Μεγάλη μείωση τεκμηρίων για αυτοκίνητα με χαμηλές εκπομπές ρύπων. Μειώνονται τα φορολογικά τεκμήρια διαβίωσης για αυτοκίνητα
Αναμόρφωση τεκμηρίων διαβίωσης
Ως τεκμήριο διαβίωσης ορίζεται το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα που απαιτείται για τη συντήρηση των περιουσιακών στοιχείων κινητών και ακινήτων καθώς και του ελάχιστου κόστους ετήσιας διαβίωσης. Με την εν λόγω μεταρρύθμιση τροποποιούνται και μειώνονται τα τεκμήρια για (α) τις κατοικίες, (β) τα αυτοκίνητα και (γ) τα σκάφη. Επιπλέον θα εξαιρούνται από την ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη των 3.000 ευρώ τα εξαρτώμενα τέκνα που έχουν ίδιο εισόδημα. Το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος εκτιμάται σε 40 εκατ. ευρώ και ωφελούμενοι είναι περίπου 477.000 φορολογούμενοι με προστιθέμενη διαφορά φόρου εξαιτίας των τεκμηρίων διαβίωσης.
Αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης
Σήμερα τα αυτοκίνητα υπόκεινται σε αντικειμενικές δαπάνες βάση των κυβικών εκατοστών αποκλειστικά. Επίσης υπάρχει μείωση του ποσού ανάλογα με την παλαιότητα 30% για αυτοκίνητα 5-10 ετών και 50% για αυτοκίνητα άνω των 10 ετών. Ωστόσο το κόστος συντήρησης δεν είναι υψηλότερο για τα νεότερα αυτοκίνητα έναντι των παλαιότερων, ενώ η παρούσα κατάσταση λειτουργεί αποτρεπτικά για την αγορά νεότερου αυτοκινήτου κάτω της δεκαετίας.
Μεταρρύθμιση: Για αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά τις 1/11/2010, οι αντικειμενικές δαπάνες θα προσδιορίζονται βάση Co2 (κατ’αναλογία με τα τέλη κυκλοφορίας), με σημαντική μείωση των αντικειμενικών δαπανών, προσομοιάζοντας το ύψος των αντικειμενικών δαπανών που έχουν σήμερα τα αυτοκίνητα άνω των δέκα ετών.
Κλίμακα σήμερα
Κυβικά εκατοστά | Οριακός συντελεστής (ανά 100 κυβικά)
για νέα αυτοκίνητα |
Οριακός συντελεστής (ανά 100 κυβικά)
για αυτοκίνητα άνω των δέκα ετών |
Έως 1200 | 4000 | 2000 |
2000 | 600 | 300 |
3000 | 900 | 450 |
>3000 | 1200 | 600 |
Νέα κλίμακα για οχήματα που έχουν ταξινομηθεί από 1/11/2010 βάση Co2:
Co2 | Οριακός συντελεστής (ανά γραμμάριο εκπομπών Co2) |
1-122 | 2000 |
123-139 | 30 |
140-166 | 45 |
>166 | 60 |
Μετά τις μειώσεις, ένα υβριδικό αυτοκίνητο 1.800 κυβικών που μέχρι σήμερα έχει τεκμήριο 7.600 ευρώ, θα πέσει στις 2.000 ευρώ. Ένα δεύτερο αυτοκίνητο 1.500 κυβικών, που σήμερα έχει τεκμήριο 5.800 επίσης πέφτει στις 2.000 ευρώ.
Ως εκ τούτου η μείωση αυτή του τεκμηρίου, αποτελεί εκτός των άλλων, ένα ισχυρό κίνητρο για προτίμηση αγοράς αυτοκινήτου με χαμηλές εκπομπές ρύπων.
Οι μειώσεις των τεκμηρίων θα εφαρμοστούν για τα φετινά εισοδήματα που θα δηλωθούν την Άνοιξη του 2026.
Υπενθυμίζεται ότι όσοι φορολογούμενοι δεν καλύπτουν τα τεκμήρια διαβίωσης επιβαρύνονται με φόρο 22% επί του ποσού που δεν μπορούν να καλύψουν.
