Τι πρέπει να δηλώσουν οι ενοικιαστές

Επιστροφή ενοικίου: Τι πρέπει να δηλώσουν οι ενοικιαστές. Η ΠΟΦΕΕ (φοροτεχνικοί) με ανακοίνωσή της τονίζει την ανάγκη επανεξέτασης του άρθρου 70 στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, με το οποίο καθιερώνεται νέα ετήσια επιστροφή ενοικίου. Όπως αναφέρουν, η διάταξη θεωρεί υποχρεωτική για την επιστροφή ενοικίου τον αριθμό στη δήλωση μίσθωσης, ενώ το «πεδίο» στην φορολογική δήλωση για τους πολίτες, δεν είναι υποχρεωτικό και ήδη έχουν κατατεθεί εκατομμύρια δηλώσεις.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΠΟΦΕΕ:

«Με μεγάλη έκπληξη διαπιστώσαμε στις 4 Ιουνίου 2025 την ανάρτηση σε δημόσια διαβούλευση του νέου σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Στο άρθρο 70 παρ. 6 περίπτωση β) του εν λόγω νομοσχεδίου, αναφέρεται ότι για να χορηγηθεί η ενίσχυση ενοικίου θα πρέπει να έχει δηλωθεί ο αριθμός της δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του προηγουμένου έτους του μισθωτή. Οι δε δηλώσεις μίσθωσης που αφορούν το έτος 2024 θα πρέπει να υποβληθούν μέχρι τις 15 Ιουλίου 2025.

Ο κωδικός 081 όπου συμπληρώνεται ο αριθμός μισθωτηρίου συμβολαίου δεν είναι υποχρεωτικός προς συμπλήρωση κατά την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δυνητικά εκατομμύρια δηλώσεις που έχουν ήδη υποβληθεί δεν περιλαμβάνουν τον εν λόγω αριθμό.

Είναι αδύνατον να γνωρίζουμε ποιοι φορολογούμενοι θα θεωρηθούν τελικά δικαιούχοι της ενίσχυσης με βάση προϋποθέσεις που θεσπίζονται εκ των υστέρων και μάλιστα εν μέσω της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Είναι επίσης τεχνικά και πρακτικά αδύνατο να υποβληθούν τροποποιητικές δηλώσεις για εκατομμύρια ήδη υποβληθείσες δηλώσεις, μόνο και μόνο για να προστεθεί ο αριθμός μισθωτηρίου στον μη υποχρεωτικό κωδικό 081. Η απαίτηση αυτή, που διαμορφώνεται εκ των υστέρων με νομοθετική πρωτοβουλία της Πολιτείας, μετακυλίει την ευθύνη στους φορολογούμενους, χωρίς αυτοί να φέρουν καμία υπαιτιότητα. Το αποτέλεσμα θα είναι χιλιάδες πολίτες να απωλέσουν αδίκως την ενίσχυση, όχι λόγω ελλιπούς ή εσφαλμένης δήλωσης, αλλά λόγω μίας απρογραμμάτιστης και αναδρομικής νομοθετικής πρόβλεψης, γεγονός που θίγει την αρχή της χρηστής διοίκησης και πλήττει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος δικαίου.

Πρέπει να σταματήσει η συνεχιζόμενη πρακτική της ψήφισης νόμων και της έκδοσης αποφάσεων που επηρεάζουν άμεσα τις διαδικασίες υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος εν μέσω της περιόδου υποβολής τους. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ, μέχρι σήμερα έχουν ήδη υποβληθεί περισσότερες από 4,5 εκατομμύρια δηλώσεις, αριθμός που αντιστοιχεί σχεδόν στα 2/3 του συνόλου των αναμενόμενων δηλώσεων. Είναι αντιδεοντολογικό και εξαιρετικά προβληματικό να αιφνιδιάζονται οι επαγγελματίες του κλάδου και οι φορολογούμενοι πολίτες με αλλαγές «της τελευταίας στιγμής» που ανατρέπουν τον προγραμματισμό και προσθέτουν αχρείαστο διοικητικό βάρος.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, απαιτείται η άμεση επανεξέταση της συγκεκριμένης διάταξης του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, προτού αυτό τεθεί σε εφαρμογή. Είναι επιτακτική ανάγκη να βρεθεί μια λύση που δεν θα επιβαρύνει περαιτέρω τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς και τους φορολογούμενους, ιδίως σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο

ΑΤΥΠΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ (6.6.2025)

Εύκολα και χωρίς αίτηση η επιστροφή ενός ενοικίου στους δικαιούχους

Η διάταξη για τη διαδικασία καταβολής ενός ενοικίου στους δικαιούχους συμπεριλαμβάνεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας: Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης» .

