«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη θωρακίζει τους λίγους και εκθέτει στους κινδύνους τους πολλούς» – Κίνημα Αλλαγής

Συνέντευξη «εφ’ όλης της ύλης» παραχώρησε στο συνεργάτη του THE SOCIALIST, Σωτήρη Παπαδόπουλο, ο Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του Κινήματος Αλλαγής κ. Δημήτρης Κωνσταντόπουλος.

Που αποδίδετε ότι το Κίνημα Αλλαγής παρουσιάζεται ιδιαίτερα ενισχυμένο τους τελευταίους μήνες σε όλες τις δημοσκοπήσεις; Η ενόχληση ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας και οι επιθέσεις στον Νίκο Ανδρουλάκη δικαιολογούνται δημοσκοπικά;

Το κενό που άφησε το ΠΑΣΟΚ ως γνήσια σοσιαλδημοκρατική δύναμη καταγράφηκε. Πολίτες που στήριζαν με την εμπιστοσύνη τους την Παράταξη και είχαν αναζητήσει αλλού πολιτική στέγη τα προηγούμενα χρόνια επανακάμπτουν. Αυτό δημιουργεί μεγάλη αισιοδοξία για το μέλλον της χώρας αλλά και παράγει σκληρή ανταγωνιστική διάθεση από τα κόμματα που θα θιγούν, δηλαδή ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ. Είναι αναμενόμενη η ενόχλησή τους, η οποία προσωποποιείται στον Νίκο Ανδρουλάκη, για την δυναμική επαναφορά της Παράταξης στην κοινωνία. Ταυτόχρονα, όμως, μας πείθει ότι προχωράμε μπροστά και δυνατά και ότι το ΠΑΣΟΚ επέστρεψε.

Tο Κίνημα Αλλαγής δηλώνει έτοιμο σε περίπτωση προώρων εθνικών εκλογών , πιστεύετε πως μπορούμε να μιλάμε για πολιτική ανατροπή και πως μπορεί να σπάσει το δίπολο ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ;

Είμαστε έτοιμοι και νομίζω ότι μπορούμε να μιλάμε για ανατροπή των συσχετισμών, καθώς τόσο η Νέα Δημοκρατία όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ έχουν αποτύχει να απαντήσουν στα πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας και ταυτόχρονα να θωρακίσουν την ελληνική οικονομία. Η πανδημία συνεχίζεται και μας προβληματίζει. Η παρατεταμένη ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση δημιουργούν τεράστιες πιέσεις στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών. Η τραγική πολεμική κατάσταση στην Ουκρανία δημιουργεί ανασφάλεια και φόβο. Επιτακτική πλέον για άμεση ενεργειακή θωράκιση της χώρας, κοινή αμυντική πολιτική σε επίπεδο ΕΕ και ενίσχυση του κοινωνικού κράτους με πυρήνα την υγεία και την παιδεία. Η Νέα Δημοκρατία έχει τον ρόλο του άτολμου θεατή, ο δε ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να αποβάλει την ταυτότητα της αναξιόπιστης διακυβέρνησης, ομφαλοσκοπώντας και πάλι στην εξουσία. Εμείς, λοιπόν αξιακά, με σοσιαλδημοκρατικό στίγμα, ταυτότητα και αφήγημα, με τις προγραμματικές μας θέσεις και προτάσεις, μπορούμε να κερδίσουμε ξανά την εμπιστοσύνη των πολιτών. Ήρθε η ώρα να δώσουμε μια θετική προοπτική στον τόπο, προτάσσοντας τη δυνατότητα μιας σοσιαλδημοκρατικής Κυβέρνησης για να βγει η χώρα από το αδιέξοδο.

Αναφορικά με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, πως αξιολογείτε τις τελευταίες αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προβεί σε αυστηρές κυρώσεις κατά της Ρωσίας;