Ηλεκτρικά οχήματα:
Αντικειμενικές δαπάνες σήμερα | Αντικειμενικές δαπάνες νέες | |
Οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 | 0 | 0 |
Οχήματα μηδενικών ρύπων με λιανική τιμή προ φόρων άνω των 50.000 | 4000 | 2000 |
Παραδείγματα:
Ενδεικτικά αυτοκίνητα | Τιμή | Καύσιμο | Κυβικά | Ισχύς | Μέση κατανάλωση | Co2 | Τεκμήριο σήμερα νέου αυτοκινήτου | Τεκμήριο σήμερα 10 ετίας | Νέο Τεκμήριο βάση Co2 | Διαφορά με νέο | Διαφορά με 10 ετίας |
Toyota Corolla 1.8 140 Hybrid | 26650 | Hybrid | 1798 | 140 | 4,4 | 99 | 7600 | 3800 | 2000 | -73,7% | -47,4% |
Honda Jazz 1.5 Hybrid | 27500 | Hybrid | 1498 | 98 | 3,6 | 102 | 5800 | 2900 | 2000 | -65,5% | -31,0% |
Fiat 500 1.0 70 | 15700 | Βενζίνη | 999 | 70 | 4 | 105 | 4000 | 2000 | 2000 | -50,0% | 0,0% |
Toyota C-HR 1.8 | 26420 | Hybrid | 1798 | 122 | 4,9 | 110 | 7600 | 3800 | 2000 | -73,7% | -47,4% |
Peugeot 208 1.2 100 | 21300 | Βενζίνη | 1199 | 100 | 4,2 | 114 | 4000 | 2000 | 2000 | -50,0% | 0,0% |
Hyundai i20 1.2 | 18590 | Βενζίνη | 1197 | 79 | 5,1 | 117 | 4000 | 2000 | 2000 | -50,0% | 0,0% |
Ford Focus 1.0T 125 | 28070 | Βενζίνη | 999 | 125 | 4,8 | 119 | 4000 | 2000 | 2000 | -50,0% | 0,0% |
Toyota Yaris 1.5 125 | 20350 | Βενζίνη | 1490 | 125 | 5,2 | 122 | 5800 | 2900 | 2000 | -65,5% | -31,0% |
Mini 1.5 Cooper | 22350 | Βενζίνη | 1499 | 136 | 5,4 | 126 | 5800 | 2900 | 2120 | -63,4% | -26,9% |
Bmw 116i | 25500 | Βενζίνη | 1499 | 109 | 5,4 | 129 | 5800 | 2900 | 2210 | -61,9% | -23,8% |
Mercedes A200 | 41550 | Βενζίνη | 1332 | 163 | 5,8 | 133 | 5200 | 2600 | 2330 | -55,2% | -10,4% |
Audi Q2 35tfsi | 30980 | Βενζίνη | 1498 | 150 | 5,3 | 135 | 5800 | 2900 | 2390 | -58,8% | -17,6% |
Audi A4 35tfsi | 37900 | Βενζίνη | 1984 | 150 | 5,7 | 137 | 8800 | 4400 | 2450 | -72,2% | -44,3% |
Mercedes C180 Sedan | 50150 | Βενζίνη | 1496 | 170 | 6,2 | 141 | 5800 | 2900 | 2555 | -55,9% | -11,9% |
Audi Q3 35tdi | 45980 | Diesel | 1968 | 150 | 4,9 | 143 | 8800 | 4400 | 2645 | -69,9% | -39,9% |
Bmw X1 sdrive18i | 41160 | Βενζίνη | 1499 | 136 | 6,3 | 144 | 5800 | 2900 | 2690 | -53,6% | -7,2% |
Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η αντικειμενική δαπάνη θα παραμείνει μηδενική εάν η αξία τους δεν ξεπερνά τις 50.000 ευρώ και θα μειωθεί από τις 4.000 ευρώ στις 2.000 ευρώ εάν πρόκειται για όχημα άνω των 50.000 ευρώ.
Δημοσιεύτηκε στον Οδηγό του Πολίτη (https://www.odigostoupoliti.eu)