Έκδοση νέας ταυτότητας: Το ραντεβού, η φωτογραφία και ο Προσωπικός Αριθμός. Πως κλείνουμε ραντεβού ηλεκτρονικά και πως βγάζουμε την φωτογραφία. Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) των πολιτών και πως εκδίδεται
Αναλυτικά η διαδικασία για την έκδοση νέας ταυτότητας:
Πως κλείνουμε ραντεβού ηλεκτρονικά
- Ο πολίτης επιλέγει στην αίτησή του, Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής του διαμονής στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία. Τα στοιχεία του αντλούνται αυτόματα από το Μητρώο Πολιτών και το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Σε περίπτωση που δεν έχει επικαιροποιημένα τα στοιχεία του στο ΕΜΕπ, θα πρέπει είτε να τα ενημερώσει επιτόπου ή να τα συμπληρώσει κατά δήλωση.
- Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος λαμβάνει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) με τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση του ραντεβού, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει.
- Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο μία (1) ώρα πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού.
- Σε διάφορα διαστήματα πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για την περίπτωση απώλειας ή κλοπής του Αστυνομικού Δελτίου Ταυτότητας ο πολίτης θα πρέπει να επικοινωνήσει τηλεφωνικώς με την αρμόδια Αρχή Έκδοσης, βάσει της διεύθυνσης μόνιμης ή προσωρινής διαμονής του στην Ελλάδα και να ζητήσει τηλεφωνικώς τον προγραμματισμό ραντεβού για την έκδοση νέου Δελτίου Ταυτότητας
Η νέα πλατφόρμα για τα ραντεβού id.gov.gr
Μέσω της πλατφόρμας id.gov.gr διασφαλίζεται ότι διατηρείται η χρονική απόσταση μεταξύ των ραντεβού των ενδιαφερομένων για την ίδια Αρχή Έκδοσης Δελτίων Ταυτότητας, ικανή για να ολοκληρωθεί ένα ραντεβού πριν ξεκινήσει ένα επόμενο.
Επιπλέον, οι ώρες και οι ημέρες των διαθέσιμων ραντεβού μπορούν να μεταβληθούν, λαμβάνοντας υπόψη περιορισμούς στο ωράριο και τη διαθεσιμότητα της Αρχής Έκδοσης, ανά χρονικά διαστήματα και ανά θέση εργασίας.
Έκδοση φωτογραφίας για νέα ταυτότητα. Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο πολίτης για την φωτογραφία της νέας ταυτότητας είναι τα εξής:
- Λήψη της φωτογραφίας από πιστοποιημένο επαγγελματία φωτογράφο
- Upload της φωτογραφίας στο myphoto.gov.gr από τον πιστοποιημένο επαγγελματία φωτογράφο
- Ο πολίτης θα λάβει άμεσα σε μήνυμα ή email (ανάλογα με το τι έχει δηλώσει στον φωτογράφο) τον ειδικό κωδικάριθμο.
Ο πολίτης μέσω του link που υπάρχει στο μήνυμα που έχει λάβει θα πάει στο myPhoto για πολίτες
θα κάνει είσοδο με τους κωδικούς του taxisnet και θα χρησιμοποιήσει τον ειδικό κωδικάριθμο για να συνδέσει τη φωτογραφία που ανέβασε ο φωτογράφος.
- Μετά θα πρέπει να πάει λίγο παρακάτω για να εξουσιοδοτήσει την εφαρμογή myphoto να χρησιμοποιήσει τη φωτογραφία για χρήση στην έκδοση του κατάλληλου κρατικού εγγράφου (στην περίπτωση αυτή θα επιλέξει για αστυνομική ταυτότητα). Η φωτογραφία θα παραμείνει στο MyPhoto για 12 μήνες ώστε να τη χρησιμοποιήσει για την έκδοση και άλλων κρατικών εγγράφων.
- Στη συνέχεια ο πολίτης μεταβαίνει στο αστυνομικό τμήμα και ζητά από τον αστυνομικό υπάλληλο να βρει τη φωτογραφία του στο myPhoto, με το ΑΦΜ του
Περαιτέρω προβλέπεται και η δυνατότητα η φωτογραφία να εκδοθεί και απευθείας από το Αστυνομικό Τμήμα
Διαθέσιμη και μέσω ΚΕΠ η ηλεκτρονική υπηρεσία φωτογραφιών myPhoto: Την δυνατότητα να διεκπεραιώνουν και μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) την ψηφιακή υπηρεσία myPhoto έχουν από σήμερα οι πολίτες, οι οποίοι δεν μπορούν να εισέλθουν ψηφιακά στην υπηρεσία. Πλέον Έλληνες του εξωτερικού, ηλικιωμένοι που δεν έχουν κινητό, αλλά και όσοι δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες θα μπορούν σε ΚΕΠ της επιλογής τους να συσχετίσουν την φωτογραφία που έχει μεταφορτώσει ο φωτογράφος στο myPhoto (myphoto.gov.gr), με το ΑΦΜ τους ή σε περιπτώσεις ανηλίκων με το ΑΜΚΑ τους για να τη χρησιμοποιήσουν στις ψηφιακές συναλλαγές τους με το Δημόσιο.