Η δραματική κατάσταση που βιώνει την τελευταία περίοδο ο Ουκρανικός λαός ήταν έξω από τη λογική και τη φαντασία του δυτικού κόσμου. Ως Ελλάδα σεβόμαστε την εθνική κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα των άλλων κρατών, σεβόμαστε το διεθνές δίκαιο, και φυσικά είμαστε ενάντια σε κάθε μορφή αναθεωρητισμού. Οι πρακτικές της Τουρκίας στην Κύπρο, δεν μπορούν να επαναλαμβάνονται, σήμερα, στην Ουκρανία. Αποτελεί θετική εξέλιξη για το ευρωπαϊκό κεκτημένο, ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, έστω και καθυστερημένα, απάντησε συλλογικά και σκληρά απέναντι στην παράνομη στρατιωτική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η επιβολή σκληρών κυρώσεων κατά της Ρωσίας θα δημιουργήσει τεράστια ζητήματα στη ρωσική οικονομία. Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ορθώνει το ανάστημά της για να υπερασπιστεί τη δημοκρατία έναντι του αυταρχισμού. Η συλλογική ευρωπαϊκή έκφραση είναι μονόδρομος για να ισχυροποιήσει τη θέση της ανάμεσα στις μεγάλες παγκόσμιες δυνάμεις και να μπορεί να επιβάλει τη σταθερότητα, την ευημερία, την ειρήνη και τις αξίες της στην ευρύτερη περιοχή, σε συνδυασμό με τον σεβασμό των συνθηκών, όποτε αυτές και αν έχουν υπογραφεί, χωρίς μεταφράσεις και εξαιρέσεις.

Κατά την εκτίμηση σας, και μετά τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, η Ελλάδα κινείται στα σωστά πλαίσια για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης; Πως κρίνετε τα σχετικά κυβερνητικά μέτρα;

Η προστασία της οικονομίας μας από την ενεργειακή κρίση απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό, κάτι που απουσιάζει σήμερα από την κυβέρνηση. Οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αφορούν το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας, είναι περιορισμένες σε σχέση με τις ανάγκες. Η διασυνδεσιμότητά προβληματική, ιδίως όσον αφορά τη νησιωτική Ελλάδα. Ο πόλεμος στην Ουκρανία ήρθε προσθετικά και ανέδειξε το πρόβλημα της ενεργειακής απομόνωσης της χώρας μας, αλλά και τις σημαντικές ενεργειακές εξαρτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το αποτύπωμα αυτής της ελλειμματικής κατάστασης έγινε ορατό στους λογαριασμούς των καταναλωτών, λόγω της εκτίναξης της ηλεκτρικής ενέργειας. Χρειάζονται επενδύσεις στις ενεργειακές υποδομές της χώρας, αλλά και ρύθμιση της αγοράς, δεδομένου ότι η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις πιο ακριβές χώρες της Ευρώπης στη χονδρική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας λόγω ολιγοπωλιακών στρεβλώσεων. Οι δε πάροχοι δε μπορεί να είναι ασύδοτοι, με υπερκέρδη μέσα στην κρίση. Τέλος, να σημειωθεί ότι το 1,1 δις που η Κυβέρνηση πήρε ως μέτρα για την ενεργειακή κρίση και ακρίβεια, δεν προέρχονται από το δημοσιονομικό περιθώριο, αλλά από φορολογικά έσοδα που προέκυψαν λόγω του αυξημένου πληθωρισμού.

Πως κρίνετε τα κυβερνητικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας;

Είναι τα λιγότερα μέτρα σε σχέση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη. Και παρότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δεν προχώρησε στην κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης όπως είδαμε πριν λίγες μέρες, τα κράτη μέλη μπορούν και πρέπει να λάβουν μέτρα για τη στήριξη των πιο ευάλωτων. Για παράδειγμα, οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Κύπρος, η Ολλανδία και η Ιταλία, μειώνουν τον ΦΠΑ στην ενέργεια και τον ΕΦΚ στα καύσιμα με άμεσο και οριζόντιο αποτέλεσμα προς όφελος των νοικοκυριών. Στην Ελλάδα, αντίθετα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φέρνει την επιδότηση καυσίμου σε όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ και παρότι υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για μείωση του ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, η κυβέρνηση επιλέγει, η χώρα μας να έχει έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ενώ θα μπορούσε να βάλει πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής και να μειώσει τις λοιπές χρεώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, επιβαρύνει το κράτος και τους καταναλωτές προς όφελος των παρόχων ενέργειας. Επίσης, από την αρχή του έτους, να θυμίσω ότι εμείς είχαμε προτείνει την ανάγκη φορολόγησης των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας. Φορολόγηση που να καταλαμβάνει τις εταιρείες όλης της εφοδιαστικής ενεργειακής αλυσίδας, του ηλεκτρισμού, του φυσικού αερίου και του πετρελαίου, για όλη την περίοδο της ενεργειακής κρίσης. Τη θέση μας και πρότασή μας αυτή, η κυβέρνηση την αντιμετώπισε με ατολμία και αργοπορία. Το συμπέρασμα δυστυχώς είναι, ότι η κυβέρνηση, θωρακίζει τους λίγους και εκθέτει στους κινδύνους τους πολλούς.

Τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας επαρκούν; Ποια η γνώμη σας για το κλείσιμο των συνδέσμων και ποια η πρόταση του Κινήματος Αλλαγής;

Η Κυβέρνηση επιμένει να την αντιμετωπίζει ως θέμα αμιγώς αθλητικό, παραβλέποντας τη διαπλοκή των βίαιων χούλιγκανς με το οργανωμένο έγκλημα. Αντί να επενδύσει στην πρόληψη, επενδύει στην καταστολή. Πρόταση του ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ να επενδύσουμε στην πρόληψη μέσα από ένα καινοτόμο πρόγραμμα ενάντια στην αθλητική βία και μέσα από τη δημιουργία ενός κώδικα δεοντολογίας όλων των εμπλεκόμενων στον αθλητισμό να αναδεικνύεται το ευ αγωνίζεσθαι, η ευγενής άμιλλα και το αθλητικό ιδεώδες. Ο ν. 4809/2021 που στόχο είχε την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας ψηφίσθηκε πριν από οκτώ μήνες και προέβλεπε μεταξύ άλλων και την επαναφορά του ιδιώνυμου αδικήματος. Ωστόσο, δεν απέτρεψε το πλαίσιο τη δολοφονία του Άλκη Καμπανού. Η αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου και με τον πρόσφατο ν. 4908/2022, που επεκτείνει το ιδιώνυμο αδίκημα, δεν αποτελεί και αποτροπή εγκληματικών ενεργειών. Το ζήτημα είναι, εάν και πως εφαρμόζεται ο νόμος. Ούτε η εποπτεία των Λεσχών από τις ομάδες είναι κάτι νέο, απλά τώρα με τον νέο νόμο προβλέπονται και κυρώσεις για την πλημμελή εποπτεία. Αυτό που έχει σημασία είναι ο αποτελεσματικός έλεγχος, ώστε οι Λέσχες να λειτουργούν εντός νομιμότητας. Θα πρέπει, επιτέλους, όλοι, πολιτεία, ομάδες, παράγοντες, σύνδεσμοι και φίλαθλοι, να αντιμετωπίσουν με ενσυναίσθηση το πρόβλημα της οπαδικής βίας στη ρίζα του. Γι’ αυτό και απαιτείται ένα αθλητικό-κοινωνικό συμβόλαιο συνευθύνης από όλους.

Στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου καταθέσατε ερώτηση στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, σχετικά με τις καθυστερήσεις στη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα. Τι πρέπει λοιπόν να κάνει άμεσα η Κυβέρνηση ώστε να «πάρει μπρος» ένα όραμα που θεμελίωσε το ΠΑΣΟΚ; Και πώς το εγχείρημα των υδατοδρομίων θα λειτουργήσει θετικά για την ανάπτυξη της χώρας;

Η δημιουργία υδατοδρομίων στη χώρα, είναι μια προοπτική, που ξεκίνησε το 2003 από την τότε Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, ώστε προσθετικά να αποτελέσει εναλλακτικό τρόπο στις μετακινήσεις, στον τουρισμό και στην ανάπτυξη της χώρας μας, όπου κυριαρχεί το υδάτινο στοιχείο και βασικό γνώρισμα της μορφολογίας της είναι η ακτογραμμή και τα νησιά της. Στη Δυτική Ελλάδα, με την ανάπτυξη των υδατοδρομίων αλλάζει η εικόνα και μικραίνουν οι αποστάσεις. Η Αιτωλοακαρνανία διασυνδέεται με ένα ακόμη μέσο μεταφοράς με τα νησιά του Ιονίου, την Καστοριά και τα Ιωάννινα λόγω των λιμνών. Τα υδροπλάνα μπορούν να βοηθήσουν κάθετα στην ανάπτυξη του τουρισμού ως μία νέα πρόταση μετακίνησης των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας. Στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την απλοποίηση της διαδικασίας ίδρυσης και λειτουργίας τους επήλθαν και νέες αλλαγές με τον πρόσφατο ν. 4903/2022. Ωστόσο, για να προχωρήσει αυτό το εγχείρημα, είναι αναγκαία η χορήγηση αλλά και η υλοποίηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων όπου η μορφολογία το επιτρέπει, αξιοποιώντας, συγχρόνως, τις υποδομές που θα δημιουργήσει η Πολιτεία, ώστε αυτά να αποτελέσουν μια ουσιαστική και επαρκή λειτουργική ενότητα.


Πηγή

Leave a Reply