Συνέντευξη Γιώργου Μουλκιώτη στο site «thesocialist.gr»:
1) Kύριε Μουλκιώτη, πρόσφατα ακούσαμε τον Κ.Μητσοτάκη να μιλά για 2.5 εκατ. συνταξιούχους που θα λάβουν εφ’άπαξ αναδρομικά. Οι αντιδράσεις ήταν έντοντες από το Κίνημα Αλλαγής και από εσάς τον ίδιο να μιλάτε για “εμπαιγμό των συνταξιούχων”. Μιλάμε για “κούρεμα” των αναδρομικών και επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης πάλι; Ποια η θέση του ΚΙΝΑΛ;
Τις τελευταίες ημέρες, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη διαψεύδει ακόμη και τον εαυτό της. Αρχικά, ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την Τετάρτη το μεσημέρι στη Βουλή την καταβολή των αναδρομικών μόνο κατά το μέρος που αφορά τις κύριες συντάξεις και όχι για το σύνολο των περικοπών που έχουν κριθεί αντισυνταγματικές από το ΣτΕ.
Επιπλέον, η αναφορά για 2,5 εκατομμύρια συνταξιούχους, που δήθεν θα ωφεληθούν, είναι παραπλανητική. Η αλήθεια είναι ότι πάνω από 1,5 εκατομμύριο συνταξιούχων, που είχαν περικοπές μόνο στα δώρα ή τις επικουρικές, δεν θα έχουν να κερδίσουν τίποτα από τις εξαγγελίες της ΝΔ.
Το χειρότερο δε συνέβη το απόγευμα της ίδιας ημέρας, όταν ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με σχετική τροπολογία, θέσπισε την εξαίρεση από τους δικαιούχους, όλων των συνταξιούχων του Δημοσίου. Εκβιάζει τους συνταξιούχους, προβλέποντας ρητά ότι με την καταβολή του ποσού των αναδρομικών κάθε άλλη διεκδίκηση των συνταξιούχων «αποσβέννυται», ενώ η προσκομισθείσα στην Βουλή Έκθεση του Γενικού λογιστηρίου του Κράτους αποκαλύπτει ότι το ύψος της δαπάνης των αναδρομικών ανέρχεται σε 900 εκατομμύρια ευρώ και όχι σε 1,4 δισ. Σαφέστατα πρόκειται για τριπλό εμπαιγμό των συνταξιούχων από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
2) Σχετικά με το νομοσχέδιο για την Ιδιωτική εκπαίδευση, το ΚΙΝΑΛ μιλά για επέκταση του επιτελικού κράτους στην Παιδεία και για “χτύπημα” στους δασκάλους και τους καθηγητές ενώ η κυβέρνηση μιλά για εκσυγχρονισμό και πρόοδο του χώρου, τι λέτε εσείς;
Η πολιτική ατζέντα της Κυβέρνησης Μητσοτάκη απέχει παρασάγγας από την ορθολογική παροχή του δημόσιου κοινωνικού αγαθού της Παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και την δημιουργία ελεύθερα σκεπτόμενων πολιτών με τις απαραίτητες γνώσεις και εφόδια για την πρόοδο της κοινωνίας. Η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως αντί να αποκαθιστά την νομιμότητα στη Διοίκηση και την επαναφορά του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου – που σημειώνω ότι αποτελεί και προγραμματική δέσμευση του Πρωθυπουργού στη Βουλή – κράτησε ανέπαφο το νομοθετικό πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης και ασχολήθηκε με δήθεν βελτιώσεις και εξυπηρετήσεις συμφερόντων.
Το νομοθέτημα για τα ιδιωτικά σχολεία παραβιάζει την ουσία του Συντάγματος, αφού το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης αντιμετωπίζεται ως ιδιωτικό καταναλωτικό προϊόν, καθρεφτίζοντας την πιο σκληρή νεοφιλελεύθερη αντίληψη που ενέχει κινδύνους για το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης και πέραν της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Κάθε άρθρο του νόμου αποτελεί και ένα επιπλέον βήμα προς την πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία, ενώ η επικαλούμενη αξιολόγηση χρησιμοποιείται ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο χειραγώγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, που αποσκοπεί στη μείωση του μισθολογικού κόστους της επιχείρησης, στην επαγγελματική εξάντληση των εκπαιδευτικών, στη διατάραξη του σχολικού κλίματος και εν τέλει στην υποβάθμιση της ίδιας της εκπαίδευσης των παιδιών μας.
3) Για τον μήνα Ιούλιο είχαμε ρεκόρ εγγεγραμμένων στο μητρώο του ΟΑΕΔ με άνω του 1.100.000 συμπολίτες μας να βρίσκονται σε απόλυτη εξάρτηση από το ταμείο του κράτους, ο τουρισμός είναι σε χειρότερη κατάσταση από τα αναμενόμενα, το έλλειμμα αγγίζει τα 6,5 δις για το πρώτο εξάμηνο του 2020 και η κυβέρνηση … “βλέπει και κάνει”, είμαστε κοντά σε μια οικονομική κρίση εφάμιλλη του 2009;
Η πανδημία του κορωνοϊού έχει «γονατίσει» την παγκόσμια οικονομία και έχει αφήσει τα ζοφερά σημάδια της σε όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής. Από τις πρώτες μέρες, πριν ακόμα ανακοινωθούν τα όποια μέτρα της Κυβέρνησης για την οικονομία, το Κίνημα Αλλαγής έθεσε ως βασικό πολιτικό πρόταγμα τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου άμεσων παρεμβάσεων αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης, για να μείνει όρθια η κοινωνία και ζωντανή η οικονομία.
