Άρθρο Σοφοκλή Γεωργίου, Γραμματέα ΠΑΣΠ Παιδαγωγικού Αλεξ/πόλης : “Να προστατευθεί η παιδεία και οι λειτουργοί της από τη κρίση της πανδημίας”

Να προστατευθεί η παιδεία και οι λειτουργοί της από τη κρίση της πανδημίας

Του Σοφοκλή Γεωργίου, τελειόφοιτου του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Αλεξ/πόλης, Γραμματέα της ΠΑΣΠ Παιδαγωγικού Αλεξ/πόλης, μέλους των PES Activists Alexandroupolis και μέλους του τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής.

Τον τελευταίο καιρό ζούμε πρωτοφανείς καταστάσεις. Τόσο στην καθημερινότητα μας, όσο και στην εκπαίδευση. Αυτές οι συνθήκες δεν πρέπει να βλάψουν τη δημόσια παιδεία ούτε στο ελάχιστο.
Η κ. Κεραμέως το τελευταίο καιρό είναι λαλίστατη και σε κάθε τηλεοπτική της συνέντευξη διατυμπανίζει πόσο καλά λειτουργεί η εξ αποστάσεως, πόσο μεγάλη συμμετοχή υπάρχει και πόσο καλά αποτελέσματα έχει η χρήση της.
Εδώ, ως τελειόφοιτος Παιδαγωγικού Τμήματος θέλω να αναφέρω πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι μια εκ φύσεως αντιπαιδαγωγική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης και είναι κάτι που είναι ευρέως γνωστό στην εκπαιδευτική κοινότητα. Η Παιδαγωγική Επιστήμη θέτει ως βάση για μια επιτυχημένη διδασκαλία και σχολική επιτυχία των μαθητών τις καλές διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ παιδαγωγού και παιδαγωγούμενου, το θετικό κλίμα της τάξης και ακόμη σημαντικά είναι η καλή οπτική επαφή και το φυσικό φιλικό άγγιγμα (πάντα προσεκτικά). Όπως μπορεί να αντιληφθεί κανείς σύμφωνα με την διεθνή βιβλιογραφία της Παιδαγωγικής Επιστήμης όλα αυτά χάνονται με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Όσο για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για καλά αποτελέσματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μόνο με γέλια μπορούν να συνοδευτούν. Πρέπει να ερωτηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι καθηγητές και όχι ακόμη και τώρα να ασκείται επικοινωνιακή πολιτική.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε συνθήκες πανδημίας είναι η μόνη λύση και ο εκπαιδευτικός προσπαθεί με όσα μέσα διαθέτει να την καταστήσει όσο πιο ενδιαφέρουσα και παιγνιώδης μπορεί να γίνει. Είναι σίγουρο και πρέπει να αναγνωριστεί στους εκπαιδευτικούς πως υπερβαίνουν εαυτό αυτές τις μέρες ώστε να φέρουν εις πέρας μια εκ φύσεως αντιπαιδαγωγική προσέγγιση για την εκπαίδευση. Ιδίως, για τους εμπειρότερους εκπαιδευτικούς είναι πιο δύσκολο. Είναι δύσκολο να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα. Αλλά και για τους νεότερους εκπαιδευτικούς που θέλουν να κάνουν πράξη τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους, στις οποίες εντρύφησαν στο Πανεπιστήμιο. Είναι δύσκολο να μπορέσουν να διδάξουν, να περάσουν αγωγή και να μη χαθούν οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις με τους μαθητές τους μέσα από την ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Πρέπει να τονιστεί πως στο Δημοτικό σχολείο δεν μιλάμε για τηλεδιασκέψεις αλλά για ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση με προώθηση υλικού σε email με συνεργασία με τον γονέα. Το μεράκι, ο ζήλος και το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για τους μαθητές τους είναι τα στοιχεία που κάνουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση να λειτουργεί. Έως τον βαθμό βέβαια που είναι δυνατό. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικατασταθεί με την φυσική παρουσία του εκπαιδευτικού στη τάξη. Ας γίνει ξεκάθαρο. Και αν επιχειρηθεί κάτι τέτοιο η κυβέρνηση της ΝΔ θα βρει απέναντι της όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Εξαιρούμε ΔΑΚΕ και ΔΑΠ-ΝΔΦΚ που λειτουργούν πάντα ως εμπροσθοφυλακή της κυβέρνησης και φερέφωνα της ρητορικής του «όλα βαίνουν καλώς».
