Ομιλία Φώφης Γεννηματά Προέδρου του Κινήματος Αλλαγής στο Σ/Ν Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας»
1. Για την Πανδημία και τις ευθύνες της κυβέρνησης
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Κάλεσα με επίκαιρη ερώτηση μου τον Πρωθυπουργό να απαντήσει στα κρίσιμα ζητήματα που έχουν σχέση με την εξέλιξη τα πανδημίας και τους Κυβερνητικούς χειρισμούς.
Το απέφυγε, χωρίς καν ουσιαστική δικαιολογία.
Δεν με εξέπληξε. Ο κ. Μητσοτάκης αρνείται τον διάλογο και τις απαντήσεις στα «δύσκολα» .
Προτιμά την «ασφάλεια» των εξαγγελιών και των διαγγελμάτων.
Το δεύτερο και πιο απειλητικό κύμα της πανδημίας δυστυχώς καλά κρατεί και οι συνθήκες που διαμορφώνονται είναι δύσκολες.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι μεγάλες και εμείς δεν θα σταματήσουμε να τις αναδεικνύουμε. Γιατί έτσι συμβάλουμε στον εντοπισμό προβλημάτων και λαθών που η διόρθωση τους είναι κρίσιμη για την ίδια τη ζωή των πολιτών.
Το κλίμα εφησυχασμού και χαλαρότητας, που η ίδια η Κυβέρνηση καλλιέργησε για μικροκομματικά οφέλη, ήταν το πρώτο βασικό λάθος και άνοιξε το δρόμο σε όσα ακολούθησαν.
Άνοιξαν τη χώρα χωρίς σχέδιο, με τα χερσαία σύνορα μας, «ξέφραγο αμπέλι». Με συνωστισμό στα σχολεία και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Σπαταλήθηκε στη θερινή ραστώνη πολύτιμος χρόνος προετοιμασίας και το νέο κύμα του ιού βρήκε τη χώρα αθωράκιστη.
Χωρίς την απαραίτητη ενίσχυση του Ε.Σ.Υ, χωρίς αξιόπιστο και οργανωμένο δίκτυο μαζικών τεστ και αποτελεσματική ιχνηλάτηση. Άφησαν τους πολίτες στο έλεος της αισχροκέρδειας ιδιωτικών εργαστηρίων για τα τεστ, χωρίς πιστοποίηση.
Δεν υπάρχει πρόσβαση, της επιστημονικής κοινότητας , των κομμάτων, των πολιτών σε σημαντικά υγειονομικά και επιδημιολογικά δεδομένα. Ο έλεγχος της πληροφορίας που έχει επιλέξει η κυβέρνηση εγείρει και ζήτημα δημοκρατίας.
Δεν κατάφεραν ούτε να καταγράψουν την πραγματική επιδημιολογική κατάσταση σε κάθε περιοχή, αφού δεν υπήρχε ολοκληρωμένο Μητρώο Ασθενών.
Η Δικαιοσύνη οφείλει να διερευνήσει σε βάθος το πως και ποια συμφέροντα εξυπηρετούσαν οι ανταγωνισμοί των αρμόδιων για την διαχείριση των στοιχείων εις βάρος της δημόσιας υγείας.
Η αναποτελεσματικότητα, η αδιαφάνεια, ο συγκεντρωτισμός καλλιεργούν την καχυποψία και τον κλονισμό της εμπιστοσύνης. Που εντείνονται με νέα δημοσιεύματα για διπλά βιβλία των κρουσμάτων, δηλαδή αναξιόπιστο Μητρώο Ασθενών, για αδιαφανείς διαδικασίες προμήθειας τεστ και μάλιστα εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος.
Αυτά τα γνωρίζει, τα παρακολουθεί, και τα βιώνει ανήσυχος ο Ελληνικός λαός.
Όπως γνωρίζει και τις Προτάσεις μας για σωστές και αποτελεσματικές λύσεις στα προβλήματα.
2. Για την πρόταση του Κινήματος Αλλαγής για το ασφαλές άνοιγμα
Στέκομαι ιδιαίτερα σήμερα στο άνοιγμα με ασφάλεια για το οποίο η Κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο.
Έχουμε ολοκληρωμένη πρόταση: το κλειδί είναι τα μαζικά τεστ και η σωστή ιχνηλάτηση. Έτσι διατηρώντας τα γενικά μέτρα (μάσκα, περιορισμό κινήσεων, τηλεργασία) μπορούμε σταδιακά να απελευθερώσουμε περιοχές ή περιφέρειες που δεν είναι επιδημιολογικά φορτωμένες.
Μαζικά τεστ σε ένα νομό και επανάληψη τους μετά από 20 ημέρες. Ώστε το κράτος να αποκτά πλήρη υγειονομική εικόνα και να «στεγανοποιεί» κάθε περιοχή, επιτρέποντας το εσωτερικό της άνοιγμα.
Εφόσον και όμοροι νομοί βελτιώνονται, τότε το άνοιγμα μπορεί να επεκταθεί, πχ, σε όλη την Περιφέρεια ή σε συγκεκριμένες ζώνες.
