Οι θέσεις του Εργατικού Κέντρου Πειραιά για το MasterPlan της Cosco

cosco
Η αγωνιστική δράση για να μην περάσουν τα αντιδραστικά σχέδια κυβέρνησης – Cosco

Τα τελευταία χρόνια στα πλαίσια των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων και του δόγματος του νεοφιλελευθερισμού οι ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων επιχειρήσεων και η παράδοση του δημόσιου πλούτου στο διεθνές και εγχώριο κεφάλαιο αποτελεί στρατηγική επιλογή των αστικών κυβερνήσεων και των κομμάτων που άσκησαν διακυβέρνηση αξιοποιώντας για τον σκοπό αυτό το δημόσιο χρέος, τα μνημόνια και τις δεσμεύσεις που οι δυνάμεις αυτές συνομολόγησαν με την Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΔΝΤ και την ΕΚΤ, επιταχύνοντας το ξεπούλημα του δημόσιου και παραγωγικού πλούτου της χώρας μας.

Η επέλαση των πολυεθνικών στην χώρα μας εξυπηρετεί πολλούς στόχους, ενίσχυση της κερδοφορίας τους, επέκταση της επιχειρηματικής τους δράσης, διεύρυνση της γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής τους επιρροής.

Στην βάση αυτής της στρατηγικής του διεθνούς πολυεθνικού και μονοπωλιακού κεφαλαίου δεκάδες (με δημόσιο έλεγχο) παραγωγικές και κερδοφόρες επιχειρήσεις πέρασαν στα χέρια τους με τους κατάλληλους “πρόθυμουςαιρετούς σε κυβερνώντα κόμματα, τοπική αυτοδιοίκηση (!) και αυτό συνεχίζεται έως να ολοκληρωθεί ο μακρύς κατάλογος για την αρπαγή και την λεηλασία και της υπόλοιπης δημόσιας περιουσίας.

Αμερικάνοι – Ευρωπαίοι – Κινέζοι – Ρώσοι και άλλοι έχουν πάρει θέση, πολλές φορές σε σκληρό ανταγωνισμό μεταξύ τους, διεκδικώντας μερίδιο από την πίτα των υπό πώληση επιχειρήσεων και στρατηγικής σημασίας επιχειρήσεων ώστε να δυναμώσουν την επιρροή, τον ρόλο και να ενισχύσουν τα κέρδη τους.

Στην κατεύθυνση αυτής της στρατηγικής έγιναν και τα εξής βήματα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας: (α) ο ΟΛΠ από Ν.Π.Δ.Δ. μετεξελίχθηκε σε Α.Ε. το 1999, (β) ο ΟΛΠ Α.Ε. το 2003 εισήλθε στο Χ.Α.Α., (γ) το 2009 σύναψε Σύμβαση Παραχώρησης για 2 Προβλήτες Εμπορευματοκιβωτίων με θυγατρική της COSCO, (δ) Το επόμενο βήμα με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μέσω ΤΑΙΠΕΔ στους Κινέζους και στον τελικό διαγωνισμό το πήραν χωρίς αντιπάλους.

Αλλεπάλληλα κυβερνητικά σχήματα την τελευταία δεκαετία Ν.Δ-ΠΑΣΟΚ-ΛΑΟΣ, ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ υπηρέτησαν και υπηρετούν πιστά το δόγμα της καπιταλιστικής κερδοφορίας. Αυτοί έβγαλαν στο σφυρί την δημόσια περιουσία, αυτοί την ξεπούλησαν, αυτοί είχαν και έχουν τις μεγάλες πολιτικές ευθύνες.

Η Κινεζική κρατική Cosco με την είσοδο και την τυπική πλέον κυριαρχία της στο λιμάνι του Πειραιά πάτησε πάνω στα επιχειρησιακά σχέδια τα οποία χρονολογούνται από την περίοδο του ΟΛΠ (υπό δημόσιο έλεγχο), επέκτεινε τον σχεδιασμό της με κριτήριο την ενίσχυση της κερδοφορίας της, συμπεριέλαβε στο MasterPlan πλήθος αλλαγών που εξυπηρετούν καλύτερα τα επιχειρηματικά της σχέδια, επεκτείνοντας τα σχέδια της και πέρα από το υπάρχοντα όρια λιμένος όπως τα γνωρίζαμε, σε αγαστή συνεργασία με τις ανωτέρω κυβερνήσεις.

