Ομιλία Φώφης Γεννηματά, Προέδρου του Κινήματος Αλλαγής, στο Olympia Forum
Θέλω να συγχαρώ τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία και να σας ευχαριστήσω θερμά για την πρόσκληση.
Η χώρα μας βρίσκεται σε μια από τις πιο κρίσιμες περιόδους στην ιστορία της.
Οι πιέσεις που δεχόμαστε:
στα εθνικά ζητήματα με την Τουρκία να έχει χαράξει μια νέο οθωμανική επιθετική στρατηγική,
με το μεταναστευτικό- προσφυγικό να παίρνει διαστάσεις ανθρωπιστικής και υγειονομικής κρίσης,
με την πανδημία να έχει επανέλθει, να απειλεί την υγεία, την οικονομία, την εργασία, τη ζωή μας όπως την ξέραμε.
Τα προβλήματα μονιμοποιούνται, δεν είναι προσωρινά.
Συντελούνται μεγάλες αλλαγές.
Οι εξελίξεις απαιτούν προοδευτικό σχέδιο και δομικές παρεμβάσεις.
Δεν αντιμετωπίζονται τα προβλήματα, με συντηρητικές πολιτικές, αποσπασματικά μέτρα και διαχειριστικές λογικές του βλέποντας και κάνοντας.
Οι πολιτικές επιλογές της Κυβέρνησης βρίσκονται στον αντίποδα των αναγκαίων ριζικών αλλαγών που επιβάλλουν οι νέες συνθήκες.
Το μήνυμα της προς τους πολίτες είναι «Αναβάλλετε τη ζωή σας».
Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες όμως θέλουμε να ζήσουμε τη ζωή μας τώρα.
Να νιώσουμε σιγουριά για το παρόν και αισιοδοξία για το μέλλον.
Εμείς μιλάμε:
για ανάπτυξη με κοινωνική προστασία.
Δημιουργούμε ένα νέο μοντέλο παραγωγής, που αφορά τους πολλούς, και στηρίζεται σε ένα αποτελεσματικό σύστημα κοινωνικής προστασίας.
για τις ανισότητες που πρέπει να αντιμετωπίσουμε.
Με πολιτικές αναδιανομής, ένα προοδευτικό φορολογικό σύστημα, φορολόγηση του μεγάλου πλούτου και μείωση των φόρων στην εργασία και ιδίως μέσα από την ανασύσταση του κράτους.
για την οικονομία που διασφαλίζει την εργασία.
Με γενναία και στοχευμένα κίνητρα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στήριξη των νέων επαγγελματιών. Ο δικός μας στρατηγικός στόχος είναι η ΠΛΗΡΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ.
για το νέο ΕΣΥ που μόνο εμείς μπορούμε να αναγεννήσουμε.
Παρουσιάσαμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα.
Εμείς μιλάμε για τα 70 δις που πρέπει να αξιοποιήσουμε με ένα Σχέδιο ανασύνταξης με όραμα και στρατηγική, που θα διασφαλίζει το μέλλον και θα δώσει στον Ελληνικό λαό πραγματική αυτοπεποίθηση.
Πριν λίγες μέρες το παρουσίασα στη ΔΕΘ είναι το σχέδιο της ΝΕΑΣ ΑΛΛΑΓΗΣ. Ένα Κοινωνικό Συμβόλαιο, για την νέα Ελλάδα.
Στόχος δικός μας είναι «κανένα ευρώ χωρίς αναπτυξιακή διάσταση, κανένα ευρώ χωρίς κοινωνική ανταποδοτικότητα».
Ιεραρχούμε τις κατανομές των διαθέσιμων πόρων ως εξής :
- πρόσθετα άμεσα μέτρα, για να μείνει όρθια η κοινωνία και ζωντανή η οικονομία. (20% του προγράμματος)
- μέτρα, κυρίως φορολογικά και θεσμοθέτηση κινήτρων για την επανεκκίνηση της οικονομίας , μέσα σε μια διετία από τώρα (10% του προγράμματος)
- ολοκλήρωση των δημόσιων και κοινωνικών υποδομών και των συστημάτων κοινωνικής προστασίας , μέσα σε μια τριετία (20% του προγράμματος)
- και με κύριο βάρος τις επενδύσεις για την στροφή στην παραγωγή, την ανασυγκρότηση του αναπτυξιακού μοντέλου. Με επένδυση στην αγροτική παραγωγή, ενίσχυση της μεταποίησης και του τουρισμού, στήριξη και μετασχηματισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Με ένα εθνικό σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης που θα βασίζεται στην περιφερειακή ανάπτυξη και τον κρίσιμο ρόλο της αυτοδιοίκησης.
