ΟΜΙΛΙΑ ΝΙΚΟΥ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ
Κύριε Πρόεδρε,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023 θα μείνει χαραγμένη στη συνείδηση του ελληνικού λαού. 57 συνάνθρωποι μας βρήκαν τραγικό θάνατο με άδικο και παράλογο τρόπο.
Συνέβη αυτό που για όλους μας έμοιαζε αδιανόητο: Δυο τρένα να κινούνται σε τροχιά σύγκρουσης επί τόσα χιλιόμετρα χωρίς κανείς να παρέμβει για να τα σταματήσει. Γιατί το κράτος γνώριζε και είχε αποδεχθεί ότι τα τρένα κινούνται χωρίς δικλίδες ασφαλείας. Γιατί οι κομματικές διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ από το 2016 και μετά έκαναν τα στραβά μάτια με αλλεπάλληλες παρατάσεις στη σύμβαση 717 για την εγκατάσταση τηλεδιοίκησης στον σιδηρόδρομο.
Τον κίνδυνο αυτόν γνώριζε, βέβαια, και η ιταλικών συμφερόντων hellenic train. Δεν θα ξεχάσουμε βεβαίως και τους τότε κυβερνώντες, που διαφήμιζαν το «ασημένιο βέλος» σε ένα δίκτυο, που προφανώς ήταν ακατάλληλο.
Είναι κοινώς αποδεκτό ότι αν η σύμβαση 717 είχε ολοκληρωθεί, οι άνθρωποι αυτοί σήμερα θα ζούσαν και οι 57 οικογένειες δεν θα είχαν βυθιστεί στο πένθος.
Και ας μην αναρωτιούνται οι υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας με τη γνωστή αλαζονεία ποιον ενδιαφέρει η διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών.
Να είναι σίγουροι αυτοί, που ξεστόμισαν αυτήν την αθλιότητα, ότι ενδιαφέρει όλους τους Έλληνες, γιατί η καθεμία και ο καθένας από εμάς νιώθει ότι στη θέση αυτών των ανθρώπων, αυτών των παιδιών, θα μπορούσε να είναι η δική του οικογένεια. Είναι ντροπή να τίθενται στο δημόσιο διάλογο τέτοιες εκφράσεις, περιφρονητικές για το ήθος του ελληνικού λαού, γιατί με δική σας ευθύνη είχατε αφήσει τα τρένα να κινούνται στα τυφλά.
Οπότε αφήστε τις δημοσκοπήσεις και μην κουνάτε άλλο το δάχτυλο στην κοινωνία περιφέροντας ως καθαρτήριο το εκλογικό αποτέλεσμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: η σύμβαση 717 υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014 με προϋπολογισμό που στο τέλος έφτασε τα 53 εκατομμύρια ευρώ, και προήλθε κυρίως από ευρωπαϊκούς πόρους. Αντικείμενο της ήταν, μεταξύ άλλων, η αποκατάσταση των συστημάτων τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο ώστε αυτά να γίνουν λειτουργικά και προέβλεπε ως προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου -ακούστε παρακαλώ- τον Σεπτέμβριο του 2016.
Είχαν οριστεί, μάλιστα, αποκλειστικές προθεσμίες για την παράδοση τμημάτων του έργου προς χρήση. Ωστόσο, το έργο όχι μόνο δεν παραδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2016, αλλά η ανάδοχος δεν είχε καν υποβάλει μέχρι τότε ούτε τις μελέτες του έργου!
Θα περίμενε, λοιπόν, κανείς αυτές οι εξόφθαλμες παραβιάσεις των όρων της σύμβασης και των δεσμεύσεων έναντι του ελληνικού δημοσίου να οδηγήσουν στην έκπτωση της αναδόχου εταιρείας. Αντιθέτως, τόσο ο κ. Σπίρτζης όσο και ο κ. Καραμανλής ενέκριναν διαδοχικές παρατάσεις, με αποτέλεσμα το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί έως σήμερα. Δηλαδή επτά χρόνια μετά την συμβατικώς προβλεπόμενη προθεσμία παράδοσης, ακόμη τηλεδιοίκηση δεν υπάρχει. Όταν ολοκληρωθεί, θα είναι ήδη τεχνολογικά ξεπερασμένη και θα ψάχνουμε νέα ευρωπαϊκά κονδύλια.
Και κάτι ακόμη πάρα πολύ σοβαρό: Κατά τη διάρκεια της θητείας του κ. Καραμανλή, υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση του επίμαχου έργου με απευθείας ανάθεση.
