ΓΕΜΗ: Αλλαγές στην καταχώριση και έκδοση εγγράφων. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 36588 (ΦΕΚ Β’ 3217/24.06.2025), οι διαδικασίες καταχώρισης, παρακολούθησης και έκδοσης εγγράφων για κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα που υπάγεται στο ΓΕΜΗ θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας www.businessportal.gr, με χρήση κωδικών TAXISnet.
Οι αλλαγές από 1 Σεπτεμβρίου 2025
- Κατάργηση πιστοποιητικών ισχύουσας εκπροσώπησης, αναλυτικής εκπροσώπησης, ιστορικότητας και μεταβολών.
- Ενοποίηση σε τρία νέα πρότυπα πιστοποιητικά με ηλεκτρονική έκδοση έναντι 5 ευρώ ανά έγγραφο (ένα δωρεάν ετησίως για κάθε υπόχρεο).
- Υποχρεωτική δήλωση στοιχείων και διασταύρωση με ΑΑΔΕ και e-ΕΦΚΑ, με ρητή συναίνεση του ενδιαφερομένου.
- Καταγραφή όλων των ενεργειών με χρονοσήμανση και διατήρηση δεδομένων για πέντε έτη.
- Αυτεπάγγελτοι δειγματοληπτικοί έλεγχοι και δυνατότητα ηλεκτρονικής διόρθωσης σφαλμάτων, με επανυποβολή και νέο τέλος 10 ευρώ, όπου απαιτείται.
Καταχωρίσεις με έλεγχο νομιμότητας (π.χ. σύσταση εταιρείας, τροποποίηση καταστατικού, συγχωνεύσεις) υποβάλλονται ηλεκτρονικά με προθεσμία 20 ημερών (3 μήνες για αλλοδαπές εταιρείες) και εξετάζονται από την αρμόδια Υ.Γ.ΕΜΗ. εντός 10 ημερών. Σε ελλείψεις, δίνεται περιθώριο 7 ημερών για διορθώσεις.
Αυτόματες καταχωρίσεις (δηλωτικές πράξεις) υποβάλλονται από τον υπόχρεο χωρίς έλεγχο, με μηδενικό κόστος αλλά πλήρη ευθύνη για την ακρίβεια των στοιχείων.
Σε περίπτωση καθυστερήσεων ή παρατυπιών, επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα σύμφωνα με το άρθρο 50 του ν. 4919/2022. Αν διαπιστωθούν λάθη από την Υ.Γ.ΕΜΗ., η διόρθωση γίνεται χωρίς κόστος με αναδρομική ισχύ.
Αριθμ. 36588 – ΦΕΚ Τεύχος Β 3217/24.06.2025
Διαδικασία καταχώρισης και δημοσίευσης πράξεων και στοιχείων στο Γ.Ε.ΜΗ. – Διαδικασία λήψης πιστοποιητικών, αντιγράφων και αποσπασμάτων από το ΓΕΜΗ.
Το πλήρες κείμενο των διατάξεων της υπουργικής απόφασης Αριθμ. 36588 – ΦΕΚ Τεύχος Β 3217/24.06.2025
Δημοσιεύτηκε στον Οδηγό του Πολίτη (https://www.odigostoupoliti.eu)