Νέα δυναμική αναπτύσσεται για καινοτόμες αλλαγές που θα κρίνουν το αύριο των Ενόπλων Δυνάμεων

Στη συνεδρίαση της Ολομέλειας στη Βουλή επί του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, του πολυνομοσχεδίου “σκούπα”, το οποίο έφερε διατάξεις από 13 Υπουργεία, μεταξύ άλλων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, από την ειδική αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής, κα Ευαγγελία Λιακούλη, έγινε μνεία επί των προτάσεων του Τομέα Άμυνας όσον αφορά στην περαιτέρω ενίσχυση του αξιόμαχου των ΕΔ.

Συγκεκριμένα,

Ο αναθεωρητισμός της Τουρκίας συνεχίζει να αυξάνει τις διεκδικήσεις της από τη χώρα μας όλο και περισσότερο, αδιαφορώντας για το διεθνές δίκαιο, αποσταθεροποιώντας την ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου. Η Ρωσο-Ουκρανική κρίση θέτει σε αμφισβήτηση την ειρήνη και την ασφάλεια, θέτοντας πιο σθεναρά την απαίτηση για ισχυροποίηση της άμυνας της χώρας μας και της εθνικής ισχύος μας εν γένει. Αυτές οι εξελίξεις στην περιοχή μας μόνο εφησυχασμό δεν υπαγορεύουν.

Κανείς δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα υποστήριξης και ενίσχυσης του οπλοστασίου των ΕΔ μέσω εξοπλιστικών προγραμμάτων, όμως, η κυβέρνηση ξεχνά τον ισχυρότατο παράγοντα, τον ακρογωνιαίο λίθο, τον καταλύτη και πολλαπλασιαστή ισχύος της μαχητικής ικανότητας και αποτελεσματικότητας των ΕΔ της χώρας μας, που δεν είναι άλλος από το έμψυχο δυναμικό των ΕΔ.

Είναι χαρακτηριστική η αδιαφορία που επιδεικνύει η κυβέρνηση για τα δικαιώματα των στελεχών των ΕΔ και την επίλυση των ζητημάτων και των κρίσιμων προβλημάτων που τους απασχολούν. Από αδικίες σε ζητήματα αξιοκρατίας, πολιτικών παρεμβάσεων, εξέλιξης, προαγωγών, μεταθέσεων, μισθολογικά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά, κυρίως των χαμηλόβαθμων στελεχών, υγειονομικής περίθαλψης – κυρίως στις ακριτικές περιοχές, αποζημιώσεων απασχόλησης, στεγαστικό κλπ. Ζητήματα που δημιουργούν τεράστιες αδικίες στο στράτευμα και δημιουργούν στελέχη πολλών ταχυτήτων.

Τρία χρόνια περίπου διακυβέρνησης, τρία χρόνια υποσχέσεις προς το προσωπικό των ΕΔ και ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν έχει φέρει ένα αυτοτελές σχέδιο νόμου προς επίλυση των προβλημάτων των στρατιωτικών, αλλά στην προκειμένη περίπτωση του πολυνομοσχεδίου, κρύφτηκε πίσω από μεμονωμένα άρθρα, διάσπαρτα σε μη συναφή με τα αντικείμενα των διατάξεών τους, με μόνο στόχο να βολευτούν οι ημέτεροι.

Το Κίνημα Αλλαγής έχει καταθέσει μεγάλο αριθμό ερωτήσεων για να συνδράμει στην επίλυση των προβλημάτων των στελεχών των ΕΔ, αλλά η κυβέρνηση όχι μόνο δεν ενδιαφέρθηκε, αλλά απαξίωνε και απαξιώνει κάθε δημοκρατική κοινοβουλευτική παρέμβαση για την επίλυσή τους, παρέχοντας μη ικανοποιητικές απαντήσεις και πολλές φορές αδιαφορώντας πλήρως για το σύνολο των ζητημάτων αυτών.

Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα, η νέα Υπουργική Απόφαση που δήθεν θα έθετε στη σωστή τους βάση κάποια ζητήματα μεταθέσεων και μοριοδότησης των στελεχών, έρχεται, όμως, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε ευθεία αντίθεση με τις διατάξεις του σχετικού νομικού πλαισίου, δημιουργώντας νέα προβλήματα στα στελέχη των ΕΔ, αντί να επιλύει τα ήδη υπάρχοντα, και κυρίως στις ευάλωτες οικογένειες συγκεκριμένων στελεχών.

Υφίσταται πληθώρα ζητημάτων που απασχολούν τα στελέχη των ΕΔ, ενώ το ΥΠΕΘΑ τα αγγίζει πολύ επιδερμικά και μέσω του υπόψη νομοσχεδίου μόνο αυτά που φροντίζουν τους λίγους, αφήνοντας όλα τα άλλα στην τύχη τους, απαξιώνοντας τα στελέχη των ΕΔ.

Οι εποχές έχουν αλλάξει, η υπερδεκαετής κρίση δίνει τη σκυτάλη στη δυναμική που αναπτύσσεται για καινοτόμες αλλαγές, νέα δεδομένα που θα κρίνουν το νέο αύριο των ΕΔ. Είναι καιρός να τεθούν νέες βάσεις και κατ’ επέκταση νέο πλήρες και αυτοτελές νομοσχέδιο που είναι καιρός να το τολμήσει το Υπουργός.

Απαιτείται να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό των ΕΔ, για την εν γένει αναβάθμιση των ΕΔ, σε ένα πλαίσιο ισονομίας, δικαιοσύνης, αντικειμενικότητας, αξιοκρατίας, διαφάνειας και ίσων ευκαιριών σε όλους, παρέχοντας κίνητρα απόδοσης και παραγωγικότητας στο προσωπικό, και όχι μόνο στους ημέτερους, αυξάνοντας το ηθικό του. Απαιτείται λήψη μέτρων που θα στηρίξουν το έμψυχο δυναμικό και θα επιλύσουν τα προβλήματά του, μέτρα που θα σχετίζονται με τησταδιοδρομική εξέλιξη των στελεχών των ΕΔ, την αξιολόγηση, τις προαγωγές, τις τοποθετήσεις σε θέσεις ενδιαφέροντος, τις μεταθέσεις κλπ.

Αυτό λοιπόν που πρέπει να πράξει ο ΥΕΘΑ είναι να εξετάσει όλα τα ζητήματα σε ολιστικό επίπεδο και α) να φέρει στη βουλή ένα ενιαίο, αυτοτελές σχέδιο νόμου που θα ρυθμίζει όλα τα θέματα προσωπικού των ΕΔ και β) να τροποποιήσει τη σχετική ΥΑ που απορρέει από το ν.3883/10, όπως τροποποιήθηκε κατά περίπτωση με το ν.4609/19, καλύπτοντας με δίκαιο, αξιοκρατικό και αντικειμενικό τρόπο το έμψυχο δυναμικό των ΕΔ με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση του αξιόμαχου των ΕΔ.

Τα ζητήματα που απαιτείται να αποτελέσουν αντικείμενο εξέτασης και ενσωμάτωσης στο ενιαίο και αυτοτελές σχέδιο νόμου, τα οποία εκτιμάται ότι αποτελούν ακρογωνιαίους λίθους στην αναπροσαρμογή των ΕΔ σε μία νέα εποχή και μία τομή που δύναται και οφείλουμε να κάνουμε στις ΕΔ, μέσω της θέσπισης ενός σύγχρονου, μακροχρόνιου σχεδιασμού αμυντικής πολιτικής και επιχειρησιακής σχεδίασης των ΕΔ, που θα στοχεύει στην ορθή και μελετημένη αναδιοργάνωση των ΕΔ, είναι τα ακόλουθα:

•     Ένα συνολικό πλαίσιο αξιοκρατίας και αντικειμενικής πολιτικής αξιοποίησης των στελεχών.