Επενδύσεις που μπορούν να δημιουργήσουν μαζικές και ποιοτικές θέσεις εργασίας. (50% του προγράμματος).
Το forum διεξάγεται σε ένα νομό που έχει μεγάλη αναπτυξιακή δυναμική, τεράστιο πολιτιστικό κεφάλαιο και μπορεί να συνδυάσει την υψηλής ποιότητας αγροτική παραγωγή με τον τουρισμό, τη μεταποίηση και άλλους τομείς.
Μια περιφέρεια που μπορεί να αποτελέσει πρότυπο και για την υπόλοιπη χώρα.
Η πρότασή μας για την περιφερειακή ανάπτυξη έχει τις ρίζες της στην Δυτική Ελλάδα και η πρώτη παρουσίαση έγινε το 2017. Είναι εμπνευσμένη από τα εφόδια που έχει αυτός ο τόπος και φυσικά από το γεγονός ότι όλα αυτά τα εφόδια και οι πόροι δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αξιοποίησης του πλούτου της περιοχής.
Θα ήθελα να μιλήσω λίγο για το πως αντιλαμβανόμαστε τον πλούτο με σύγχρονους όρους.
Brand, location, product
Αναγνωρισιμότητα, τοποθεσία, προϊόν
Brand – Αναγνωρισιμότητα.
Η Δυτική Ελλάδα έχει το πιο διάσημο brand σε παγκόσμια κλίμακα, ένα brand που κινεί δισεκατομμύρια ευρώ κάθε 4 χρόνια.
Ένα brand που ελάχιστα εκμεταλλεύεται παρά μόνο ως σημείο αναφοράς κάθε δύο χρόνια με την αφή της φλόγας.
To brand Olympic με όλα του τα παράγωγα είναι το πιο αναγνωρίσιμο μαζί με την Google, την Apple και την Coca Cola.
Με εξαίρεση την Ολυμπιάδα του 2004 και τις υποδομές και τα οφέλη που αποκόμισε η χώρα καμία άλλη ουσιαστική εκμετάλλευση δεν έχει γίνει.
Location- Τοποθεσία
Η Ηλεία έχει ίσως τον καλύτερο συνδυασμό αρχαιολογικών θησαυρών , όμορφου φυσικού τοπίου και κλίματος. Στον παγκόσμιο χάρτη μοιάζει με το καλύτερα κρυμμένο μυστικό που μόνο λίγοι ξέρουν.
Φολόη, Αρχαία Ολυμπία, Ήλιδα, Κατάκολο, Καϊάφας, Ζαχάρω, Αλφειός, Κρέστενα, Ανδρίτσαινα, Επικούριος Απόλλωνας, Κουρούτα, Κυλλήνη, Στροφυλιά η λίστα με τα γνωστά αλλά μεμονωμένα αξιοποιημένα σημεία δεν έχει τέλος.
Μπορούν να συνδυαστούν; Οι υποδομές που για τόσα χρόνια πάλεψε το ΠΑΣΟΚ μπορούν να τεθούν στην υπηρεσία της διασύνδεσης όλων αυτών των υπέροχων σημείων;
Προϊόν – product
Τι παράγει ο τόπος και τι θα μπορούσε ακόμα να παράγει, ποια είναι η υπεραξία τελικά που μπορούμε να δώσουμε σε αυτό το κομμάτι της Ελλάδας.
Έχουμε γεωργική παραγωγή, έχουμε την 2η πιο εύφορη παραγωγική πεδιάδα της Ελλάδας, με καινοτόμες καλλιέργειες και υψηλής διατροφικής αξίας προϊόντα που είναι η πρώτη περιφέρεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αγροτική εξειδίκευση, σύμφωνα με την τελευταία σχετική έρευνα της EUROSTAT (2017).
Η ερώτηση λοιπόν που κάνουμε είναι
μπορούμε να συνδυάσουμε τον τόπο, το brand και την παραγωγή μας και να βγάλουμε ένα νέο προϊόν που ενώνει τα τρία μοναδικά στοιχεία αυτού του τόπου;
Η απάντηση είναι ΝΑΙ
Ο τόπος μπορεί να φιλοξενήσει μία σειρά από αθλητικούς οργανισμούς, αθλητικά εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα μεγάλων αθλητικών εταιριών. Σκεφτείτε τη silicon valey του αθλητισμού στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.
Εμείς θα καθορίσουμε τις περιοχές που οι οργανισμοί αυτοί μπορούν να αναπτυχθούν. Οι ξένοι επενδυτές θα ιδρύσουν τις βάσεις τους και θα χρησιμοποιούν την ιερή γη του Ολυμπισμού για τις δραστηριότητές τους που θα είναι πάντα γύρω από τον αθλητισμό.
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα.
