Υποσχέσεις και πραγματικότητα – ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής

Ανακοίνωση Τομέα Ψηφιακής Πολιτικής ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

Παρά τις υποσχέσεις για απλοποίηση, η γραφειοκρατία –  και ταυτόχρονα η αδυναμία επίλυσης προβλημάτων από την κυβέρνηση ταλαιπωρούν καθημερινά τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.   

Οι πολύπλοκες διαδικασίες και οι καθυστερήσεις αποτελούν αντίφαση προς τις προσδοκίες που δημιουργούνται από τη συνεχή χρήση δημόσιων πόρων και τη δαπάνη εκατομμυρίων ευρώ. Η απόκλιση μεταξύ των υποσχέσεων και της πραγματικότητας δημιουργεί απογοήτευση σε όλους, ενισχύοντας την ανάγκη για πιο αποτελεσματικές ψηφιακές υπηρεσίες. Επιπλέον η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διαιωνίζει την γραφειοκρατία τώρα και σε ψηφιακό επίπεδο, βάζοντας εμπόδια στην καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων.

Η έλλειψη προόδου ως προς τη διευκόλυνση της χρήσης των δημόσιων υπηρεσιών αποτελεί πραγματική απογοήτευση. Σύμφωνα με δημοσιεύματα από τις 4.500 διαδικασίες του Δημοσίου που έχουν καταγραφεί στο «Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών – Μίτος», μόλις 27 έχουν βελτιωθεί. Έχει κάποια εξήγηση να δώσει η Κυβέρνηση του επιτελικού κράτους και της αριστείας ή μήπως πρόκειται για έναν τεράστιο επικοινωνιακό ψηφιακό μουσαμά που έχει απλωθεί για να κρύψει την αποτυχία; Και την ίδια στιγμή, ο ίδιος αυτός μουσαμάς διαφημίζει το gov.gr ως το “2ο καλύτερο brand μεταξύ 70 οργανισμών στην εμπειρία του καταναλωτή” λες και πρόκειται για μια ακόμα εταιρική ανακοίνωση. Ξεχνάει όμως η Κυβέρνηση ότι οι πολίτες ενδιαφέρονται για απλοποίηση και εξυπηρέτηση και όχι για επικοινωνιακέ φιέστες. 

Σε μια εποχή όπου οι απαιτήσεις της κοινωνίας και η παγκόσμια οικονομία αλλάζουν ταχέως, η ανάγκη για μια ευέλικτη, αποτελεσματική και ψηφιακά προηγμένη δημόσια διοίκηση είναι επιτακτική. Η γραφειοκρατία δημιουργεί εμπόδια για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ενώ η έλλειψη σημαντικής προόδου στη βελτίωση των διαδικασιών αποδεικνύει τη δυσκολία της κυβέρνησης να προσαρμοστεί στις σύγχρονες απαιτήσεις.

Είναι απόλυτη ανάγκη η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να επικεντρωθεί όχι μόνο στη δαπάνη χρημάτων για μεταφορά μικρού μέρους της γραφειοκρατικής αλυσίδας σε ψηφιακά μέσα, αλλά στην πραγματική απλοποίηση των διαδικασιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας. Όχι να απαιτεί από τον Έλληνα φορολογούμενο δεκατρία (13) δικαιολογητικά και ένα μήνα αναμονής για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την έκδοση άδειας κυκλοφορίας μοτοποδηλάτου από την ελληνική αστυνομία.

Η αποτυχία εφαρμογής ενός συνολικού σχεδίου για την απλοποίηση διαδικασιών και η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των διαφόρων κυβερνητικών φορέων είναι γεγονός. Οι υποσχέσεις ότι το «Μίτος» θα διαλειτουργούσε με το ηλεκτρονικό παράβολο, την πύλη EU-GO για τις διασυνοριακές υπηρεσίες και το νέο πληροφοριακό σύστημα των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών παραμένουν υποσχέσεις. Αν το ζητούμενο στη χώρα μας είναι η ανάπτυξη, πως το υπουργείο Ανάπτυξης απαιτεί από τον Έλληνα μικροπωλητή έως και τριάντα ένα (31) δικαιολογητικά και 2 μήνες αναμονής για την έκδοση άδειας παραγωγού πωλητή σε Λαϊκή Αγορά;

Η αντιμετώπιση του προβλήματος απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση η οποία πρέπει να ενσωματώνει τη συμμετοχή των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και των συλλογικών φορέων. Οι πολίτες πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να εκφράζουν τις απόψεις τους, να παρακολουθούν την εξέλιξη των μεταρρυθμίσεων και να συμμετέχουν στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.

Συγχρόνως, είναι αναγκαία η διαρκής εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων και των πολιτών στην αποτελεσματική χρήση των νέων τεχνολογιών και η ενίσχυση με πραγματικά κίνητρα του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης. Επιπλέον, το κλείσιμο πολλών υπηρεσιών ανά την Ελλάδα κάνει απαραίτητη πλέον την χρήση ψηφιακών υπηρεσιών για όλο και περισσότερους πολίτες. Ιδιαίτερα σε όσους κατοικούν σε παραμεθόριες περιοχές, είναι συνήθως μεγαλύτερης ηλικίας και χαμηλότερου εισοδήματος. Η κυβέρνηση έχει χρέος να δώσει ψηφιακές λύσεις ειδικά σε αυτούς τους πολίτες για να αναπτύξουν ψηφιακές δεξιότητες, αντί να τους οδηγεί στην απομόνωση και το περιθώριο εντείνοντας τις ανισότητες.  

Οι υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη προχωρήσει σε απλουστεύσεις διαδικασιών και όχι σε απλές εγκαταστάσεις ψηφιακών συστημάτων. Τα παραδείγματα είναι πολλαπλά:

1-Πύλες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για Υπηρεσίες: Εσθονία – Φινλανδία

2-Ψηφιακά Φορολογικά Συστήματα: Δανία – Σουηδία

3-Ηλεκτρονικά Μητρώα Υγείας: Ηνωμένο Βασίλειο – Γερμανία

4-Λύσεις Ψηφιακής Ταυτότητας: Βέλγιο – Ισπανία

5-Συστήματα ηλεκτρονικών προμηθειών: Ολλανδία – Γαλλία

Για το  ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής αποτελεί προτεραιότητα η απλοποίηση και η ψηφιοποίηση των διαδικασιών καθώς θεωρούνται κρίσιμες δράσεις για την ανάπτυξη της χώρας, των επιχειρήσεων και της οικονομίας, και συμβάλλουν στην ενίσχυση της δημοκρατίας, της προσβασιμότητας, της διαφάνειας και στη συνολική εξέλιξη της κοινωνίας. 

Οι ενέργειες του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής στοχεύουν στη δημιουργία ενός σύγχρονου κράτους το οποίο θα αντιμετωπίζει τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής και θα υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και τις  ανάγκες των πολιτών. Το Σχέδιο «Ψηφιακή Ελλάδα» του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής υπερβαίνει τη διάσταση της ψηφιακής διακυβέρνησης και αποτελεί προϊόν συλλογικής διαβούλευσης με τους πολίτες, στελέχη φορέων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, την ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα.


Πηγή

Leave a Reply