•     Ένα νέο αξιοκρατικό και αντικειμενικό σύστημα αξιολόγησης, μέσω της πλήρους αναθεώρησης του υπάρχοντος, καθώς και θέσπισης και νομοθετικής θωράκισης αντικειμενικών κριτηρίων αξιολόγησης, εγγυώμενων πλήρη αξιοκρατία και ποιοτικότερη εκτέλεση του απαιτούμενου έργου.

•     Ένα νέο σύστημα προαγωγής και τοποθέτησης σε θέσεις ευθύνης ή σε άλλες επίλεκτες θέσεις και σύνδεση της εξέλιξης των στελεχών με την απόδοσή τους. Με άλλα λόγια, ένα πλαίσιο που θα εξελίσσει τα στελέχη με βάση την απόδοση, την παραγωγικότητα, την αφοσίωση, την εξυπηρέτηση του συνόλου, μακριά από ιδιοτέλειες, για το καλό των ΕΔ και της χώρας, στηρίζοντας την εθνική ισχύ.

•     Ένα πλαίσιο επαναξιολόγησης του συστήματος μεταθέσεων για το σύνολο των στελεχών των ΕΔ, με γνώμονα την ισονομία, αξιοκρατία, διαφάνεια, μέσω επαναπροσδιορισμού των κριτηρίων μοριοδότησης, παρά την τελευταία αποτυχημένη προσπάθεια της κυβέρνησης μέσω της ΥΑ περί μοριοδότησης και μεταθέσεων.

•     Μία νέα δομή στις ΕΔ, εξορθολογισμού της βαθμολογικής εξέλιξης των στελεχών στη βάση της κάλυψης των αναγκών των ΕΔ.

•     Τήρηση μίας ενιαίας πολιτικής και ενός ενιαίου πλαισίου λειτουργίας στους τρεις Κλάδους των ΕΔ.

•     Ένα πλαίσιο κατοχύρωσης των εργασιακών δικαιωμάτων, επίλυσης των βαθμολογικών, ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών ζητημάτων, εκσυγχρονισμού του μισθολογίου, επίλυσης των επιμέρους και ειδικών αποζημιώσεων, αλλά και της υγειονομικής περίθαλψης των στελεχών.

•     Ένα θεσμικό προσδιορισμό της όποιας (μη) πολιτικής παρέμβασης στο έμψυχο δυναμικό των ΕΔ, με γνώμονα την αξιοκρατία στις ΕΔ, αλλά και τη σχετική πολιτική βούληση των κομμάτων, καταργώντας την πελατειακή αντίληψη που απαξιώνει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των άξιων στελεχών των ΕΔ που συμβάλλουν στο καλύτερο αύριο του συνόλου αυτών και της χώρας, και όχι των ολίγων.

Έτσι, εκτιμάται ότι απαιτείται ένας νέος συνολικά σχεδιασμός διαφανούς, δίκαιης και αξιοκρατικής εξέλιξης των στελεχών των ΕΔ που αδιαμφισβήτητα θα οδηγήσει στη βελτίωση του αξιόμαχου.

Για να εφαρμοσθούν τα παραπάνω απαιτείται μία εμπεριστατωμένη μελέτη από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εν γένει, ίσως και από μία πολυκομματική επιτροπή, προκειμένου όλα αυτά να τεθούν στη σωστή τους βάση, για την αρτιότερη και αντικειμενικότερη θέσπιση κανόνων και αρχών για την αξιοποίηση των στελεχών των ΕΔ με σκοπό τη βελτίωση του αξιόμαχού τους, ώστε να πάψει πλέον ο καταλύτης στην εξέλιξη των στελεχών να είναι το ρουσφέτι.

Για τον Τομέα Άμυνας

Αντιπτέραρχος (Ι) εα Θωμάς Χατζηαθανασίου

Γραμματέας Τομέα Άμυνας


Πηγή

Leave a Reply