«Επιφανειακός, αποσπασματικός και πρόχειρος. Συνήθης τακτική της Κυβέρνησης: τα προβλήματα να σέρνονται και στο παρά ένα γίνονται ‘επείγοντα’»

Ενδιαφέρουσα ήταν η ομιλία της Χαράς Κεφαλίδου, Ειδικής Αγορήτριας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης στην Ολομέλεια της Βουλής,  για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

«Πράγματι, όπως αναφέρεται στην Αιτιολογική Έκθεση στο παρόν σχέδιο νόμου ρυθμίζονται θέματα που στοχεύουν στην επίλυση, σημαντικών προβλημάτων των φορέων του αθλητισμού έστω και αποσπασματικά.

Το καταφέρνουν; Όχι σε βάθος όχι επαρκώς. Για άλλη μια φορά η απόπειρα τακτοποίησης αναγκαίων θεμάτων (όπως άδειες εγκαταστάσεων, άδειες τέλεσης αγώνων κτλ) είναι και επιλεκτική και με το βλέμμα στραμμένο προς στις εκλογές (ΑμΕΑ, Special Olympics, Ολυμπιονίκες κα.)

Ταχτοποιούνται σε ένα βαθμό επείγουσες εκκρεμότητες που έγιναν επείγουσες, επειδή αυτό επέλεξε η ηγεσία του Υπουργείου. Όταν τα προβλήματα σέρνονται και φτάνουμε στο παρά ένα, τότε όλα γίνονται «επείγοντα».  Αλλά είπαμε από τη συνήθη πρακτική της Κυβέρνησης, τελικά, δεν ξεφεύγει κανείς.

Αυτό αφορά στις διατάξεις για την ΕΠΟ, αλλά μόνο αυτές. Όλες οι υπόλοιπες που τρύπωσαν, ποιόν επείγοντα χαρακτήρα έχουν ώστε να δικαιολογείται η παράκαμψη της διαδικασίας διαβούλευσης; Τι σας ενοχλεί στις ομαλές κοινοβουλευτικές διαδικασίες και προσπαθείτε να τις καταστρατηγείτε; Ποιος είναι ο λόγος που παραλήφθηκε η δυνατότητα για σχόλια και παρατηρήσεις των ενδιαφερομένων, τόσο χρήσιμες για την ουσιαστική επεξεργασία του νομοσχεδίου;

Άρθρο 1: Θέματα σχετικά με τη σύγκληση, συγκρότηση και λειτουργία της Γενικής Συνέλευσης της ΕΠΟ           ΠΑΡΩΝ

Ξε-ψηφίζετε σταθερά και μεθοδικά το νόμο ΚΟΝΤΟΝΗ – που έχει γίνει έτσι και αλλιώς κουρελόχαρτο –  για να γίνει η προγραμματισμένη Γενική Συνέλευση ανοίγοντας δρόμο για την εκλογική διαδικασία για να μπορέσουν να συμμετάσχουν οι ελληνικές ομάδες στα Κύπελλα Ευρώπης.

Και για να περάσει κύριε Υπουργέ, η αποδόμηση του προηγούμενου, δικού σας, αθλητικού νόμου, αθόρυβα και στα ψιλά, αποφασίσατε να τον κόψετε κομματάκια και να μας τον σερβίρετε κάθε φορά ανάλογα με τη συγκυρία.

Είναι ομολογουμένως πιο ευφυής τακτική. Το πόσο αποτελεσματική είναι, θα φανεί στην πορεία. Ειδικά όταν αραχνιάζει ξεχασμένος στα συρτάρια της ΓΓΑ, ο αθλητικός νόμος που εδώ και πολύ καιρό έχει μπει σε δημόσια διαβούλευση, και εσείς νομοθετείτε αποσπασματικά και πρόχειρα.

Περιμένουμε να δούμε πού θα καταλήξετε, ελπίζοντας πως ότι κάνετε είναι συμφωνημένο με τη FIFA και κάπου θα οδηγεί. Το τι ακριβώς σκέφτεται η Κυβέρνηση και ποια είναι η συνολική της θέση για το ποδόσφαιρο ελπίζουμε να την ακούσουμε σήμερα.