Πιο συγκεκριμένα, με την ψηφιακή υπηρεσία myPhoto μέσω ΚΕΠ διευκολύνονται:
- Όσοι δεν διαθέτουν κωδικούς TAXISnet για την είσοδο στην εφαρμογή myPhoto, όπως για παράδειγμα Έλληνες κάτοικοι του εξωτερικού που επιθυμούν να εκδώσουν ταυτότητα, άδεια οδήγησης στην Ελλάδα κ.ο.κ.
- Όσοι δεν έχουν κινητό τηλέφωνο, όπως για παράδειγμα ηλικιωμένοι.
- Όσοι επιθυμούν να συσχετίσουν φωτογραφία ανηλίκου και η επιμέλεια δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί από τα Μητρώα του Δημοσίου, όπως για παράδειγμα επίτροποι παιδιών σε δομές, ανάδοχοι γονείς κ.ο.κ. Υπογραμμίζεται ότι σε αυτήν την περίπτωση απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία και του ανηλίκου στο ΚΕΠ.
- Όσοι δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες και χρειάζονται βοήθεια για να ολοκληρώσουν τη διαδικασία.
Ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) των πολιτών
Πως γίνεται από τους πολίτες η έκδοση του Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ): Ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) επιτελεί δύο βασικές λειτουργίες. Πρώτον, λειτουργεί ως ενιαίος αριθμός ταυτοποίησης για όλες τις συναλλαγές του πολίτη με το Δημόσιο, καταργώντας την ανάγκη ύπαρξης πολλαπλών αριθμών. Δεύτερον, συμβάλλει καθοριστικά στη διόρθωση σφαλμάτων και ασυνεπειών που προέρχονται από την πολυδιάσπαση και την έλλειψη διασύνδεσης μεταξύ των κρατικών μητρώων, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ποιότητας και της ταχύτητας παροχής δημοσίων υπηρεσιών.
Μέχρι σήμερα, οι πολίτες διέθεταν τέσσερις διαφορετικούς αριθμούς ταυτοποίησης. Πλέον, με τον Προσωπικό Αριθμό, διασφαλίζεται ότι στα βασικά μητρώα του κράτους τηρούνται τα ίδια, επιβεβαιωμένα και ορθά στοιχεία για κάθε πολίτη, με απόλυτο σεβασμό και προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ), ο οποίος θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4727/2020, αποτελείται από 3 αλφαριθμητικά στοιχεία ως πρόθεμα και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) του πολίτη. Επισημαίνεται ότι ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) θα αναγράφεται στα Δελτία Ταυτότητας για τα οποία η αίτηση έκδοσης υποβάλλεται από τις 3 Ιουνίου 2025 και μετά, ενώ θα ενσωματωθεί εντός του Ιουνίου 2025 και στην ψηφιακή ταυτότητα στο Gov.gr Wallet. Επιπλέον, οι πολίτες θα μπορούν να ανατρέξουν οποτεδήποτε στην εφαρμογή myinfo.gov.gr προκειμένου να δουν τον Π.Α. τους.
Ειδικότερα, οι πολίτες για την έκδοση του Π.Α. ακολουθούν τα εξής βήματα:
- Εισέρχονται στην εφαρμογή:
με χρήση των κωδικών TaxisNet και χρήση δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης (OTP), που λαμβάνουν στο κινητό που έχουν καταχωρίσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ – emep.gov.gr) και από εκεί έχουν πρόσβαση στην εφαρμογή myinfo.gov.gr
- Μέσω της εφαρμογής, αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα των στοιχείων τους με βάση το Μητρώο Πολιτών και επιβεβαιώνουν τους αναγνωριστικούς αριθμούς που συνδέονται με τα μητρώα: α) Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών, β) Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), γ) Ενιαίο Μητρώο Α.Μ.Κ.Α.-Ε.Μ.Α.Ε.Σ. της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (Η.Δ.ΙΚ.Α.) Α.Ε., δ) Μητρώο Δελτίων Ταυτότητας Ελλήνων Πολιτών που τηρεί η Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.), ε) ΕΜΕπ (emep.gov.gr) που τηρεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
- Στη συνέχεια, επιλέγουν «Επεξεργασία στοιχείων» και επιβεβαιώνουν, επιλέγοντας «σωστό» και «λάθος» για τα παρακάτω: Ονοματεπώνυμο και ημερομηνία γέννησης, όπως αντλούνται από Δημοτολόγιο, Δήμο στον οποίο είναι εγγεγραμμένος, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας (αριθμό κινητού τηλεφώνου, email και διεύθυνση) που μπορούν να μεταβληθούν μόνο μέσω ΕΜΕπ.