1) Βασικά στοιχεία του σχεδιασμού της είναι η μετατροπή όλης της έκτασης του λιμανιού σε μια τεράστια ελεύθερη οικονομική ζώνη στην οποία θα επικρατούν εργασιακές συνθήκες γαλέρας, χωρίς σταθερή και μόνιμη δουλειά (δια μέσω εργολάβων), χωρίς ΣΣΕ, εργατικά δικαιώματα, χωρίς μέτρα προστασίας για τους εργαζόμενους. Το βλέπουμε αυτό στις προβλήτες 2-3 και οι εξελίξεις πείθουν και τον πλέον δύσπιστο για το εργασιακό μοντέλο που οραματίζονται στην Cosco για τους εργαζόμενους, τα εργατικά δικαιώματα και τις συνδικαλιστικές ελευθερίες.

Ταυτόχρονα η επένδυση της Cosco απομυθοποιεί τους κλακαδόρους της πολιτικής των επενδύσεων και της ανάπτυξης και καταρρίπτει την προπαγάνδα για χιλιάδες θέσεις εργασίας, καλύτερους μισθούς και άλλα φαιδρά επιχειρήματα που αναμασούν για να περάσουν την πολιτική τους.

2) Επέκταση και δημιουργία νέας προβλήτας στην Πειραϊκή για μεγαθήρια κρουαζιερόπλοια, ένα έργο χρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε και την Περιφέρεια Αττικής το οποίο θα επιβαρύνει δραματικά το θαλάσσιο περιβάλλον, την ατμοσφαιρική μόλυνση, θα διαμορφώσει τραγικές επιπτώσεις στο συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης και συνολικά θέτει σε μεγάλο κίνδυνο την υγεία του λαού του Πειραιά, των γύρω συνοικιών, ακόμη και σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής.

Το έργο αυτό ήδη έχει εγκαινιαστεί, οι βυθοκόροι της Cosco δουλεύουν ασταμάτητα 24 ώρες το 24ωρο και αυτό συμβαίνει χωρίς να έχουν τηρηθεί οι προβλεπόμενες προϋποθέσεις που ορίζονται από την ελληνική νομοθεσία.

3) Μετατροπή της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης σε ναυπηγείο της Cosco. Οι Κινέζοι στην διένεξή τους με το ελληνικό δημόσιο κέρδισαν την δικαστική απόφαση (ΣτΕ) γεγονός που τους ανοίγει τον δρόμο αυτός ο σχεδιασμός τους να υλοποιηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.

Μια τέτοια εξέλιξη διαμορφώνει τεράστιους κινδύνους για την απασχόληση χιλιάδων εργαζομένων αλλά και μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αναπτύσσουν την δραστηριότητά τους στην ναυπηγοεπισκευή (Δραπετσώνα – Κερατσίνι – Πέραμα).

Το γεγονός αυτό ανοίγει διάπλατα τον δρόμο το σημερινό εργασιακό καθεστώς στην Cosco να επεκταθεί και να επικρατήσει σε όλο πλέον το λιμάνι.

4) Οι βυθοκορήσεις στην Πειραϊκή (ξεκίνησαν ήδη), στον Κεντρικό Λιμένα, στον Λιμένα Ηρακλέους, στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος συνιστούν πριν απ’ όλα ΣΟΒΑΡΟ ΚΙΝΔΥΝΟ για την ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής της Αττικής και των νησιών του Αργοσαρωνικού, λόγω των τοξικών καρκινογενών ουσιών, βαρέων μετάλλων που περιέχονται στο ρυπασμένο βυθό των περιοχών αυτών και που τώρα βρίσκονται αδρανοποιημένα στο βυθό. Η βυθοκόρηση ενεργοποιεί αυτές τις ουσίες οι οποίες θα περάσουν στον άνθρωπο από την θάλασσα διαμέσου της αλιείας μολύνοντας σοβαρά την τροφική αλυσίδα και από την ατμόσφαιρα κατά τη διάρκεια της αποξήρανσης της λάσπης που σχεδιάζει ο ΟΛΠ να κάνει πάνω στην προβλήτα κρουαζιέρας στα 50 μέτρα μπροστά από την κατοικημένη περιοχή.

5) Car Terminal – Logistics Center – Hotel – Καταστήματα εξυπηρέτησης επιβατών (Mall) – Parking. Σειρά έργων είναι μέσα στον σχεδιασμό της Cosco και τα περισσότερα από αυτά έχουν πάρει έγκριση για υλοποίηση και τα οποία περιλαμβάνονται σε αυτά που ενέκρινε η ΕΣΑΛ δίνοντας το πράσινο φως για την προώθηση του τροποποιημένου MasterPlan των Κινέζων.