ΑΡΘΡΟ 2: Χορήγηση ειδικής αθλητικής αναγνώρισης στην Αθλητική Ομοσπονδία Νεφροπαθών και Μεταμοσχευμένων                 ΝΑΙ

Γιατί τόσο σημαντικά θέματα όπως η χορήγηση αθλητικής αναγνώρισης σε ομοσπονδία αθλητικών σωματείων ΑΜΕΑ για λόγους ισονομίας να γίνεται τόσο επιφανειακά, αποσπασματικά  και πρόχειρα;

Προφανώς δεν είμαστε αντίθετοι. Συμφωνούμε και εκφράζουμε την ανάγκη ολοκλήρωσης αυτής της πρωτοβουλίας. Γιατί όπως επισήμανε και η ΕΟΕ, η χορήγηση αθλητικής αναγνώρισης σε ομοσπονδία με νόμο δημιουργεί προβλήματα στις περιπτώσεις ανάκλησης.

  • Άρα τι γίνεται μετά;
  • Θα γίνεται άρση όπως στις άλλες ομοσπονδίες;
  • Θα ελέγχονται οι προϋποθέσεις;
  • Πως το έχετε σχεδιάσει;
  • Γιατί να μην τροποποιηθεί το άρθρο με τις εξαιρέσεις των απαιτούμενων σωματείων για την αναγνώριση της ομοσπονδίας αυτής;

Άρθρο 3: Μετάθεση (εκ νέου) του χρόνου έναρξης για την εφαρμογή των διατάξεων που αφορούν στο ηλεκτρονικό εισιτήριο και κάρτας φιλάθλου για τις 31 Δεκεμβρίου 2017                          ΠΑΡΩΝ

Δεν στέκομαι καν στο ζήτημα της άλλης μιας παράτασης για την κάρτα φιλάθλου, γιατί έχει καταντήσει το πιο σύντομο ανέκδοτο στα γήπεδα. Για κάθε τι που λέγεται αλλά δεν γίνεται, έχει μείνει η έκφραση “σαν την κάρτα του Κοντονή”. Τι παραπάνω να πει κανείς. Μιλάμε για ιλαροτραγωδία!!!!

Κύριε Υπουργέ, Γιατί η πράγματι σωστή στην πρόθεσή της, πρόβλεψη για κατηγοριοποίηση των αθλητικών εγκαταστάσεων, (άρθρα 4-8 ΠΑΡΩΝ) ανάλογα με το είδος της αθλητικής εγκατάστασης κλπ να γίνεται τόσο αποσπασματικά και στο πόδι; Πού εδράζεται η τόση βιάση;

Όλοι αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα ρύθμισης του ζητήματος, αλλά οι συγκεκριμένες διατάξεις είναι τακτοποιητικές εκκρεμοτήτων χωρίς σχέδιο,  χωρίς φιλοσοφία και κατεύθυνση και μάλλον θα μπερδέψουν τα εμπλεκόμενα μέρη. Αντί να επιλύσουν θα δημιουργήσουν προβλήματα. Το ίδιο ισχύει και για τις διατάξεις που αναφέρονται στον τρόπο και τη διάρκεια της άδειας λειτουργίας από τις  Επιτροπές Ελέγχου Καταλληλότητας.

Στην Επιτροπή σας θέσαμε σειρά ερωτημάτων και προτάσεων:

  1. Γιατί διαφορετικές διάρκειες ανάλογα με τη κατηγορία; Κάθε χρόνο θα απαιτούνται νέα έγγραφα και αυτό ταλαιπωρεί τους εμπλεκόμενους.
  2. Η ΓΓΑ θα παίξει το ρόλο του χειριστή του εθνικού μητρώου κατηγοριοποιήσεων και αδειών καταλληλότητας των αθλητικών εγκαταστάσεων;

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ είναι να υπάρξει το εθνικό μητρώο, μιας και όλα τα έγγραφα κοινοποιούνται στην ΓΓΑ και να αποσαφηνιστεί η κατηγοριοποίηση:

  • ΔΗΜΟΙ για τα Δημοτικά
  • ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ για τα Περιφερειακά σήμερα βάζετε τους Δήμους να το κάνουν
  • ΓΓΑ για τα Εθνικά
  1. Θετικό ότι η περιφέρεια εκδίδει άδεια καταλληλότητας και άδεια τέλεσης αγώνα. Υπάρχει έντονος προβληματισμός για την έγκαιρη μεταβίβαση αρχείων από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση στις περιφέρειες καθώς και για τα χρονικά διαστήματα που παρέχονται για την έκδοση αποφάσεων κατάταξης των εγκαταστάσεων (2 μήνες).
  2. Μήπως δεν θα πρέπει να μεταβάλλονται συνεχώς οι κατηγορίες; Κάθε χρόνο μπορεί να αλλάζουν τα πάντα. Να αλλάζουν οι κατηγορίες. Τι θα κάνετε;

ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ: Σας προτείνουμε η εγκατάσταση να κατηγοριοποιείται με βάση τα τεχνικά της χαρακτηριστικά και όχι με βάση την χρήση. Θα ήταν ποιο κατανοητή η κατηγοριοποίηση με βάση μόνο «το είδος, το μέγεθος και την δυναμικότητά τους» με ενιαία αντιμετώπιση και η απαίτηση πρόσθετων προϋποθέσεων ανάλογα με την δραστηριότητα ή την κατηγορία αγώνων που φιλοξενούν.

  1. Γιατί μία εγκατάσταση αν έχει τις προδιαγραφές για ανώτερη κατηγορία να παίρνει μικρότερη;
  2. Στις μικρές κατηγορίες όλα γίνονται με ενέργεια – απόφαση Δημάρχου (ιδιοκτήτης, ελέγχων, επικαιροποιών). Ελέγχων και ελεγχόμενος είναι ο ίδιος. Δεν θα είναι πρόβλημα;
  3. Ενώ ζητάτε άδεια και αναλύεται πολλές περιπτώσεις σε κοινές κατηγορίες γιατί τις ειδικές κατηγορίες (κωπηλατικό κέντρο, χιονοδρομικό κέντρο) τις προσπερνάτε εύκολα; Ενώ απαιτείται άδεια για ένα γηπεδάκι μπάσκετ σε ένα οικισμό 150 κατοίκων, δεν κάνετε το ίδιο για πχ. την μόνιμη εγκατάσταση κωπηλασίας που θα διεξάγονται διεθνείς αγώνες. Πιστεύουμε ότι πρέπει και στις ειδικές κατηγορίες να απαιτείται άδεια.
  4. Ο Δήμος θα πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς τις μεταβολές στις κατηγορίες των πρωταθλημάτων;
  5. Τι γίνεται αν σε ένα δημοτικό αθλητικό συγκρότημα έχουμε 6-8 διαφορετικές κατηγορίες οι οποίες πιθανά ΝΑ ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ;

ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ: Όταν υπάρχουν συγκροτήματα να δίνετε άδεια από την Ανώτατη Επιτροπή δηλ την Περιφέρεια.

  1. Με την ΚΥΑ της παρ. 6 του άρθρου 5 τι ακριβώς θα εξειδικευτεί;

Άρθρο 9: Μείωση της εγγυητικής και συμπληρωματικής εγγυητικής επιστολής κατά 5% και 10% αντίστοιχα επί του συνόλου των προϋπολογισθέντων εξόδων που καταθέτουν οι ΑΑΕ της Α1 κατηγορίας καλαθοσφαίρισης στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού για τη συμμετοχή τους στην αγωνιστική περίοδο. Σημειώνεται ότι το κατώτατο όριο των ανωτέρων ποσοστών ορίζεται σε 60.000 ευρώ.         ΝΑΙ

Άρθρο 10: προβλέπεται ότι με την έναρξη της αγωνιστικής περιόδου 2016-2017 η νέα ΑΑΕ που συστήνεται για το ίδιο άθλημα από το ίδιο ιδρυτικό αθλητικό σωματείο της υποβιβασθείσας ΑΑΕ, διαδέχεται όλες τις υποχρεώσεις της                        ΠΑΡΩΝ

Μας έχει συνηθίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ σε νόμους με χαριστικές διατάξεις. Λένε πως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, και ελπίσαμε ότι το παρόν σ/ν θα αποτελούσε εξαίρεση στον κανόνα. Σας το είπαμε και στην Επιτροπή, επειδή η διατύπωση του άρθρου 10 παραπέμπει σε συγκεκριμένη ΠΑΕ-ΚΑΕ και κατά συνέπεια φαίνεται φωτογραφική  βρείτε έναν τρόπο ΘΕΣΜΙΚΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΏΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ.