Τα μαζικά τεστ γίνονται με μέριμνα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με κινητά συνεργεία, ακόμη και στο σπίτι ή σε ειδικές δομές με ραντεβού, ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα για κάθε περιοχή και να απελευθερώνουμε σταδιακά κοινωνικές και οικονομικές δραστηριότητες.
Καλούμε την Κυβέρνηση:
Να υιοθετήσει την στρατηγική μας για τεστ-ιχνηλάτηση-απομόνωση και να δώσει ανάσα στους πολίτες και στην οικονομία. Στρατηγική που βρίσκει σύμφωνους όλο και περισσότερους ειδικούς επιστήμονες.
Να ενισχύσει άμεσα το ΕΣΥ με μόνιμες προσλήψεις , με μονιμοποίηση των επικουρικών και έμπρακτη αναγνώριση της προσφοράς των ανθρώπων του με ένταξή τους στα βαρέα και ανθυγιεινά και δώρο Χριστουγέννων.
Να προχωρήσει σε πιστοποίηση των ιδιωτικών εργαστηρίων για τα τεστ και να τα καλύπτει ο ΕΟΠΥΥ. Και επειδή κάθε σοβαρή συζήτηση για το «νέο ΕΣΥ» απαιτεί σαφές και γνωστό ολοκληρωμένο σχέδιο, καλούμε τον κ.Μητσοτάκη να παρουσιάσει το δικό του, εμείς το έχουμε δημοσιοποιήσει , το έχουμε καταθέσει και στα πρακτικά της βουλής.
Βέβαια να μεριμνήσει για τον σωστό, αποτελεσματικό και χωρίς ταλαιπωρία εμβολιασμό του πληθυσμού. Με δωρεάν εμβόλιο όπως όλοι έχουμε τονίσει. Και ειδική καμπάνια για τον εμβολιασμό.
Εμείς, τα μέλη του Κοινοβουλίου να δώσουμε το παράδειγμα.
3. Για το νέο χωροταξικό νομοσχέδιο
Αναμφίβολα ο εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας, είναι αναγκαιότητα.
Χρειαζόμαστε απλούς και σταθερούς κανόνες και διευκόλυνση των πολιτών και των επενδύσεων με εξασφάλιση της προστασίας του περιβάλλοντος.
Για να έχει διαχρονικό χαρακτήρα, να μην αλλάζει κάθε φορά που αλλάζουν Υπουργοί και Κυβερνήσεις θα έπρεπε οι ρυθμίσεις αυτές να είναι προϊόν ευρύτερης συνεννόησης και διαλόγου.
Δυστυχώς για τον κ. Μητσοτάκη αυτά είναι ψιλά γράμματα.
Και εδώ αλαζονεία και αυταρχισμός. Συζητήσεις με fasttrack διαδικασίες «για να τελειώνουμε», νομοσχέδια που έρχονται στη Βουλή διαφορετικά από εκείνα που τέθηκαν σε διαβούλευση (30 άρθρα προστέθηκαν σε αυτό) και τροπολογίες- βροχή-10 ως τώρα-και μάλιστα για σοβαρά θέματα στο και πέντε!!
Αυτή την τριτοκοσμική κατάσταση την αποκαλείτε «καλή νομοθέτηση»;
Αυτό το Νομοσχέδιο δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, ούτε εκσυγχρονισμό.
Δεν προστατεύει το περιβάλλον, ούτε τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα των πολιτών.
Ούτε συμβάλλει ουσιαστικά στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Στέκομαι ιδιαίτερα σε κάποια ζητήματα:
- Ο Υπουργός αναγορεύεται σε «μέγα χωροτάκτη» Συγχαρητήρια.
- Αντί να αναβαθμίσετε την Επιθεώρηση Περιβάλλοντος σε Ανεξάρτητη ΑΡΧΗ,
τους υποβαθμίζετε σε μια γραφειοκρατική υπηρεσία.
- Ναι πρέπει να μπει τάξη στα εκτός σχεδίου ακίνητα.
Ναι πρέπει να καταργηθεί η εκτός σχεδίου δόμηση όπως είναι σήμερα.
Αλλά με οργανωμένο τρόπο. Με λειτουργικές μεταβατικές διατάξεις και όχι ασφυκτικές προθεσμίες για τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια.
Με τις ρυθμίσεις που φέρνετε εσείς, τρίβουν τα χέρια τους οι «μεγάλοι».
Οι μικροϊδιοκτήτες θα βρεθούν με άχρηστα γεωτεμάχια, που θα πάρουν οι «μεγάλοι» για ένα κομμάτι ψωμί.
Είναι κραυγαλέα αντίφαση η σκληρότητα για τους μικροϊδιοκτήτες, αλλά την ίδια στιγμή η πριμοδότηση μεγάλων τουριστικών καταλυμάτων στην εκτός σχεδίου δόμηση.
- Δεν είναι εκσυγχρονισμός τα κατ’ εξαίρεση «δωράκια» για τις Τράπεζες.
