Τι είναι το «Σκάφος aerojet»: Άδεια θαλάσσιας κυκλοφορίας και εκμίσθωσης
Η Υπουργική Απόφαση
Αριθμ. 2133.3/26880/2025 – ΦΕΚ Τεύχος Β 1832/14.4.2025
Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων κίνησης και κυκλοφορίας καινοφανούς θαλάσσιου μέσου αναψυχής «Σκάφος aerojet» για εκμίσθωση και για ατομική αναψυχή.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Ορισμός
«Σκάφος aerojet»: Σύστημα αποτελούμενο από ημιτελές φουσκωτό σκάφος με πολυεστερική γάστρα, στο οποίο ενσωματώνεται ατομικό σκάφος (PWC), που συμπληρώνει την ημιτελή κατασκευή, αποτελώντας το μέσο πρόωσης αυτού. Το ολικό μήκος του σκάφους «aerojet», συμπεριλαμβανομένου του ατομικού σκάφους δεν υπερβαίνει τα έξι μέτρα.
Άρθρο 2
Σκοπός και πεδίο εφαρμογής
1. Σκοπός της απόφασης αυτής είναι ο καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων κίνησης και κυκλοφορίας του καινοφανούς θαλάσσιου μέσου αναψυχής του άρθρου 1, στο πλαίσιο εκμίσθωσης ή ατομικής αναψυχής.
2. Η απόφαση αυτή εφαρμόζεται στην περιφέρεια δικαιοδοσίας κάθε Λιμενικής Αρχής της χώρας, όπως αυτή καθορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις.
Άρθρο 3
Όροι και προϋποθέσεις κίνησης και κυκλοφορίας σκάφους «aerojet» – Απαγορεύσεις
1. H κυκλοφορία του θαλάσσιου μέσου του άρθρου 1 απαγορεύεται:
α) Όταν επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις,
β) σε βραχώδεις θαλάσσιες περιοχές και σε περιοχές με πολλά φύκη,
γ) πριν από την ανατολή και μετά τη δύση του ηλίου,
δ) εάν δεν διαθέτει σύστημα αυτόματης ακινητοποίησης (quick stop), για τη σβέση μηχανής, σε περίπτωση που ο χειριστής του πέσει στη θάλασσα,
ε) όταν παρουσιάζει βλάβες ή διακοπές λειτουργίας της μηχανής του,
στ) όταν φέρει εξωτερικές έλικες,
ζ) εφόσον οι επιβαίνοντες δε φέρουν ατομικό σωσίβιο,
η) σε περίπτωση εκμισθούμενου θαλάσσιου μέσου, σε θαλάσσιες περιοχές όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα οπτικής επαφής και ελέγχου μισθωτή – εκμισθωτή,
θ) όταν η μέγιστη ισχύς του ανέμου υπερβαίνει τα πέντε μποφόρ,
ι) σε βάθος νερού μικρότερο από εξήντα εκατοστά.
2. Η κυκλοφορία του θαλάσσιου μέσου του άρθρου 1 απαγορεύεται σε απόσταση μικρότερη των:
α) διακοσίων μέτρων από το εξωτερικό μέρος των πλωτών σημαντήρων του άρθρου 26 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20,
β) τριακοσίων μέτρων από το συνηθισμένο σημείο στο οποίο φθάνουν κολυμπώντας οι λουόμενοι, στις θαλάσσιες περιοχές που δεν σημαίνονται με πλωτούς σημαντήρες,
γ) πεντακοσίων μέτρων από την ακτογραμμή, στις περιοχές όπου δεν υπάρχουν λουόμενοι και με ταχύτητα μεγαλύτερη των πέντε κόμβων.
3. Σε περίπτωση εκμισθούμενου θαλάσσιου μέσου, ο εκμισθωτής διαθέτει σύστημα αυτόματης σβέσης (control panel) από απόσταση τουλάχιστον χιλίων μέτρων, για να το χρησιμοποιεί σε περίπτωση που διαπιστώνει ότι οι μισθωτές δημιουργούν κινδύνους, ιδίως για την ασφάλεια των λουόμενων και της ναυσιπλοΐας.
4. Απαγορεύεται ο χειρισμός του θαλάσσιου μέσου του άρθρου 1 από άτομα που δεν κατέχουν άδεια χειριστή ταχύπλοου σκάφους.
5. Η εκκίνηση και η επιστροφή του θαλάσσιου μέσου του άρθρου 1 επιτρέπεται από και προς τα ακόλουθα σημεία:
α) Την πλωτή εξέδρα του άρθρου 28 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20,
β) το ειδικό μπαλόνι – σημείο πρόσδεσης/ρεμέτζο του άρθρου 28 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20,
γ) το αγκυροβολημένο πλοίο του άρθρου 29 του προαναφερόμενου Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20,
δ) οποιοδήποτε σημείο της θάλασσας που βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη από τα όρια της παρ. 2,
ε) τον δίαυλο του άρθρου 27 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20, με την ελάχιστη δυνατή ταχύτητα, ανάλογα με τον κατασκευαστικό τύπο του, με σκοπό την ασφάλεια των λουομένων, μέχρι του θαλάσσιου εκείνου σημείου, για το οποίο δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της παρ. 2.
6. Το μέγιστο βάρος επί του θαλάσσιου μέσου του άρθρου 1 είναι εξακόσια κιλά και επιτρέπεται να επιβαίνουν σε αυτό έως επτά άτομα (έξι άτομα και ο χειριστής του θαλάσσιου μέσου).
7. Τόσο ο χειρισμός του θαλάσσιου μέσου του άρθρου 1 όσο και η χρήση του απαγορεύεται από άτομα ηλικίας κάτω των δεκαοκτώ ετών, καθώς και από άτομα που δεν γνωρίζουν κολύμβηση. Ειδικά για άτομα μικρότερης από την προαναφερόμενη ηλικία, επιτρέπεται η χρήση εφόσον συνοδεύονται από ενήλικα, μετά από συγκατάθεση του ασκούντος την γονική μέριμνα ή την επιμέλεια αυτού, σύμφωνα με τον Α.Κ., ο οποίος βεβαιώνει ταυτόχρονα ότι ο ανήλικος γνωρίζει κολύμβηση.
8. Το θαλάσσιο μέσο του άρθρου 1 φέρει τα προβλεπόμενα για την κατηγορία του εφόδια, όπως σωστικά και πυροσβεστικά μέσα. Όλα τα εφόδια είναι πρόσφορα για άμεση χρήση. Στα εφόδια με ημερομηνία λήξης δεν έχει παρέλθει η ημερομηνία αυτή.
Άρθρο 4
Λοιπές διατάξεις
1. Στην περίπτωση εκμισθούμενου σκάφους «aerojet», οι όροι και οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 αναγράφονται στην έγκριση εκμίσθωσης.
2. Κατά τα λοιπά, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Γενικού Κανονισμού Λιμένων υπ’ αρ. 20 και της υπ’ αρ. 2131.4/ 64444/2021/06-9-2021 κοινής υπουργικής απόφασης.
Άρθρο 5
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Δημοσιεύτηκε στον Οδηγό του Πολίτη (https://www.odigostoupoliti.eu)