Άρθρο 11: Εξομοίωση της Special Olympics International -Hellas με τα αναγνωρισμένα από τη ΓΓΑ αθλητικά σωματεία         ΝΑΙ

Μεγάλο θέμα αλλά και πολύ πρόχειρα διατυπωμένη διάταξη για τα SPECIAL OLYMPICS. Το σωματείο δεν είναι αθλητικό,  αλλά για να μπορεί να επιχορηγείται γίνεται η συγκεκριμένη ρύθμιση. Ωστόσο, εξομοιώνοντας τα SPECIAL OLYMPICS, που παρέχουν σημαντικό κοινωνικό έργο, με Αθλητικό Σωματείο περιορίζεται την δυνατότητά τους να κινηθούν ευρύτερα και πιο ευέλικτα.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ: Πείτε το απλούστερο, ότι τα SPECIAL OLYMPICS μπορούν να επιχορηγούνται για τις αθλητικές τους δράσεις από το ΓΓΑ.

Άρθρο 12 : Διατηρεί σε ισχύ τη δυνατότητα αποσπάσεων διακριθέντων αθλητών διορισμένων στις Ένοπλες Δυνάμεις & Σώματα Ασφαλείας στη ΓΓΑ (κατά παρέκκλιση διατάξεων)     ΝΑΙ

Θετική η ρύθμιση για τους Ολυμπιονίκες μας, εφόσον οι φορείς από τους οποίους αποσπώνται δεν τους αξιοποιούν σε τέτοιες δράσεις. Πιστεύουμε ότι η προσφορά τους ειδικά στα νέα παιδιά είναι σπουδαία και πολύ σημαντική.

Άρθρο 13: Χορηγείται άδεια άσκησης επαγγέλματος εφόσον δεν υφίσταται, σε προπονητές αθλητών που πήραν μετάλλιο σε Ολυμπιακούς ή Παραολυμπιακούς αγώνες. Σημειώνεται ότι η ρύθμιση ισχύει αναδρομικά από 1.1.2016 ενώ από 31.8.2018 θα εφαρμόζεται σε περιπτώσεις αθλημάτων για τα οποία δεν έχει λειτουργήσει προπονητών.             ΝΑΙ

Σχετικά με την επιλεκτική χορήγηση τιμής ένεκεν διπλώματος προπονητή, όσο τιμητική φαίνεται (κυρίως όταν υπάρχει συσχέτιση με ολυμπιακό μετάλλιο) τόσο προβληματική παρουσιάζεται στην εφαρμογή της. Είναι αντιληπτό ότι θέλουμε να τιμήσουμε και να διευκολύνουμε όλους αυτούς που δίνουν την ψυχή τους για την στήριξη των αθλητών μας. Η ίδια έχω ένα λόγο παραπάνω να το θέλω, έχοντας πλήρη γνώση του αγώνα, των δυσκολιών και της τεράστιας προσπάθειας και προσφοράς του πατέρα της δικής μας Δραμινής  Κορακάκη. Είναι αυτός ο κατάλληλος τρόπος;

Αναρωτιέμαι γιατί ενώ απονέμεται άδεια άσκησης επαγγέλματος κατηγορίας Α,  νομοθετικά δεν έχετε ρυθμίσει τις κατηγορίες! (Στη συνέχεια, η ΓΓΑ δεν δίνει Άδειες αλλά βεβαιώνει αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την άσκηση του επαγγέλματος για το οποίο ο ενδιαφερόμενος έχει κάνει αναγγελία. Συνεπώς όπως είναι διατυπωμένο ίσως οδηγήσει σε διαδικαστική εμπλοκή. Μια λύση θα ήταν αν απλώς διαφοροποιούσατε τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Κατανοητό θα ήταν να μην έχει άδεια άσκησης για το συγκεκριμένο άθλημα ή κλάδο αθλήματος ή ακόμα να έχει δίπλωμα και να του απονεμηθεί άδεια της ανώτερης κατηγορίας που προβλέπεται από τον οικείο κανονισμό. Πάντως χρειάζονται προϋποθέσεις και όχι ο αθλητής να υποδεικνύει τον προπονητή που επιθυμεί και να υποκρύπτεται και συναλλαγή για τα πριμ.)