Η σύμβαση αυτή αξίας 13 εκατομμυρίων ευρώ προέβλεπε την αντικατάσταση εξοπλισμού, που είχε ήδη πληρωθεί με δημόσια και ευρωπαϊκά κονδύλια και τοποθετηθεί στο δίκτυο.
Σαν να μην έφταναν αυτά, ο κ. Καραμανλής με απόφασή του ενέκρινε και την πληρωμή αποζημίωσης ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ στην ανάδοχο για θετική ζημία λόγω καθυστερήσεων του έργου. Πλήρωσαν και από πάνω, δηλαδή, οι Έλληνες φορολογούμενοι 3,5 εκατομμύρια ευρώ στην εταιρεία!
Και το έκανε αυτό μολονότι η υπόθεση εκκρεμούσε τότε ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και η ΕΡΓΟΣΕ ήταν αντίθετη.
Αλλά η περιπέτεια του μαύρου κουτιού της τηλεδιοίκησης δεν σταματά εδώ και εξηγούμαι: Δεν μπορείτε να πείτε ότι δεν γνωρίζατε. Με εμπιστευτικό έγγραφο της η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, που υπέβαλε στις 4 Οκτωβρίου 2021 στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, όχι μόνο εντόπιζε καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της σύμβασης αλλά έδειχνε και τους υπευθύνους. Ακόμη δεν μας έχει απαντήσει ο κ.Καραμανλής γιατί καταχώνιασε στο συρτάρι του το έγγραφο της Αρχής Διαφάνειας. Άρα, η κυβέρνηση σας δεν έχει κανένα άλλοθι γιατί πολύ νωρίτερα γνώριζε, είχε ενημερωθεί, της είχαν χτυπήσει τον συναγερμό, αλλά δεν έκανε απολύτως τίποτα.Το “γιατί” πρέπει να το απαντήσουν οι αρμόδιοι στην προανακριτική επιτροπή.
Ως αποτέλεσμα, λοιπόν, των εγκληματικών καθυστερήσεων και αναβολών στην υλοποίηση και παράδοση του έργου, δεν λειτουργούσαν τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.
Απουσίαζαν επίσης και άλλα λειτουργικά συστήματα τοπικής διοίκησης, μετά και την αναστολή λειτουργίας του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας στα τέλη του 2020.
Και παρ’ όλα αυτά, έως και λίγες μόνον εβδομάδες πριν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο τότε αρμόδιος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών διαβεβαίωνε για την ασφάλεια στα τρένα, για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Τραγική ειρωνία: τα προγραμματισμένα «εγκαίνια» στη Θεσσαλονίκη ενός ανύπαρκτου Συστήματος Τηλεδιοίκησης, από τον κ. Μητσοτάκη την επομένη της τραγωδίας.
Αυτό είναι το επίδικο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Η σύμβαση 717 και οι υπουργικές εγκληματικές ολιγωρίες των κυρίων Σπίρτζη και Καραμανλή. Αυτό οφείλουμε να διερευνήσουμε. Αυτό περιμένουν από εμάς οι οικογένειες των θυμάτων και ολόκληρος ο ελληνικός λαός και όχι μια εξεταστική επιτροπή- «φιλολογικό τσάι» συζητώντας 25 χρόνια πριν.
Εμείς δεν έχουμε κάποια εμμονή. Αλλά, λέμε κάτι πάρα πολύ απλό: Την ιστορία του σιδηροδρόμου θέλετε να συζητήσουμε, κύριοι του ΚΚΕ; Όλοι οι ειδικοί και οι εμπειρογνώμονες συμφωνούν ότι αν είχαμε την τηλεδιοίκηση, αυτοί οι άνθρωποι θα ζούσαν. Δεν ζουν γιατί δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Έχει έρθει το πόρισμα και αντί να συζητήσουμε επί αυτού, θα κουβεντιάσουμε για 25 χρόνια πριν;
Άκουσα τον Γραμματέα να λέει ότι η δική μας πρόταση βοηθάει τη Νέα Δημοκρατία. Μα, τη δική σας πρόταση ψηφίζει η Νέα Δημοκρατία. Όχι τη δική μας. Εμείς, μάλιστα, ήρθαμε εδώ το πρωί και είπαμε να συζητηθούν μαζί οι προτάσεις.
Ξέρετε τι θα γίνει; Θα αξιοποιήσει η Νέα Δημοκρατία την εξεταστική ΣΑΣ για να συγκαλύψει τις ευθύνες ΤΗΣ.
Γιατί πολύ απλά θα ψάχνετε ψύλλους στα άχυρα, όσο η Νέα Δημοκρατία, για άλλη μία φορά, με τη συγκάλυψη, θα προσπαθήσει να μην οδηγηθούν στη δικαιοσύνη τα πρόσωπα που είναι υπεύθυνα για αυτήν την τραγωδία.
