Αλλαγές και αναβάθμιση του δωρεάν Ψηφιακού Φροντιστηρίου για μαθητές: Με διατάξεις του νόμου 5237/2025, επέρχονται αλλαγές και αναβάθμιση της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πύλης και του Ψηφιακού Φροντιστηρίου
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο αποτελεί μια σύγχρονη ψηφιακή πλατφόρμα για μαθητές και μαθήτριες. Διαθέτει σε μορφή video σειρά από γνωστικά αντικείμενα και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου:
https://streaming.digitalschool.gov.gr/
Οι σχετικές διατάξεις του νόμου 5237/2025 έχουν ως εξής:
Νόμος 5237/2025 – ΦΕΚ Τεύχος 176/13.10.2025
Σύσταση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης – Ένταξη των Ακαδημιών στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, άλλα θέματα επαγγελματικής κατάρτισης και λοιπές διατάξεις.
Άρθρο 40
Χρήση Ψηφιακών Καινοτόμων Εργαλείων στην εκπαίδευση – Τροποποίηση άρθρου 26Α ν. 4368/2016
1. Στο άρθρο 26A του ν. 4368/2016 (Α’ 21), περί ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πύλης και Ψηφιακού Φροντιστηρίου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) μετά την παρ. 1, προστίθενται παρ. 1Α και 1Β, β) μετά την παρ. 5Α προστίθεται παρ. 5Β, γ) μετά την παρ. 10 προστίθενται παρ. 11 και 12, και το άρθρο 26Α διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 26Α
Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη – Ψηφιακό Φροντιστήριο
1. Δημιουργείται κεντρική ηλεκτρονική εφαρμογή, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης «gov.gr». Η ηλεκτρονική εφαρμογή του πρώτου εδαφίου πληροί όλες τις προδιαγραφές προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία, λειτουργεί ως πύλη ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου και υπηρεσιών σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και αναπτύσσεται και λειτουργεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
1Α. Με αποκλειστικό σκοπό την υποβοήθηση του έργου των εκπαιδευτικών και την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δύνανται να αξιοποιούνται ψηφιακές τεχνολογίες και εφαρμογές, καινοτόμα εκπαιδευτικά υλικά, καθώς και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και να οργανώνεται η επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε σχέση με τη χρήση των τεχνολογικών εφαρμογών και συστημάτων αυτών.
1Β. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που καταχωρίζονται στις εφαρμογές της παρ. 1Α, συλλέγονται, τηρούνται και τυγχάνουν περαιτέρω επεξεργασίας αποκλειστικά για τον σκοπό της παρ. 1Α. Τα ανωτέρω δεδομένα τηρούνται για περίοδο τριών (3) ετών και στη συνέχεια διαγράφονται. Η επεξεργασία των μεταδεδομένων επιτρέπεται αποκλειστικά για σκοπούς ερευνητικούς ή στατιστικούς.
2. Η ψηφιακή εκπαίδευση της παρ. 1 παρέχεται: α) με τη μορφή σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης (Ψηφιακό Φροντιστήριο) και αφορά στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.), του Λυκείου Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.), των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), καθώς και της Δ’ τάξης του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Λυκείου (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.) και β) με τη μορφή της ασύγχρονης εκπαίδευσης σε μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού σχολείου, σε μαθητές όλων των τάξεων του Γυμνασίου και σε μαθητές της Α’ και Β’ τάξης των ΓΕ.Λ., Ε.Α.Ε., ΕΠΑ.Λ., καθώς και της Α’, Β’ και Γ’ τάξης του ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.. Η περ. α) υλοποιείται από το Τμήμα Δ’ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Διεύθυνσης Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία σε συνεργασία με το Ι.Ε.Π.. Η περ. β) υλοποιείται με ευθύνη του Ι.Ε.Π..
3. α) Για την κάλυψη των αναγκών της εκπαίδευσης της περ. α) της παρ. 2 αποσπάται για ένα (1) σχολικό έτος, με δυνατότητα παράτασης, ο αναγκαίος αριθμός εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Τμήμα Δ’ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Διεύθυνσης Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Ο χρόνος απόσπασης των παραπάνω εκπαιδευτικών λογίζεται ως πραγματική διδακτική υπηρεσία και ως χρόνος για θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 8 του π.δ. 50/1996 (Α’ 45). Ως μονάδες μετάθεσης των παραπάνω αποσπώμενων, υπολογίζονται οι μονάδες που προβλέπονται για την πλησιέστερη προς τον τόπο της υπηρεσίας τους σχολική μονάδα και επιπλέον έξι (6) μονάδες μετάθεσης για κάθε έτος.
β) Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στο Ψηφιακό Φροντιστήριο της περ. α) της παρ. 2 λαμβάνουν για τη διδακτική υπηρεσία τους δύο (2) μονάδες, ανά έτος, οι οποίες προσμετρώνται στη διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης στελεχών εκπαίδευσης της παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 4823/2021 (Α’ 136). Αν ο εκπαιδευτικός του πρώτου εδαφίου έχει συμπληρώσει το ανώτατο όριο μονάδων διδακτικής εμπειρίας, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 33 του ν. 4823/2021, λαμβάνει, κατ’ αναλογία, μία (1) μονάδα, ανά έτος, σύμφωνα με την περ. γ) της παρ. 3 του ίδιου άρθρου.
γ) Οι ως άνω αποσπώμενοι εκπαιδευτικοί επιλέγονται με βάση συγκεκριμένα προσόντα, όπως η εμπειρία, η επιστημονική κατάρτιση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, οι επικοινωνιακές δεξιότητες και η προσωπικότητά τους, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής (Γ.Γ.Π.Δ.Ε.Ε.Α.), κατόπιν εισήγησης τριμελούς επιτροπής, η οποία συγκροτείται προς τον σκοπό αυτόν με απόφαση του Γ.Γ.Π.Δ.Ε.Ε.Α.. Η ως άνω επιτροπή αποτελείται από τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ως Πρόεδρο, καθώς και τον Προϊστάμενο του Τμήματος Δ’ Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων και τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ως μέλη, με τους αναπληρωτές τους. Χρέη Γραμματέα ασκεί υπάλληλος της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Την παρακολούθηση της υλοποίησης της ψηφιακής εκπαίδευσης αναλαμβάνει ένας εκ των αποσπώμενων ή προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών ως Συντονιστής, ο οποίος ορίζεται από την επιτροπή του πρώτου εδαφίου.
4. Σε περίπτωση μη κάλυψης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό για το Ψηφιακό Φροντιστήριο της περ. α) της παρ. 2, δύναται να προσλαμβάνονται, με τη διαδικασία της περ. γ) της παρ. 3, εφόσον εκδηλώσουν σχετικό ενδιαφέρον κατά την υποβολή της αίτησής τους για πρόσληψη, έως σαράντα (40) αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, οι οποίοι περιλαμβάνονται στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 63 του ν. 4589/2019 (Α’ 13), υπό την πρόσθετη προϋπόθεση ότι διαθέτουν πενταετή διδακτική εμπειρία. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί συνάπτουν σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής που εδρεύει το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατά την κατάρτιση της οποίας το ελληνικό Δημόσιο εκπροσωπείται από τον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, και τοποθετούνται με απόφαση του Διευθυντή για την παροχή ψηφιακής εκπαίδευσης και εκπαιδευτικού διδακτικού έργου στο Ψηφιακό Φροντιστήριο. Ο χρόνος πρόσληψης των παραπάνω εκπαιδευτικών λογίζεται ως χρόνος πραγματικής εκπαιδευτικής υπηρεσίας. Στην πραγματική εκπαιδευτική υπηρεσία που παρέχεται από τους παραπάνω προσωρινούς αναπληρωτές αποδίδεται η μοριοδότηση που προβλέπεται στην υποπερ. αα) της περ. β) του άρθρου 57 του ν. 4589/2019, προσαυξημένη κατά το μισό, με ανώτατο όριο μοριοδότησης τις δεκαπέντε (15) μονάδες, ανά σχολικό έτος.
