οι συναλλαγές θα ολοκληρώνονται σε πραγματικό χρόνο χωρίς προμήθειες, ενώ, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα ελέγχει τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων.
Οι μεταφορές χρημάτων μέσω IRIS ορίζονται ως εξής:
- Μέχρι 500 ευρώ ημερησίως για μεταφορές μεταξύ ιδιωτών (IRIS P2P).
- Μέχρι 500 ευρώ ημερησίως για πληρωμές από ιδιώτες προς επαγγελματίες (IRIS P2B).
- Το συνολικό ημερήσιο όριο ανέρχεται σε 1.000 ευρώ.
Οι μεταφορές P2P πραγματοποιούνται χωρίς χρέωση για τον αποστολέα, ενώ για τις συναλλαγές P2B προβλέπεται μικρή προμήθεια για τον επαγγελματία.
Σημαντικό είναι ότι, σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, όλες οι συναλλαγές P2B πρέπει υποχρεωτικά να πραγματοποιούνται μέσω τερματικού POS. Παραβιάσεις θα επιφέρουν αυστηρά πρόστιμα.
Υποχρεωτική χρήση POS σε κάθε επαγγελματική πληρωμή
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που ενσωματώνεται στον εκσυγχρονισμό του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, ορίζει ότι κάθε πληρωμή μέσω IRIS ή παρόμοιων υπηρεσιών mobile banking πρέπει να ολοκληρώνεται αποκλειστικά μέσω τερματικού POS, το οποίο θα είναι συνδεδεμένο είτε με φορολογικό μηχανισμό είτε με τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ. Κάθε άλλη μέθοδος πληρωμής θεωρείται παράνομη.
Η ρύθμιση αφορά χιλιάδες επιχειρήσεις λιανικής, καταστήματα και επιχειρήσεις εστίασης που μέχρι τώρα δέχονταν άμεσες μεταφορές χρημάτων χωρίς φορολογική τεκμηρίωση. Με την εφαρμογή του νόμου, κάθε μη νόμιμη πληρωμή θα επιφέρει αυστηρές κυρώσεις.
Πρόστιμα και κυρώσεις
- 10.000 ευρώ για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία.
- 20.000 ευρώ για επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία.
Ωστόσο, τα πρόστιμα μειώνονται κατά 50% για επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε μικρούς οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους ή σε νησιά με λιγότερους από 3.100 κατοίκους (εκτός τουριστικών περιοχών).
Η επόμενη φάση αναβάθμισης του IRIS
Αυτές οι αλλαγές αποτελούν την αρχή για μια συνολική αναβάθμιση της υπηρεσίας IRIS, με τα εξής βήματα:
- Από Νοέμβριο 2025, οι καταναλωτές θα μπορούν να πραγματοποιούν πληρωμές χωρίς όριο ποσού σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, αρκεί να υπάρχει διαθέσιμο υπόλοιπο.
- Από Ιανουάριο 2026, το ημερήσιο όριο για IRIS P2P θα αυξηθεί στα 1.000 ευρώ με μηνιαίο όριο 5.000 ευρώ. Το ίδιο θα ισχύει και για τις επαγγελματικές πληρωμές (IRIS P2B), με όριο 31.000 ευρώ μηνιαίως.
- Από τα μέσα του 2026, το IRIS θα επεκταθεί και στο εξωτερικό, επιτρέποντας μεταφορές χρημάτων μεταξύ ιδιωτών σε χώρες του δικτύου EuroPA, όπως Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Σκανδιναβικές χώρες και Πολωνία.
Πως λειτουργεί η υπηρεσία πληρωμών IRIS
Η υπηρεσία online άμεσων πληρωμών IRIS, η οποία υλοποιήθηκε και υποστηρίζεται από τη ΔΙΑΣ AE και τους εγχώριους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Alpha Bank, Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς και Viva Wallet) φέρνει νέες δυνατότητες για εύκολες συναλλαγές στο καταναλωτικό κοινό.
Η υπηρεσία χρησιμοποιεί το σύστημα TIPS (ΤΑRGET Instant Payment Settlement ), μία υπηρεσία υποδομών που έθεσε σε λειτουργία το Ευρωσύστημα τον Νοέμβριο του 2018 και λειτουργεί στην Ελλάδα μέσω ΔΙΑΣ από το 2020.
Τι είναι το IRIS
Η υπηρεσία IRIS payments – Ηλεκτρονικό Κατάστημα είναι μία εναλλακτική λύση άμεσων (online) πληρωμών που δίνει τη δυνατότητα στον πληρωτή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος να πραγματοποιεί τις αγορές του με απευθείας χρέωση του τραπεζικού του λογαριασμού χρησιμοποιώντας το internet banking της τράπεζας που συνεργάζεται.
Στην υπηρεσία υποστηρίζονται τα internet banking της Τράπεζας Πειραιώς, της Alpha Bank, της Εθνικής Τράπεζας, της Eurobank και της Viva, καλύπτοντας το σύνολο σχεδόν των χρηστών internet banking της Ελλάδας.
Με την ολοκλήρωση της παραγγελίας των προϊόντων ή υπηρεσιών στο ηλεκτρονικό κατάστημα (eShop) της επιχείρησης, στην επιλογή του τρόπου πληρωμής εμφανίζεται ως μέσω πληρωμής και η υπηρεσία IRIS payments.
Η διαδικασία για την πληρωμή, από τον πελάτη – καταναλωτή, μέσω IRIS payments γίνεται ως εξής:
- Επιλέγει την υπηρεσία IRIS payments ως τρόπο πληρωμής, μέσα από το διαδικτυακό χώρο του εμπόρου.