Δεν είμαι κακοπροαίρετος, αλλά, το έχουμε βιώσει πρόσφατα και με το σκάνδαλο των υποκλοπών.Αυτές είναι οι πρακτικές της Νέας Δημοκρατίας, δυστυχώς.
Στο αφήγημα της Νέας Δημοκρατίας «φταίνε όλοι διαχρονικά και όχι εμείς» και στο τέλος «δεν φταίμε εμείς». Και πού θα οδηγηθούμε; Από το «φταίνε όλοι», -με ένα πεδίο έρευνας 25 χρόνων-, στο «κανείς να μην πληρώσει το κόστος».Δεν νομίζω ότι αυτός πρέπει να είναι ο στόχος της ελληνικής Βουλής σήμερα.
Με τις συνήθεις ιδεοληψίες σας κατά της ΕΕ, φταίει η “κακή” ΕΕ που πλήρωσε με τα λεφτά των Ευρωπαίων φορολογουμένων το 90% της τηλεδιοίκησης για να είναι προστατευμένος ο ελληνικός λαός.
Φταίει η ΕΕ που στέλνει το πόρισμα του Ευρωπαίου Εισαγγελέα στην ελληνική βουλή και στην ελληνική δικαιοσύνη, επειδή κάποιοι δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους;
Δεν φταίει η ΕΕ για το παράνομο ρουσφέτι του σταθμάρχη. Φταίει αυτός που τον διόρισε παράνομα στη θέση του.
Δεν φταίει η ευρωπαϊκή εισαγγελία. Προφανέστατα οι ευθύνες είναι εδώ, στην Κυβέρνηση.Και για την απιστία. Και για την παράβαση καθήκοντος των υπουργών, που δεν χειρίστηκαν σωστά τα ευρωπαϊκά χρήματα.
Αλλά, ας αφήσουμε το ΚΚΕ που καλόπιστα θα πω ότι πήρε μία λανθασμένη πρωτοβουλία, και ας έρθουμε τώρα στη Νέα Δημοκρατία, που σύμφωνα με τον Πρόεδρο της θέλει να εμφανίζεται ως ένα φιλελεύθερο και φιλοευρωπαϊκό κόμμα.
Είστε έτοιμοι να συνεργαστείτε με τον οποιονδήποτε για να πετύχετε τη συγκάλυψη. Συνεργαστήκατε με τον Βελόπουλο για τις υποκλοπές. Τώρα εκμεταλλεύεστε το λάθος του ΚΚΕ για τη συγκάλυψη και στο θέμα των Τεμπών.
Ό,τι και να κάνετε, η δικαιοσύνη, εμείς και όλα τα υπόλοιπα κόμματα θα αγωνιστούμε για να έρθουν στην επιφάνεια οι ευθύνες και των «γαλάζιων τέκνων» της ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και του υπουργού σας.
Ακούστε λοιπόν τι ψηφίζετε, εσείς οι ευρωπαϊστές, για να μη λέτε μετά ότι δεν το είχατε διαβάσει. Τα λέω αυτά για να τα ακούν και οι «μένουμε Ευρώπη», των οποίων διεκδικείτε την αποκλειστική εκπροσώπηση. Ψηφίζει το κόμμα του κ.Μητσοτάκη, και σας το μεταφέρω λέξη προς λέξη: «Ο πραγματικός ένοχος πίσω από το δυστύχημα στα Τέμπη, είναι η ίδια η πολιτική της ΕΕ για τους σιδηροδρόμους, η πολιτική της απελευθέρωσης των συγκοινωνιών».
Αυτό θα ψηφίσετε, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας. Σταματήστε να περιφρονείτε τη νοημοσύνη του ελληνικού λαού.
Φταίει, λοιπόν, για όλα η ΕΕ. Όχι μόνο για το ΚΚΕ, αλλά μπροστά στην αγωνία της συγκάλυψης και για τη Νέα Δημοκρατία. Έγιναν αντιευρωπαϊστές ξαφνικά για να προστατέψουν τα «γαλάζια τέκνα» και τον κ. Καραμανλή.
Είναι χάρη στην ΕΕ η υποχρέωση να υπάρχει συγκεκριμένο πλαίσιο ασφάλειας στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Kαι μας επιβάλουν να έχουμε ασφάλεια, και μας πλήρωσαν τον τρόπο να έχουμε ασφάλεια, αλλά κατά τα άλλα αυτοί φταίνε; Δεν φταίνε όσοι απέτυχαν ως κράτος να προστατεύσουν τον ελληνικό λαό με τα χρήματα των Ευρωπαίων φορολογουμένων;
Για μια ακόμη φορά μπροστά στην αγωνία της συγκάλυψης, καταπατάτε, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, τις ευρωπαϊκές αξίες και απομακρύνετε τη χώρα από την ευρωπαϊκή κανονικότητα.