Η Αρχαία Ήλιδα ήταν το πρώτο προπονητικό κέντρο της αρχαιότητας , αθλητές από όλο τον ‘τοτε΄ κόσμο μαζεύονταν εκεί μήνες πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες και προετοιμάζονταν για το κορυφαίο γεγονός της αρχαιότητας.
Ένα υπερσύγχρονο νέο προπονητικό κέντρο παγκόσμιας εμβέλειας θα μπορούσε να εγκατασταθεί στην ευρύτερη περιοχή της Ήλιδας, που έχει έρθει στο προσκήνιο με τις ανασκαφές. Επενδυτές και εταιρίες από όλο το κόσμο θα μπορούσαν να στηρίξουν αυτή την προσπάθεια.
Εμείς θα οργανώναμε το κεντρικό σχεδιασμό και τους όρους δόμησης όπως και τα νέα standαrds κατασκευής που θα θέλαμε για ένα τέτοιο σύμπλεγμα.
Αθλητές από όλο το κόσμο θα συνέρρεαν για να μείνουν να ζήσουν και να προπονηθούν στα ιερά αθλητικά χώματα.
Με αυτό ως βάση ένα άλλο σύμπλεγμα αποκατάστασης αθλητών θα μπορούσε να χωροθετηθεί σε κάποια άλλη περιοχή, ένα ερευνητικό κέντρο για αθλητική εταιρία σε κ.ο.κ.
Η τοπική παραγωγή θα μπορούσε σιγά σιγά να φύγει από συμβατικές καλλιέργειες και να περάσει στη βιολογική παραγωγή και τα super foods και ο ξενοδοχειακός τομέας θα μπορούσε να έχει 12μηνη λειτουργία αφού άνθρωποι από όλο το κόσμο θα ερχόντουσαν να δουλέψουν ή να προπονηθούν στην ιερή Ολυμπιακή γη και να απολαύσουν τα ποιοτικά προϊόντα , την μεσογειακή διατροφή και την τοπική γαστρονομία.
Όλα αυτά κάτω από την Ολυμπιακή φλόγα την οποία τόσο καλά γνωρίζουμε αλλά ίσως μέχρι τώρα δεν είχαμε καταλάβει πως η αξία της μπορεί να μεταφραστεί. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι η κρίση της πανδημίας θα ξεπεραστεί σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Το δίκτυο των διαφόρων αυτών Ολυμπιακών εγκαταστάσεων μπορείτε να το φανταστείτε όχι ως γήπεδα και ψηλά κτήρια αλλά ως οικολογικά κτήρια νέας γενιάς , χαμηλά απολύτως προσαρμοσμένα με το περιβάλλον και σε περιοχές που αυτή τη στιγμή δεν παρουσιάζουν κανένα τουριστικό ή άλλο ενδιαφέρον.
Όχι στην παραλία ή σε σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος αλλά σε περιοχές ξεχασμένες και εσωτερικές, συνδεδεμένες όμως μεταξύ τους.
Σε όλη αυτή την αναπτυξιακή στρατηγική κομβικός είναι ο ρόλος των υποδομών. Οι σύγχρονοι οδικοί άξονες –με χαρακτηριστικό ‘’αντιπαράδειγμα’’ το δρόμο Πάτρα – Πύργος που ακόμα δεν έχει ξεκινήσει και υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες για αυτό στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και της Νέας Δημοκρατίας– ο εκσυγχρονισμός των λιμενικών εγκαταστάσεων, η ανάπτυξη της κρουαζιέρας μέσω home porting στα μεγάλα λιμάνια, τα υδατοδρόμια και οι μαρίνες αποτελούν κρίσιμους κρίκους σε ένα οργανωμένο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης. Και στον τομέα αυτό χρειάζονται άμεσες πρωτοβουλίες.
Πάνω απ’ όλα, όμως, γνωρίζουμε καλά πως πέρα από τα οικονομικά μεγέθη και τους δείκτες, υπάρχουν και δρουν άνθρωποι, κοινωνικές ομάδες και παραγωγικές δυνάμεις. Για εμάς, ο άνθρωπος βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο των επιλογών μας.
Σε μια περίοδο, λοιπόν, κρίσιμη και δύσκολη, ας ενώσουμε τις δυνάμεις μας. Με τόλμη και αποφασιστικότητα.
Αυτό το κάλεσμα απευθύνω σήμερα. Και αισθάνομαι ιδιαίτερα χαρούμενη που το απευθύνω στον τόπο αυτό, και μάλιστα μέσα από έναν ζωντανό, δημιουργικό και παραγωγικό θεσμό όπως το Olympia Forum. Προχωράμε, με το βλέμμα μπροστά και διεκδικούμε ένα καλύτερο αύριο.