- Και τέλος δεν είναι δυνατόν να μη διασφαλίζονται οι ιδιαίτερες συνθήκες κάθε ορεινής και νησιωτικής περιοχής όπως ορίζει το άρθρο 101 του Συντάγματος.
Η ρήτρα νησιωτικότητας δεν μπορεί να αφορά μόνο την Μύκονο και τη Σαντορίνη.
Καταψηφίζουμε αυτό το Νομοσχέδιο που αποτυπώνει τον βαθιά συντηρητικό χαρακτήρα της Κυβερνητικής πολιτικής.
«Όλα για τους μεγάλους, στο περιθώριο οι μικροί, οι πολλοί».
Αυτό είναι το «μότο» σας. Και σίγουρα αυτό δεν αποτελεί μεταρρύθμιση.
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Μέσα από τροπολογία της τελευταίας στιγμής (ως συνήθως) ο Υπουργός αλλάζει όλο το ενεργειακό περιβάλλον, χτυπώντας καίρια τις ενεργειακές κοινότητές, τους μικρούς παραγωγούς.
Με τα προτεινόμενα μέτρα αποκλείονται οι μικρομεσαίοι παραγωγοί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από τον Ενεργειακό χάρτη της χώρας.
Από 1η Ιανουαρίου 2021, όλες οι νέες αιτήσεις για «μικρά» φωτοβολταϊκά ισχύος κάτω των 500 kW, υποχρεώνονται να συμμετάσχουν σε ανταγωνιστική διαδικασία, απέναντι σε μεγαθήρια. Χωρίς ειδικές ευνοϊκές προβλέψεις γι’ αυτούς, άρα και προαποφασισμένο τον αποκλεισμό τους.
Η Κυβέρνηση με αυτές τις ρυθμίσεις αλλάζει το πλαίσιο που ο ίδιος Υπουργός διαμόρφωσε πριν από 5 μήνες με δική του υπουργική απόφαση (ΥΠΑ 26ης Μαρτίου 2020 (ΦΕΚ 1045/Β/26-3-2020).
Τότε έδινε κατά τα λεγόμενα του «καθαρό ορίζοντα» διετίας στους μικρομεσαίους επενδυτές, καλώντας τους να προχωρήσουν σε επενδύσεις.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα δεκάδες χιλιάδες επενδυτές (έχουν εμπλακεί σε διαδικασία αδειοδότησης περισσότερα από 7.000 έργα ΑΠΕ σε όλη την Ελλάδα) να εμπλακούν σε χρονοβόρες διαδικασίες αδειοδότησης ΦΒ Σταθμών.
Αυτοί οι άνθρωποι τώρα, με την αιφνίδια αλλαγή του πλαισίου, βρίσκονται εγκλωβισμένοι.
Εάν δεν εξεταστούν τα αιτήματά τους από τους Διαχειριστές και το ΔΑΠΕΕΠ (Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυητής Προέλευσης) εντός του 2021 και μάλιστα εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021 για τις Ενεργειακές Κοινότητες, οδηγούνται σε άλλο δυσμενέστερο καθεστώς.
Τα 2 έτη έγιναν 1 και μόλις 6 μήνες για τις Ενεργειακές Κοινότητες.
Αυτά τα αρνητικά και απαράδεκτα όρια πρέπει να επανεξετασθούν.
- Να παραταθεί τουλάχιστον για ένα 6μηνο η καταλυτική ημερομηνία 31/12/2020 για την πληρότητα των φακέλων.
- Να καταργηθεί εντελώς η δεύτερη καταληκτική ημερομηνία (30/06/2021) για τις ενεργειακές κοινότητες. Όσοι φάκελοι υποβληθούν με πληρότητα πρέπει να εξεταστούν και απαντηθούν. Ο ρόλος του κράτους δεν είναι να τιμωρεί τους επενδυτές λόγω της αδυναμίας των υπηρεσιών του.
Το κερασάκι στην τούρτα, που δείχνει και το μένος του Υπουργού για τις ενεργειακές κοινότητες είναι πως απαγορεύει στους πολίτες να συμμετέχουν σε πάνω από 2. Και μάλιστα με αναδρομική ισχύ. Αδιαφορώντας αν χάνουν τα χρήματα που έβαλαν.
Η Στόχευση είναι προφανής. Να αποκλειστούν οι μικρομεσαίοι παραγωγοί από τις επενδύσεις ΑΠΕ.
Η συγκεκριμένη τροπολογία δεν κατετέθη ποτέ στη Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Και έρχεται τελευταία στιγμή στην Ολομέλεια.
Ως τώρα είχαμε μόνο διαρροές, και ένα Δελτίο Τύπου του Υπουργού.
Οι εξυπηρετήσεις και τα επιχειρηματικά deals, που κρύβονται πίσω από τις αποφάσεις της Κυβέρνησης, αναγκάζουν την ΝΔ να αποφεύγει με κάθε μέσο τον διάλογο και οποιοδήποτε έλεγχο.
Είμαστε απόλυτα απέναντι σε αυτές τις μεθοδεύσεις.
Είμαστε εδώ για να βάλουμε φρένο ως συντηρητική οπισθοδρόμηση.