- Επιλέγει «Δημιουργία QR Code» για να σκανάρει το QR από το mobile banking του ή επιλέγει την τράπεζά του και αυτόματα θα μεταφερθεί στο ασφαλές περιβάλλον του e-banking της τράπεζας.
- Εισέρχεται στο περιβάλλον της τράπεζάς του και μετά την ασφαλή σύνδεσή του ενημερώνεται με τις λεπτομέρειες της πληρωμής.
- Δίνοντας την έγκριση του πραγματοποιεί την πληρωμή με μεταφορά πίστωσης από τον τραπεζικό λογαριασμό του.
- Ολοκληρώνει την πληρωμή.
- Αυτόματη επιστροφή του πελάτη στο ηλεκτρονικό κατάστημα (eshop) της επιχείρησης, όπου εμφανίζεται και το μήνυμα ολοκλήρωσης της συναλλαγής.
Πλεονεκτήματα για το ηλεκτρονικό κατάστημα
- Άμεση ενημέρωση της επιχείρησης για την εκτέλεση της πληρωμής.
- Εγγυημένη και ανέκκλητη είσπραξη της πληρωμής.
- Παροχή ενός επιπρόσθετου και εναλλακτικού τρόπου πληρωμής για τους πελάτες σας, ώστε να ολοκληρώνουν τις πληρωμές τους με ευκολία και ασφάλεια.
- Ημερήσια παραλαβή αυτοματοποιημένου ηλεκτρονικού αρχείου εκκαθάρισης συναλλαγών για την ενημέρωση των συστημάτων της επιχείρησης και τη λογιστική τακτοποίηση των πληρωμών που έχει λάβει στο λογαριασμό της στην Τράπεζα Πειραιώς.
Στα πλεονεκτήματα του IRIS περιλαμβάνονται η άμεση πίστωση 24 ώρες την εβδομάδα και τις 365 μέρες του έτους καθώς και η ταχύτητα και ευκολία χρησης του.
Οι καταναλωτές μπορούν να ενεργοποιήσουν τις πληρωμές IRIS μέσα από την εφαρμογή e-banking της τράπεζας τους.
Εκτελώντας νέα συναλλαγή μπορούν να επιλέξουν το πρόγραμμα IRIS, όπου τους δίνεται η δυνατότητα να ολοκληρώσουν την συναλλαγή τους είτε με τον αριθμό του κινητού ή τον ΑΦΜ του εγγεγραμμένου στην υπηρεσία εμπόρου ή σκανάροντας τον κωδικό QR που τους παρέχει ο έμπορος.
Η συναλλαγή παίρνει μόλις μερικά δευτερόλεπτα και ο καταναλωτής και ο έμπορος ενημερώνονται άμεσα για την επιτυχημένη μεταφορά.
Οι Τράπεζες οι οποίες συμμετέχουν στην υπηρεσία IRIS και μπορείτε να δείτε αναλυτικά οδηγίες είναι:
Τράπεζα Πειραιώς – Εθνική Τράπεζα – Eurobank – Alpha Bank – Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου – Viva Wallet
Επιχειρηματίες που ενδιαφέρονται να ενεργοποιήσουν την υπηρεσία θα πρέπει να κατεβάσουν την εφαρμογή της τράπεζας τους και να ενεργοποιήσουν τις πληρωμές IRIS την τράπεζα ή να κλείσουν ένα με ραντεβού στην τράπεζα τους
Η ενεργοποίηση της υπηρεσίας, είτε για ιδιώτες είτε για επαγγελματίες, γίνεται μέσω του mobile app της Τράπεζας τους, με μια πολύ απλή διαδικασία.
Οι πληρωμές πραγματοποιούνται μόνο με τον αριθμό του κινητού του παραλήπτη ή σάρωση QR Code, μέσω του mobile app της Τράπεζας.
Για την επιβεβαίωση των συναλλαγών απαιτείται η χρήση βιομετρικών δεδομένων (αποτύπωση του προσώπου ή του δαχτυλικού αποτυπώματος) και επιβεβαίωση ονοματεπωνύμου του παραλήπτη πριν από την αποστολή.
Τα χρήματα πιστώνονται εντός 2 δευτερολέπτων στον παραλήπτη, ο οποίος ενημερώνεται αμέσως για τη μεταφορά των χρημάτων, καθώς και για τα στοιχεία του αποστολέα.
Το IRIS διαθέτει 3 υπηρεσίες:
1. IRIS Person to Person: Άμεση μεταφορά χρημάτων μεταξύ ιδιωτών, χωρίς προμήθεια (έως 500 €/ημέρα).
2. IRIS Person to Business: Για πληρωμή σε ατομικές επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες. Προϋπόθεση είναι η εγγραφή του επαγγελματία με επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό. Επισημαίνεται ότι το όριο των 500 ευρώ για τον επαγγελματία είναι ανά πελάτη κι όχι στο σύνολο των χρημάτων που μπορεί να λάβει ημερησίως. Ο πελάτης δεν επιβαρύνεται με κάποια χρέωση για την υπηρεσία, ενώ η προμήθεια για τον επαγγελματία είναι σημαντικά μικρότερη σε σχέση με άλλες μεθόδους πληρωμής
3. IRIS Commerce: Για πληρωμή σε ηλεκτρονικά καταστήματα, χωρίς να κοινοποιούνται στοιχεία πληρωμής στον έμπορο. Η παραγγελία ολοκληρώνεται μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Παράλληλα, δεν υπάρχει όριο ποσού και δεν απαιτείται εγγραφή στην υπηρεσία για τον πελάτη.
Δημοσιεύτηκε στον Οδηγό του Πολίτη (https://www.odigostoupoliti.eu)