Τα παραπάνω έργα μαζί και αυτά που ενδεχόμενα υλοποιηθούν σε μεταγενέστερη φάση (πχ. Το Mall έχοντας κατασκευασμένο το κτίριο και παραμένοντας έστω και ανενεργό μέσα στο masterplan, μπορεί να ενεργοποιηθεί/υλοποιηθεί μετά την 10ετία που θα λήξει το δικαίωμα προσφυγής ακύρωσης), συνιστούν μια συνολική παρέμβαση διαμορφώνοντας μέσα στο λιμάνι μια ChinaTown αποκόπτοντας οριστικά από τους πολίτες του Πειραιά την πρόσβαση σε αυτό και δημιουργώντας μια πόλη μπροστά από την πόλη. Οι κερδοφόρες αυτές επιχειρήσεις και τα έργα προωθούν ευρύτερα τους σχεδιασμούς των Κινέζων να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι του Πειραιά ως ενδιάμεσο σταθμό για την προώθηση των εμπορευμάτων σε όλη την Ευρώπη.

Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις τους για την εκτέλεση αυτών των έργων σηματοδοτούν σοβαρές αλλαγές στο συγκοινωνιακό δίκτυο και είναι συνδεδεμένες με αλλαγές που θα δρομολογηθούν στην υπηρεσία των συμφερόντων τους έτσι ώστε να εξασφαλίσουν τους δρόμους για την πρόσβαση στις ευρωπαϊκές χώρες και αγορές.

Αυτές οι αλλαγές αντικειμενικά (όπως προκύπτει και από συγκεκριμένες μελέτες) θα επιφέρουν νέα επιβάρυνση στο συγκοινωνιακό πρόβλημα στην περιοχή, στην μόλυνση και στην ρύπανση του περιβάλλοντος, θα καταστήσουν αφόρητη την ζωή και την υγεία των πολιτών τόσο στον Πειραιά όσο και στις συνοικίες του.

Επίσης οι σχεδιασμοί αυτοί αναπόφευκτα εγκυμονούν τον κίνδυνο μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του Πειραιά να εξοστρακιστούν και να εξαφανιστούν από την κινέζικη επέλαση.

Στενά συνδεδεμένες με τα σχέδια της Cosco θα πρέπει να δούμε και άλλες επιχειρήσεις που βρίσκονται ήδη στην περιοχή, OILONE αλλά και τα καζάνια στο Πέραμα τα οποία καθημερινά ρυπαίνουν με τις καρκινογόνες ουσίες τους σπέρνοντας την καταστροφή και τον θάνατο και από την άποψη ακριβώς της προστασίας των λαϊκών συνοικιών και του λαού στην περιοχή, η πάλη πρέπει να είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την άμεση απομάκρυνσή τους.

Το Εργατικό Κέντρο Πειραιά εκφράζει την κατηγορηματική του αντίθεση σε αυτούς τους σχεδιασμούς των αστικών κυβερνήσεων και του κεφαλαίου που η πολιτική τους περί ανάπτυξης έχει ως συνέπεια την καταστροφή όχι μόνο των εργατικών δικαιωμάτων αλλά και της ίδιας της ζωής μας.

Στην κατεύθυνση αυτή δηλώνουμε ένα μεγάλο ΜΑΖΙΚΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΟΧΙ συνολικά στο MasterPlan της Cosco καθώς και όλων των άλλων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών μέσα και έξω από το λιμάνι που εξελίσσονται με αναπλάσεις περιοχών στο όνομα νέων επενδύσεων και οι οποίες οδηγούν στην τσιμεντοποίηση, στην ανάπτυξη νέων εμπορικών επιχειρήσεων και οι οποίες με την σειρά τους καταστρέφουν ότι έχει απομείνει όρθιο στον Πειραιά και το παραδίδουν βορά στα επιχειρηματικά συμφέροντα και την κερδοφορία τους.

Προκειμένου το Εργατικό κέντρο Πειραιά να οργανώσει την αντίσταση της πάλης όλων των εργαζομένων και του λαού της περιοχής, σε πρόσφατη συνεδρίαση αποφάσισε να μπει αποφασιστικά μπροστά με ευρύ φάσμα δράσεων και κινητοποιήσεων που θέτουν ως κεντρική προτεραιότητα τα εργατικά δικαιώματα, την προστασία της δημόσιας υγείας, την περιφρούρηση του περιβάλλοντος, τις πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων και του λαού και όχι τα κέρδη του κεφαλαίου.