5. Οι εκπαιδευτικοί της περ. α) της παρ. 2 παρέχουν σύγχρονη εκπαίδευση το ανώτερο εννέα (9) ώρες εβδομαδιαίως, υπό τις οδηγίες του Συντονιστή, και στο υπόλοιπο του ωραρίου τους παρέχουν ασύγχρονη εκπαίδευση ιδίως με τη διόρθωση ασκήσεων, εργασιών και διαγωνισμάτων. Η οργάνωση του προγράμματος και της ύλης των μαθημάτων της ψηφιακής εκπαίδευσης και η εν γένει επιστημονική εποπτεία της λειτουργίας του Ψηφιακού Φροντιστηρίου ασκούνται από Επιστημονική Επιτροπή, με διετή θητεία, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π. και αποτελείται από πέντε (5) έως δεκαπέντε (15) μέλη, προσωπικότητες εγνωσμένου κύρους, εν ενεργεία ή συνταξιούχους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, με εμπειρία και εξειδίκευση στα αντικείμενα των μαθημάτων για τα οποία παρέχεται το Ψηφιακό Φροντιστήριο. Η Επιτροπή του δεύτερου εδαφίου, εφόσον διαπιστώσει σε οποιοδήποτε στάδιο λειτουργίας του Ψηφιακού Φροντιστηρίου τη μη καταλληλότητα οποιουδήποτε από τους εκπαιδευτικούς των παρ. 3 και 4, εισηγείται αμελλητί με ειδική αιτιολογία στον Γ.Γ.Π.Δ.Ε.Ε.Α. την αντικατάστασή του. Η σύμβαση του προσωρινού αναπληρωτή που κρίθηκε μη κατάλληλος λύεται αυτοδικαίως, και αυτός δύναται να προσληφθεί στη δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κατά παρέκκλιση της παρ. 5Α του άρθρου 63 του ν. 4589/2019 (Α’ 13), σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες.
5Α. Κατά τη διάρκεια λειτουργίας του Ψηφιακού Φροντιστηρίου, αν ελλείπει, απουσιάζει ή κωλύεται ο εκπαιδευτικός των παρ. 3 και 4, ή αν υφίσταται ανάγκη αντικατάστασής τους για οποιονδήποτε λόγο, που αφορά στην άσκηση του εκπαιδευτικού τους έργου, δύναται να προσλαμβάνονται, με απόφαση του Γ.Γ.Π.Δ.Ε.Ε.Α., κατόπιν εισήγησης της Επιστημονικής Επιτροπής της παρ. 5, ισάριθμοι προσωρινοί αναπληρωτές από τη λίστα επιλαχόντων της τριμελούς επιτροπής της περ. γ) της παρ. 3. Η παρ. 5Α του άρθρου 63 του ν. 4589/2019 δεν εφαρμόζεται για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που παραιτούνται από τη θέση τους για να προσληφθούν στο Ψηφιακό Φροντιστήριο. Αν δεν υπάρχει λίστα επιλαχόντων, επαναλαμβάνεται η διαδικασία των παρ. 3 και 4 του παρόντος.
5Β. Για τον σχεδιασμό, την οργάνωση και τον τρόπο αξιοποίησης των μέσων της παρ. 1Α, καθώς και των σχετικών επιμορφώσεων, αρμόδια είναι Επιστημονική Επιτροπή, με διετή θητεία, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π. και αποτελείται από είκοσι πέντε (25) έως πενήντα (50) μέλη, προσωπικότητες εγνωσμένου κύρους, εν ενεργεία ή συνταξιούχους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, με εμπειρία και εξειδίκευση στα αντικείμενα των μαθημάτων τα οποία θα παρέχονται, καθώς και υπαλλήλους του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ή εποπτευομένων φορέων αυτού ή μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) με εμπειρία ή εξειδικευμένη γνώση σε ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία ή εν γένει σε ζητήματα σχεδιασμού μαθημάτων και εφαρμογών τεχνολογίας. Για τη βέλτιστη άσκηση του έργου της Επιστημονικής Επιτροπής δύναται να συστήνονται υποεπιτροπές της.
Η Επιστημονική Επιτροπή της παρούσας, μετά από αίτημα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ή των εποπτευόμενων φορέων του, γνωμοδοτεί περί της παιδαγωγικής και τεχνικής καταλληλότητας και επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων των συγχρηματοδοτούμενων έργων ή των έργων τα οποία εντάσσονται στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και υλοποιούνται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ή από τους εποπτευόμενους φορείς του και στα οποία παράγεται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, εν γένει, ανεξαρτήτως του εάν αυτό εντάσσεται στην Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη.
6. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π., καθορίζεται η πρόσβαση των χρηστών στα επιμέρους πεδία της ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1 με αυθεντικοποίηση μέσω των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν στον κατάλογο μελών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.).
7. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού εκδίδεται πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επιλογή των αποσπώμενων και των προσλαμβανόμενων εκπαιδευτικών και καθορίζονται τα ειδικότερα κριτήρια επιλογής και το αντικείμενο απασχόλησής τους, ο αριθμός και οι κλάδοι/ειδικότητες, η διαδικασία της απόσπασης και της πρόσληψης, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρ. 3.
8. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π., δύναται να επεκτείνεται η εφαρμογή της ψηφιακής εκπαίδευσης και σε άλλες τάξεις σχολικών μονάδων όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και σε επιπλέον μαθήματα, να τροποποιούνται τα μαθήματα, για τα οποία παρέχεται ψηφιακή εκπαίδευση, το είδος της εκπαίδευσης (σύγχρονη ή ασύγχρονη ή συνδυασμός αυτών), η έναρξη και λήξη λειτουργίας της ψηφιακής εκπαίδευσης για κάθε σχολικό έτος, οι ώρες διδασκαλίας, ο τρόπος συμμετοχής των μαθητών και των εκπαιδευτικών, καθώς οι όροι και οι προϋποθέσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
9. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται τα ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1, η εξασφάλιση αποτελεσματικής πρόσβασης στους χρήστες με αναπηρία προσδιορίζονται το περιεχόμενο και η δομή της, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την επεξεργασία τους και καθορίζονται οι αναγκαίες διαλειτουργικότητες, ο τρόπος πρόσβασης και τα μέσα τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται για την υλοποίηση της εφαρμογής, οι όροι και οι προϋποθέσεις της διαδικασίας, συμπεριλαμβανομένων των οργανωτικών και τεχνικών μέτρων προς διασφάλιση της προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των συμμετεχόντων, καθώς και κάθε αναγκαία τεχνική ή άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος. Με όμοια απόφαση ορίζονται ο υπεύθυνος επεξεργασίας, ο εκτελών την επεξεργασία, το είδος των δεδομένων, που καταχωρίζονται, καθώς και η χρονική διάρκεια τήρησης αυτών.
10. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προσδιορίζεται ο ακριβής αριθμός των μελών της Επιστημονικής Επιτροπής της παρ. 5, η διαδικασία, τα κριτήρια και ο τρόπος επιλογής των μελών της, και εξειδικεύονται οι αρμοδιότητες της Επιτροπής, καθώς και τα κριτήρια μη καταλληλότητας των εκπαιδευτικών των παρ. 3 και 4.
11. α) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα για την εφαρμογή της παρ. 1Α, ιδίως σε σχέση με τεχνικά και οργανωτικά μέτρα, ο τρόπος πρόσβασης και τα μέσα τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται για την υλοποίηση της εκάστοτε εφαρμογής, οι όροι και οι προϋποθέσεις της προβλεπόμενης διαδικασίας και ρυθμίζεται κάθε ζήτημα σχετικό με την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, όπως ο καθορισμός των ρόλων των εμπλεκομένων φορέων και τα εφαρμοζόμενα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφαλείας.
β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής δραστηριότητας, τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά τους και ο σκοπός χρήσης τους, και ρυθμίζεται και κάθε άλλο ζήτημα σχετικά με τη χρήση τους, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1689 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Ιουνίου 2024, για τη θέσπιση εναρμονισμένων κανόνων σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΚ) 300/2008, (ΕΕ) 167/2013, (ΕΕ) 168/2013, (ΕΕ) 2018/858, (ΕΕ) 2018/1139 και (ΕΕ) 2019/2144 και των οδηγιών 2014/90/ΕΕ, (ΕΕ) 2016/797 και (ΕΕ) 2020/1828 (κανονισμός για την τεχνητή νοημοσύνη).
12. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προβλέπονται ο αριθμός των μελών της Επιστημονικής Επιτροπής της παρ. 5Β, η διαδικασία, τα κριτήρια και ο τρόπος επιλογής των μελών της και η δημιουργία υποεπιτροπών και εξειδικεύονται οι αρμοδιότητες της Επιτροπής και των υποεπιτροπών της.»
Δημοσιεύτηκε στον Οδηγό του Πολίτη (https://www.odigostoupoliti.eu)