Η διαδικασία για την είσπραξη ενός ενοικίου από τους δικαιούχους στις 30 Νοεμβρίου κάθε έτους είναι πάρα πολύ απλή:

1. Η μόνη προϋπόθεση είναι να έχει συμπληρωθεί ο αριθμός μισθωτηρίου στη φορολογική δήλωση

2. Όσοι από τους δικαιούχους δεν έχουν συμπληρώσει τον αριθμό μισθωτηρίου στο αντίστοιχο εικονίδιο της δήλωσης (κωδικός 081)  θα έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν χωρίς κανένα πρόστιμο ως τις 15 Ιουλίου, υποβάλλοντας τροποποιητική δήλωση

3. Ακόμη και για όσους δεν προλάβουν αυτή την ημερομηνία (15/7/2025) έχει ήδη προβλεφθεί η χρονική ευχέρεια να το κάνουν ως τις 30 Σεπτεμβρίου

4. Σε κάθε περίπτωση, η υποβολή δήλωσης τροποποιητική πληροφοριακού χαρακτήρα δεν έχει πρόστιμο

5. Ο υπολογισμός του ενοικίου  γίνεται αυτόματα με βάση τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του μισθωτή του εκάστοτε προηγουμένου φορολογικού έτους, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Σεπτεμβρίου του έτους καταβολής. Άρα, ως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025.

 

Πως θα γίνει η επιστροφή του ενοικίου (χωρίς αίτηση)

Η επιδότηση καλύπτει όλα τα φυσικά πρόσωπα που ενοικιάζουν κύρια ή φοιτητική κατοικία και αντιστοιχεί στο 1/12 του συνολικού ποσού ενοικίου που καταβλήθηκε το προηγούμενο έτος. Για παράδειγμα, αν κάποιος πλήρωσε 4.800 ευρώ για το 2024, θα λάβει 400 ευρώ ενίσχυση το 2025.

Η καταβολή γίνεται αυτόματα έως το τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους, απευθείας στον τραπεζικό λογαριασμό που έχει δηλωθεί στην ΑΑΔΕ. Δεν απαιτείται καμία αίτηση, καθώς η διαδικασία βασίζεται στα δεδομένα των φορολογικών δηλώσεων και των ηλεκτρονικών μισθωτηρίων.

Για την κύρια κατοικία, το μέγιστο ποσό είναι 800 ευρώ ετησίως, προσαυξανόμενο κατά 50 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο. Για φοιτητική κατοικία, ισχύει το ίδιο ανώτατο ποσό, με τις ίδιες προϋποθέσεις. Το μέτρο καλύπτει επίσης ζευγάρια σε σύμφωνο συμβίωσης και διαζευγμένους γονείς.

Η επιδότηση χορηγείται σε όσους πληρούν συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με όρια που διαμορφώνονται ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση και τον αριθμό των τέκνων.

Για την πρώτη εφαρμογή του μέτρου, ειδικά για το 2025, δίνεται η δυνατότητα δήλωσης ενοικιάσεων του 2024 έως τις 15 Ιουλίου 2025 χωρίς πρόστιμο.

Η ενίσχυση είναι αφορολόγητη, ακατάσχετη και δεν συμψηφίζεται με άλλες οφειλές. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί λανθασμένη καταβολή, ο δικαιούχος υποχρεούται σε επιστροφή με τόκους και αποκλείεται από το μέτρο για τρία έτη.

 

Επιστροφή ενός ενοικίου κάθε Νοέμβριο: Με διάταξη σε νομοσχέδιο του υπουργείου εθνικής οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας: Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Τροποποίηση ν. 4270/2014 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265 του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών», που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, παρέχεται επιδότηση στους ενοικιαστές με την μορφή της επιστροφής ενός ενοικίου κάθε Νοέμβριο

Η σχετική διάταξη έχει ως εξής:

Άρθρο 70
Επιδότηση με τη μορφή επιστροφής ποσού ενοικίου

1. Από το έτος 2025 και εφεξής παρέχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό σε φυσικά πρόσωπα, μισθωτές κύριας και φοιτητικής κατοικίας, ετήσια οικονομική ενίσχυση, η οποία αντιστοιχεί στο ποσό του ενός δωδέκατου του ετήσιου μισθώματος του προηγούμενου έτους για την κύρια κατοικία και για κάθε κατοικία φοιτητή. Σε περίπτωση περισσότερων της μίας (1) διαδοχικών μισθώσεων, κύριας ή φοιτητικής κατοικίας, εντός του έτους, το ετήσιο μίσθωμα εξευρίσκεται από το άθροισμα των μισθωμάτων που καταβλήθηκαν εντός του έτους.

2. Η ενίσχυση καταβάλλεται εφάπαξ έως το τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους στον τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου που έχει γνωστοποιηθεί στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).