Δυστυχώς, όσο το ενδεχόμενο του ευρωομολόγου απομακρύνεται τόσο πιο υπαρκτό γίνεται το ενδεχόμενο ψήφισης νέου δυσβάσταχτου μνημονίου με νέα μέτρα λιτότητας από την κυβέρνηση όταν η ύφεση μετά την κρίση της πανδημίας υπολογίζεται μεταξύ 5-10% και τα κακά σενάρια μιλούν για πάνω από 10%. Εδώ να θυμίσω πως το 2009 επί κυβέρνησης Καραμανλή όταν ξεκίνησε η ελληνική κρίση είχαμε έλλειμμα 15,6% και οδηγηθήκαμε σε μια δεκαετία λιτότητας. Το μάρμαρο αυτής της κρίσης εκτός από όλους τους κλάδους πλήρωσε και η δημόσια παιδεία και οι λειτουργοί της. Συνεχείς υποχρηματοδοτήσεις της δημόσιας παιδείας, απολύσεις, ελλιπής εξοπλισμός εκπαιδευτικών υλικών στους εκπαιδευτικούς, καμία επιμόρφωση έκτοτε και μείωση μισθών των εκπαιδευτικών που παιδαγωγούν τη νέα γενιά. Η ΝΔ δεν έχει καλή σχέση με τη δωρεάν παιδεία και το έχει δείξει σε κάθε της κυβέρνηση.
Να προστατευθεί η παιδεία και οι λειτουργοί της από τη κρίση της πανδημίας. Να μην κατατεθεί το πολυνομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας που προβλέπει την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα από 22 που είναι τώρα έως και 27! Διότι, έρχεται σε σύγκρουση με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις όπως αποτυπώνονται στη διεθνή βιβλιογραφία που κάνουν λόγο για μικρό αριθμό τμημάτων ώστε να υπάρχει ισότητα ευκαιριών, να μην αποκλείεται κανείς από τη διδασκαλία και να μην δυσκολεύει η διαχείριση της τάξης. Εκτός από αντιπαιδαγωγική προσέγγιση πρόκειται και για αντεργατική καθώς με την εφαρμογή του νομοσχεδίου πολλοί αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θα απολυθούν και δε θα επαναπροσληφθούν λόγω του μειωμένου αριθμού τμημάτων. Έτσι δυσκολεύει ακόμη περισσότερο και ο μελλοντικός διορισμός των αποφοίτων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης της χώρας.
Να μη πληρώσει πάλι το μάρμαρο η δημόσια και δωρεάν παιδεία και οι λειτουργοί της. Οι εκπαιδευτικοί που σήμερα καλούνται να μην αφήσουν την παιδεία των ελληνόπουλων στο έλεος και καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια σε όλες τις βαθμίδες ώστε να μη σταματήσει η λειτουργία των σχολικής εκπαίδευσης. Όσο δύσκολο και αν είναι κάτω από συνθήκες πανδημίας. Να μην υποστούν μειώσεις μισθών και όλα όσα έζησαν τα τελευταία χρόνια! Να μην εξαθλιωθεί ο όποιος εκπαιδευτικός εξοπλισμός τους και το εκπαιδευτικό τους έργο! Να μη γίνει καμία απόλυση! Όχι άλλη υποβάθμιση του κοινωνικού αγαθού της δωρεάν παιδείας!
Μια σοβαρή χώρα στηρίζεται στο κοινωνικό της κράτος του οποίου βασικό συστατικό είναι η δωρεάν παιδεία, η οποία χρειάζεται να έχει όλες τις περγαμηνές ώστε οι μαθητές να βιώσουν την σχολική επιτυχία.
Η παιδεία δεν αντέχει άλλη υποβάθμιση. Γιατί αν σκεφτεί κανείς την παιδεία ως ένα καθρέφτη τότε θα δει πως αυτό που κάνουν όλοι οι λειτουργοί της σήμερα θα φανεί αύριο στην κοινωνία. Γιατί όπως έχει πει ο Πλάτωνας «η παιδεία είναι ο δεύτερος ήλιος των ανθρώπων». Γιατί η παιδεία είναι το μέλλον της κοινωνίας και οφείλουμε να τη διαφυλάξουμε σαν κόρη οφθαλμού!

Facebook: Sofo Georgiou
Instagram: sofo_georgiou


Πηγή