Σήμερα, στην αντιμετώπιση αυτής της δεύτερης μεγάλης κρίσης η χώρα βρίσκεται σε τελείως διαφορετικές συνθήκες από εκείνες του 2009, αφού δεν αντιμετωπίζει ένα άδειο δημόσιο ταμείο με τα θηριώδη ελλείμματα του τότε, αλλά πλεονάσματα ματωμένα μεν από την υπερφορολόγηση των πολιτών από την προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά πλεονάσματα που τροφοδότησαν το δημόσιο αποθεματικό. Επιπλέον, στη χώρα θα εισρεύσουν 72 δισεκατομμύρια ευρώ που αποτελούν το άθροισμα των νέων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και των τακτικών πόρων του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου.
Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη όμως, ένα χρόνο τώρα, εφαρμόζει την συντηρητική της ατζέντα, η οποία, μοιραία, οδηγεί τη χώρα σε περαιτέρω ύφεση αλλά και σε νέα επώδυνα μέτρα τόσο για την οικονομία όσο και για τους πολίτες. Καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να πείσει ότι αποτελεί Κυβέρνηση του «βλέποντας και κάνοντας» !!!
4) Σε ό,τι αφορά τα εθνικά ζητήματα, πιστεύεται πως η ελληνική κυβέρνηση και η ευρωπαϊκή ένωση έχουν σταθεί στο ύψος των περιστάσεων; Υπάρχει φόβος για “θερμό επεισόδιο” με την Τουρκία;
Η Άγκυρα, με συνεχή προκλητικότητα, θέλει να δημιουργήσει τετελεσμένα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο ξεδιπλώνοντας το αναθεωρητικό της σχέδιο. Η προσωρινή αποκλιμάκωση της ελληνοτουρκικής έντασης παραπέμπει στο άνοιγμα του δρόμου για διαπραγμάτευση εφ’ όλης της ύλης. Όμως, ανάμεσα στην πρόθεση και την υλοποίηση υπάρχει μεγάλη απόσταση.
Η σχέση Ελλάδας – Τουρκίας έχει αλλάξει ριζικά σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία και γι’ αυτό η χώρα μας, με σύσσωμο το πολιτικό σύστημα και κατόπιν σύγκλησης του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, όπως έχει ζητήσει η Φώφη Γεννηματά, πρέπει να εκπέμψει μια ισχυρή και ενιαία εθνική γραμμή: ότι η Ελλάδα κάνει διάλογο μόνο θεσμικά και μόνο για την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Αρωγός σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να σταθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία οφείλει συντεταγμένα να αφήσει τις υποκριτικές συστάσεις και να προχωρήσει σε άμεσες κυρώσεις απέναντι στην Τουρκία. Οι χειρισμοί της αμερικανικής και της γερμανικής πλευράς για την αποκλιμάκωση της έντασης το τελευταίο διάστημα, φοβούμενη μια ανεξέλεγκτη σύγκρουση, ήταν χρήσιμοι, αλλά δεν αρκούν.
5) Ο Κορωνοϊός δείχνει να επανέρχεται στην καθημερινότητά μας. Μάσκες – σχεδόν παντού- ενημέρωση σε ΜΜΕ από τον κ. Χαρδαλιά και πρωτοσέλιδα να μετράνε ξανά κρούσματα καθημερινά… Πως πρέπει να αντιδράσει η κυβέρνηση και η Πολιτεία απέναντι στην mini-έξαρση και επίσης κύριο, πως θα αντιδράσει η Ελληνική Οικονομία; Αντέχουμε νέο Lockdown;
Οι οικονομίες και οι κοινωνίες, παγκοσμίως, δεν αντέχουν άλλο lockdown. Στη χώρα μας δε, θα χρειαστούν νέες παρεμβάσεις και όχι απλώς συστάσεις καλής συμπεριφοράς των πολιτών. Το σήμα χαλαρότητας που εξέπεμψε η κυβέρνηση σε σχέση με τον κορωνοϊό στη δεύτερη φάση ήταν εσφαλμένη και οι συνέπειες της απόφασης αυτής είναι ήδη ορατές. Η υγειονομική ασφάλεια αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της χώρας.
Ως κόμμα είχαμε προτείνει από πολύ νωρίς να διενεργούνται περισσότερα τεστ, να υπάρξει καλύτερη οργάνωση όσον αφορά τα κινητά συνεργεία της πρωτοβάθμιας περίθαλψης υγείας, ώστε να γίνεται έγκαιρη ιχνηλάτηση.
Δεν εισακουστήκαμε, όπως δεν εισακουστήκαμε για τα μέτρα που αφορούν τις συνέπειες τις κρίσης. Τρανό παράδειγμα η αγνόηση της πρότασής μας για την επιδότηση της εργασίας και η πρόκριση από την Κυβέρνηση του μηχανισμού «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», που ακόμα και μετά από επανειλημμένες προσπάθειες βελτίωσης, το λίφτινγκ, δεν «περπατάει». Τούτο αποτελεί γενική διαπίστωση, αλλά η επικοινωνιακή πρεμούρα της Κυβέρνησης, δεν την αφήνει να υιοθετήσει τις σοβαρές και τεκμηριωμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση της κρίσης.