- Σε περίπτωση που επιλέξουν «λάθος» για κάποιο στοιχείο, συμπληρώνουν το διορθωμένο στο αντίστοιχο πεδίο.
- Ο πολίτης επιβεβαιώνει τα ορθά ονοματεπωνυμικά στοιχεία του και ημερομηνία γέννησης, Δήμο, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ και στην συνέχεια ενημερώνονται τα βασικά μητρώα της Δημόσιας Διοίκησης. Σε περίπτωση όμως που τα στοιχεία που υποδεικνύει δεν ταυτίζονται με αυτά στο Μητρώο Πολιτών και ο πολίτης θεωρεί ότι δεν έχουν καταγραφεί εκεί ορθά, θα πρέπει να απευθυνθεί στο Δημοτολόγιο του Δήμου που ανήκει για να τα διορθώσει.
- Ακολούθως, προκειμένου να εκδώσουν τον Π.Α. επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.» και ύστερα διαλέγουν τα δύο πρώτα ψηφία σε αναδυόμενο πεδίο (drop down). Επιλέγουν μεταξύ 24 αλφαριθμητικών ψηφίων, 10 αριθμητικά (0-9) και 14 κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που έχουν ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Το τρίτο κατά σειρά ψηφίο είναι αλφαβητικό και παράγεται αυτόματα και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της εγκυρότητας του Προσωπικού Αριθμού (check digit).
- Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τους πολίτες να επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.».
Σημειώνεται ότι ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) χορηγείται μόνο μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι μοναδικός και δεν μεταβάλλεται.
Από 5 Σεπτεμβρίου 2025 ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) θα αποδοθεί αυτόματα σε όλους τους πολίτες που δεν έχουν μεριμνήσει για την έκδοσή του.
Επιπλέον, οι πολίτες επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία τους στην εφαρμογή myinfo.gov.gr, έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες επιβεβαίωσης ή διόρθωσης στοιχείων και έκδοσης Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ) και για τα ανήλικα τέκνα τους, εφόσον αυτά διαθέτουν ΑΦΜ.
Οι κάτοικοι του εξωτερικού, που διαθέτουν κωδικούς TaxisNet, εκδίδουν κανονικά Π.Α. μέσω του myinfo.gov.gr. Όσοι δε διαθέτουν κωδικούς TaxisNet ή δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες, όπως για παράδειγμα πολίτες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, θα μπορούν να εκδίδουν Προσωπικό Αριθμό (ΠΑ) στα ΚΕΠ, καθώς και στις Προξενικές Αρχές από τις 23 Ιουνίου 2025.
Οι πολίτες μπορούν να βρουν αναλυτικές πληροφορίες για τον Π.Α. και σχετικές ερωτοαπαντήσεις στο pa.gov.gr και από εκεί έχουν πρόσβαση στην εφαρμογή myinfo.gov.gr.
Συγκεκριμένα:
Με τον νόμο 4727/2020 καθιερώνεται Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.), ο οποίος αποτελεί στοιχείο για την επαλήθευση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων που συναλλάσσονται με τους φορείς του δημόσιου τομέα και χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε φυσικό πρόσωπο που δικαιούται Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) ή Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.)
Νόμος 4727/2020 – ΦΕΚ Τεύχος A 184/23.09.2020
Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις
Οι πολίτες που έχουν παλιά ταυτότητα πρέπει να την αλλάξουν καθόσον λήγει το 2026 η προθεσμία που έχει δοθεί.
Ο Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται σε όλες τις νέες ταυτότητες που θα εκδοθούν μετά την έκδοσή του. Για τις νέες ταυτότητες που έχουν ήδη εκδοθεί χωρίς να αναγράφουν τον Προσωπικό Αριθμό «δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα σε ότι αφορά την ισχύ τους».
Σχετικά:
Και μέσω των ΚΕΠ τα ραντεβού των πολιτών για τις νέες ταυτότητες
Νέες ταυτότητες. Πως μπορεί να εκδοθεί η φωτογραφία
Νέες ταυτότητες. Αλλαγή στην τοπική αρμοδιότητα των Υπηρεσιών έκδοσης
Δημοσιεύτηκε στον Οδηγό του Πολίτη (https://www.odigostoupoliti.eu)