Παρακάτω παραθέτουμε το πλαίσιο δράσεων το οποίο το Δ.Σ του ΕΚΠ έχει συμφωνήσει και θα υλοποιήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Αγωνιστικές αποφάσεις του Δ.Σ του Ε.Κ.Πειραιά ενάντια στο MasterPlan τηςCosco

Στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ του Ε.Κ.Πειραιά αποφασίστηκαν τα παρακάτω:

1) κείμενο του ΕΚΠ με το οποίο θα εκφράζουμε την αρνητική θέση μας για μια σειρά έργα που περιλαμβάνει το MasterPlan της Cosco σε όλη τη γεωγραφική έκταση του λιμανιού. Αυτό θα αποσταλεί στη Βουλή τη κυβέρνηση στα πολιτικά κόμματα στις αρχές περιφέρειας-δήμων και ευρύτερα σε συλλογικούς φορείς της πόλης.

Δεσπόζουσα θέση στα προβλήματα όπως υπογραμμίζουμε πιο πάνω θα έχουν τα εργατικά δικαιώματα σε συνδυασμό με τις περιβαλλοντικές και άλλες συνέπειες για την ευρύτερη περιοχή.

2) Ενημέρωση ή/και επίσκεψη στα πολιτικά κόμματα για τις θέσεις του ΕΚΠ για το επίμαχο ζήτημα.

3) Παράσταση διαμαρτυρίας του ΕΚΠ στη διοίκηση της Cosco και στους υπουργούς ανάπτυξης και ναυτιλίας.

4) Οργάνωση πλατιάς σύσκεψης υπό την αιγίδα του ΕΚΠ απευθυνόμενοι στα σωματεία του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, σε συλλογικότητες, συλλόγους, κινήσεις και άλλους φορείς της πόλης προκειμένου να παρουσιαστούν οι θέσεις μας και να επιχειρηθεί η διεύρυνση αυτού του μετώπου και με άλλες κοινωνικές και λαϊκές δυνάμεις.

5) Κοινή συνέντευξη τύπου από τις παραπάνω δυνάμεις που θα εκπροσωπούνται σε όλες τις παρεμβάσεις μαζί με το ΕΚΠ.

6) Πλατιά-μαζική ενημερωτική εκστρατεία (αφίσες-πανό-σποτ στο διαδίκτυο κλπ) στον Πειραιά και στις λαϊκές συνοικίες και γειτονιές με προβολή των θέσεων και των συνεπειών που διαμορφώνονται για τη περιοχή από τους σχεδιασμούς Cosco -κυβέρνησης.

7) Παμπειραϊκό συλλαλητήριο και διαδήλωση σε Cosco -ΥΕΝ.

8) Ένταξη σε αυτό το σχεδιασμό της απομάκρυνσης της OIL ONE και το κλείσιμο των καζανιών από τη περιοχή του Περάματος.

9) Δικαστική προσφυγή του ΕΚΠ στο ΣτΕ κατά των αποφάσεων της ΕΣΑΛ που ενέκρινε το MasterPlan του ΟΛΠ και κάλυψη της σχετικής δαπάνης από αυτό. Ήδη για τον σκοπό αυτό κατατέθηκε από το Ε.Κ. Πειραιά προσφυγή ακύρωσης των αποφάσεων έγκρισης του MasterPlan από την ΕΣΑΛ. Ανάλογη προσφυγή κατατέθηκε και από 95 κατοίκους της περιοχής.

Την επόμενη εβδομάδα με πρωτοβουλία του Δ.Σ του Ε.Κ. Πειραιά θα πραγματοποιηθεί ευρεία σύσκεψη Σωματείων – φορέων – συλλογικοτήτων και κινήσεων με σκοπό τον ευρύτερο συντονισμό για την υλοποίηση των αναφερομένων κινητοποιήσεων.

10) Κορύφωση αυτών των δράσεων με κήρυξη και πραγματοποίηση Παμπειραικής απεργίας.

Η ακύρωση των σχεδίων της Cosco πρέπει είναι στενά συνδεδεμένη με το αίτημα-διεκδίκηση για δημόσιο 100% λιμάνι με εργατικό και λαϊκό έλεγχο.

 

Η Διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Πειραιά

 


Πηγή