Πρέπει να βρεθεί ένας νόμιμος στην ουσία και στη βάση του τρόπος να διευκολύνουμε και να τιμήσουμε την προσπάθεια αυτών των ανθρώπων. Που δεν ζητούν χάρες. Χρειάζονται και δικαιούνται την πρόβλεψη της πολιτείας για να μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους. Όμως η προτεινόμενη διάταξη ανοίγει θέματα:

  • Πως ορίζεται ως «προπονητής» κάποιος που δεν έχει άδεια άσκησης επαγγέλματος?
  • Κατά δήλωση του αθλητή?
  • Πως ένας αθλητής προπονείται από μη προπονητή όταν τόσο το σωματείο όσο και η ομοσπονδία υποχρεούται να έχει?

Αν και το θέμα έχει πολλές τεχνικές δυσκολίες, εμείς θα τολμήσουμε  να καταθέσαμε μια πρόταση συμβάλλοντας ουσιαστικά στην εξεύρεση λύσης.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ: Σε πρόσωπα που καθ’ όλο το ολυμπιακό έτος (1 Ιανουαρίου έως 31 Δεκεμβρίου) ασκούσαν κατά αποκλειστικότητα το προπονητικό έργο σε αθλητές που κατέκτησαν Ολυμπιακό μετάλλιο σε Ολυμπιακούς ή Παραολυμπιακούς Αγώνες, τα οποία δεν διέθεταν άδεια άσκησης επαγγέλματος προπονητή του κλάδου άθλησης των ανωτέρω αθλητών ή δεν είχαν προβεί σε αναγγελία άσκησης επαγγέλματος προπονητή του κλάδου άθλησης των ανωτέρω αθλητών, να δίνεται η δυνατότητα κατ’ εξαίρεση να προχωρήσουν σε αναγγελία άσκησης επαγγέλματος το αμέσως επόμενο έτος η οποία θα θεωρείται (θα λογίζεται) ότι έχει ισχύ από 1-1 του ολυμπιακού έτους.

Για την ανωτέρω αποκλειστικά και μόνο περίπτωση τα πρόσωπα αυτά στα απαιτούμενα δικαιολογητικά μπορούν να υποβάλλουν αντί του διπλώματος σχολής προπονητών της ΓΓΑ, την απαιτούμενη βεβαίωση του ετήσιου αποκλειστικού προπονητικού έργου που παρείχαν στους ανωτέρω αθλητές. Η ρύθμιση αυτή καταργείται στις 31-12-2017.

Άρθρο 14: Προβλέπεται η μη εφαρμογή των διατάξεων περί ίδρυσης & αδειοδότησης ιδιωτικών γυμναστηρίων σε περιπτώσεις λειτουργίας γυμναστηρίου εντός ξενοδοχείου για χρήση του από τους ενοίκους. ΠΑΡΩΝ

Άλλη μια πρόχειρη διάταξη μόνο για τα γυμναστήρια 20-100τμ. Η προτεινόμενη ρύθμιση δεν είναι ολοκληρωμένη γιατί δεν καλύπτει το τι γίνεται με άλλους αθλητικούς χώρους πχ. κολυμβητικές δεξαμενές, τένις, χώρους μεγαλύτερους από 100 τμ κλπ; Μπορεί να κλείνουμε μια εκκρεμότητα, το θέμα όμως είναι ότι πάμε από το ένα άκρο στο άλλο.

  • Τι πιστοποίηση και έλεγχο θα έχουν ;
  • Οι χώροι δεν θα πρέπει να έχουν προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας;
  • Δεν θα πρέπει να υπάρχει κατάλληλο προσωπικό, γυμναστές με άδεια άσκησης επαγγέλματος;

Άρθρο 15: Προβλέπεται η καταβολή των αποζημιώσεων σε μέλη του Ειδικού Σώματος Παρατηρητών της ΔΕΑΒ και μελών της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού για το 2016 σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού του Υπ. Πολιτισμού. Από την εν λόγω ρύθμιση, προκαλείται δαπάνη ύψους 61.000 ευρώ. ΝΑΙ

Για όλους αυτούς τους λόγους κύριε Υπουργέ και για κάτι τέτοιες αστοχίες επιμένουμε ότι το παρόν σχέδιο νόμου δεν ήταν, το κάνατε επείγον, χωρίς κανένα πειστικό λόγο, στερώντας του τη δυνατότητα να ρυθμίσει με επάρκεια, σαφήνεια και δικαιοσύνη όντως σοβαρά θέματα του αθλητισμού. Περιμένουμε τις πρωτοβουλίες σας σε σχέση με τις προτάσεις μας που σας κατατέθηκαν και εγγράφως στη χθεσινή Επιτροπή».