Κατά τ’ άλλα εκπροσωπείτε τον πολυδύναμο εκσυγχρονισμό!
Το μόνο που εκπροσωπείτε, με τις πράξεις και τις επιλογές σας, είναι τον απόλυτο οπορτουνισμό.
Εμείς δεν συμμετέχουμε σε πολιτικά παιχνίδια ούτε κάνουμε πολιτική διαχείριση με σημαία ευκαιρίας.
Και φυσικά δεν μπορώ να μην σχολιάσω το πολιτικό βέρτιγκο του ΣΥΡΙΖΑ. Προχθές καταγγείλατε το ΚΚΕ για την πρότασή του ως δεκανίκι της Νέας Δημοκρατίας, αλλά σήμερα την υπερψηφίζετε.
Εμείς, λοιπόν, λέμε ξεκάθαρα:Αν υπήρχε τηλεδιοίκηση, οι συνάθρωποί μας θα ζούσαν.
Γι’ αυτό προτείνουμε προανακριτική βάσει του πορίσματος του Ευρωπαίου Εισαγγελέα. Χωρίς να προσθέτουμε τίποτα, χωρίς συνωμοσιολογίες, χωρίς σενάρια.
Γιατί έχουμε χρέος να διερευνήσουμε συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες, που σχετίζονται με πράξεις και παραλείψεις των αρμόδιων υπουργών αναφορικά με τη σύμβαση 717.
Γιατί υπάρχει ήδη μια ώριμη ποινική δικογραφία που εντοπίζει και περιγράφει τις ευθύνες και τα πρόσωπα, που είναι οι πρώην Υπουργοί Σπίρτζης και Καραμανλής.
Επίσης είναι κρίσιμο να μην χαθεί άλλος χρόνος και επομένως είναι προτιμότερη η απευθείας έναρξη των διαδικασιών για σύσταση προανακριτικής επιτροπής.
Και όχι να ξεκινήσουμε από μία εξεταστική που μπορεί υποθετικά να καταλήξει σε προανακριτική και μπορεί να χαθεί πάρα πολύ πολύτιμος χρόνος. Για τον λόγο αυτό, ακόμη και σήμερα ζητήσαμε από το προεδρείο να συζητηθούν μαζί τα αιτήματά μας. Για να αποφασίσει η Βουλή και να τεθούν όλοι προ των ευθυνών τους. Εμείς παίρνουμε καθαρή θέση. Και θέλω, κλείνοντας, να πω ότι ένας λόγος που δεν θα ψηφίσουμε την εξεταστική επιτροπή του ΚΚΕ, πέρα από αυτά που είπα, είναι ότι θα δώσει διέξοδο διαφυγής και χρονικά και πολιτικά στη Νέα Δημοκρατία.
Και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η πρόταση μας βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στο αιτιολογημένο πόρισμα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας και τη σχετική δικογραφία, η οποία διαβιβάστηκε στη Βουλή από την Αντεισαγγελία του Αρείου Πάγου πριν από πέντε μήνες, τον Ιούλιο του 2023.
Ζημιώσατε το Κράτος πολλά εκατομμύρια, θέσατε σε κίνδυνο χιλιάδες πολίτες, καθώς θεωρούσαν μέχρι πρότινος τα τρένα ως τον πλέον ασφαλή – και οικονομικό – τρόπο μετακίνησης.
Πλήξατε έτσι ανεπανόρθωτα την αξιοπιστία των δημοσίων συγκοινωνιών, αλλά και του Κράτους ως εγγυητή της ασφαλούς παροχής τους.
Εμείς θέλουμε να διερευνηθούν οι τυχόν ευθύνες και όσοι έχουν φταίξει να πληρώσουν όσο ψηλά κι αν βρίσκονται.
Αυτό ζητά ο ελληνικός λαός: Επιτέλους δικαιοσύνη!
Η σημερινή συγκρότηση εξεταστικής επιτροπής είναι μια κοινή προσπάθεια διάχυσης και συγκάλυψης των ευθυνών, δεν θα μας βρει συμμέτοχους.
Για τον λόγο αυτόν καταψηφίζουμε την πρόταση του ΚΚΕ για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής και επιμένουμε στην πρόταση μας για προανακριτική επιτροπή για τη μοιραία σύμβαση που αν είχε υλοποιήσει το ελληνικό κράτος, αυτοί οι άνθρωποι δεν θα είχαν χάσει τη ζωή τους.