3. α) Για την κύρια κατοικία η ενίσχυση ανέρχεται έως τα οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως, προσαυξανόμενη κατά πενήντα (50) ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του υπόχρεου και της συζύγου σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 11 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167). Σε περίπτωση διακοπής της έγγαμης συμβίωσης, η προσαύξηση εφαρμόζεται για κάθε έναν από τους γονείς. Η παρούσα εφαρμόζεται αναλόγως για τα μέρη συμφώνου συμβίωσης.

β) Για τη φοιτητική κατοικία η ενίσχυση ανέρχεται έως τα οκτακόσια (800) ευρώ ετησίως για κάθε φοιτητή.
Εάν ο φοιτητής είναι υπόχρεος σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και η κατοικία έχει μισθωθεί από αυτόν, ισχύουν τα αναφερόμενα για την κύρια κατοικία.

4. Δικαιούχοι της ενίσχυσης που χορηγείται για μίσθωση κύριας κατοικίας είναι όσοι σωρευτικά έχουν:

α) ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενων τέκνων, ανεξαρτήτως της πηγής προέλευσης, φορολογούμενο και απαλλασσόμενο, πραγματικό και τεκμαρτό, το οποίο ανέρχεται έως τις είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ για τον άγαμο, έως τις είκοσι οκτώ χιλιάδες (28.000) ευρώ για τον έγγαμο ή μέρος συμφώνου συμβίωσης, προσαυξανόμενο κατά τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για κάθε εξαρτώμενο σύμφωνα με την παρ. 3 τέκνο και έως τις τριάντα μία χιλιάδες (31.000) ευρώ για τις μονογονεϊκές οικογένειες με εξαρτώμενα τέκνα, προσαυξανόμενο κατά πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο, πέραν του πρώτου και

β) συνολική αξία ακίνητης περιουσίας υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενων τέκνων που δεν υπερβαίνει, με βάση την πράξη διοικητικού προσδιορισμού Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) του έτους καταβολής της ενίσχυσης, τις εκατόν είκοσι χιλιάδες (120.000) ευρώ για τον άγαμο, προσαυξημένη κατά είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ για τον ή την σύζυγο ή μέρος συμφώνου συμβίωσης και κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο.

Δικαιούχοι της ενίσχυσης που χορηγείται για μίσθωση κατοικίας φοιτητή είναι φυσικά πρόσωπα για τα οποία απαιτείται η συνδρομή μόνον της περ. α).

5. Ο υπολογισμός της ενίσχυσης διενεργείται χωρίς αίτηση, με βάση τα στοιχεία της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του μισθωτή του εκάστοτε προηγουμένου φορολογικού έτους, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Σεπτεμβρίου του έτους καταβολής σύμφωνα με την παρ. 2.

6. Προϋπόθεση για τη χορήγηση της ενίσχυσης είναι:

α) να έχει υποβληθεί στην Α.Α.Δ.Ε., εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, έως τη δέκατη πέμπτη (15η) ημέρα του Ιουλίου του έτους καταβολής της ενίσχυσης η οικεία δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας και,

β) να έχει δηλωθεί ο αριθμός της δήλωσης της περ. α) στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του προηγουμένου έτους του μισθωτή.

Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος οι δηλώσεις της περ. α) που αφορούν ενεργές μισθώσεις κατά το έτος 2024, εφόσον δεν έχουν υποβληθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, υποβάλλονται χωρίς κυρώσεις έως τις 15 Ιουλίου 2025.

7. Εάν διαπιστωθεί ότι τα στοιχεία της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του μισθωτή, με τα οποία υπολογίστηκε το ποσό της ενίσχυσης κατά την παρ. 6, είναι ανακριβή, με αποτέλεσμα αχρεώστητη καταβολή, εν όλω ή εν μέρει, ποσών ενίσχυσης, πέραν των λοιπών κυρώσεων που προβλέπονται, τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά καταλογίζονται εντόκως με το επιτόκιο της παρ. 1 του άρθρου 52 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α’ 58), περί τόκων εκπρόσθεσμης καταβολής, το οποίο υπολογίζεται από την ημερομηνία χορήγησης, και επιπλέον ο δικαιούχος αποκλείεται από κάθε χορήγηση της ενίσχυσης του παρόντος για τα επόμενα τρία (3) έτη.

8. Η ενίσχυση του παρόντος είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με χρέη που έχουν βεβαιωθεί στη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία και τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών και δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή του ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.).

9. Για το έτος 2025 η ενίσχυση βαρύνει τις πιστώσεις του Ειδικού Φορέα (Ε.Φ.) 1024-711-0000000 «Γενικές Κρατικές Δαπάνες» του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και χορηγείται από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου αυτού.

10. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., δύναται να καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.

 

Δημοσιεύτηκε στον Οδηγό του Πολίτη (https://www.odigostoupoliti.eu)



Πηγή

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