Πως υλοποιούμε την απόφαση του κλάδου για Απεργία-Αποχή από κάθε «αξιολόγηση»

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ  ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ, ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΜΑΣ
ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Πώς υλοποιούμε την απόφαση του κλάδου για
απεργία–ΑΠΟΧΗ από τις αξιολογικές διαδικασίες

Συνάδελφοι και συναδέλφισσες, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης (Υ.Α.) με ΦΕΚ 140/20-1-2021 και τίτλο: «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο». Η ψήφιση του νόμου 4692/2020 και η έκδοση της σχετικής Υ.Α. ανοίγει μια μεγάλη περίοδο σκληρής αναμέτρησης με τη μαχόμενη εκπαίδευση. Επίδικο στην αναμέτρηση αυτή είναι η ίδια η υπόσταση του δημόσιου σχολείου και το εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών.

Επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να μεγαλώσει τις αντιθέσεις στο εκπαιδευτικό τοπίο που θα διαμορφώσει η εφαρμογή του νόμου, πλήττοντας σφοδρά μορφωτικά κι εργασιακά δικαιώματα εκατοντάδων χιλιάδων μαθητών, φοιτητών, εκπαιδευτικών και ευνοώντας προκλητικά τα ταξικά συμφέροντα των σχολαρχών, των ιδιοκτητών ιδιωτικών εκπαιδευτικών ομίλων, φροντιστηρίων, καθώς και της κοινωνικής ελίτ.

Είναι η ίδια ακριβώς περίοδος που προωθείται η Τράπεζα Θεμάτων και οι νέοι εξεταστικοί φραγμοί στο Λύκειο, η δραματική μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ, ώστε να οδηγηθούν δεκάδες χιλιάδες μαθητές ως ζεστή πελατεία στα ΙΕΚ και τα ιδιωτικά κολέγια, των οποίων η κυβέρνηση εξισώνει τα πτυχία τους με αυτά των Πανεπιστημίων. Είναι η ίδια ακριβώς περίοδος, που η κυβέρνηση αξιοποιεί και εργαλειοποιεί την υγειονομική κρίση για να χτυπήσει τις δημόσιες δαπάνες στην Παιδεία με το ανήθικο νομοθέτημα της αύξησης του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, αλλά και την αισχρή νομοθέτηση τρίμηνων συμβάσεων αναπληρωτών, ώστε να κουρελιαστούν οι εργασιακές σχέσεις στην εκπαίδευση. Είναι η περίοδος που, για να μη δώσει ούτε μια δεκάρα μέσα στην πανδημία για το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης, ανοιγοκλείνει τα σχολεία χωρίς να παίρνει κανένα μέτρο για την υγιεινή και την ασφάλεια, αφήνοντας μαθητές και εκπαιδευτικούς στοιβαγμένους και αναλώσιμους στο ναρκοπέδιο του covid-19. Είναι η περίοδος που χρησιμοποιεί την τηλεκπαίδευση ως διαρκές εργαλείο για το σχολείο της επόμενης μέρας που θα λειτουργεί εικονικά, με λιγότερο κόστος και με όξυνση των μορφωτικών ανισοτήτων.

Βασικός στόχος όλων των αντιεκπαιδευτικών μέτρων της κυβέρνησης είναι η δραστική συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης, η απομαζικοποίηση της – με την έξωση ενός μεγάλου μέρους του μαθητικού και φοιτητικού πληθυσμού από τα δημόσια σχολεία και τις σχολές. Αυτόν τον στόχο υπηρετούν και τα επόμενα νομοσχέδια που θα βγάλει από το συρτάρι της η κυβέρνηση τις επόμενες εβδομάδες: «Αυτονομία» σχολικών μονάδων, ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών και νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, νόμος – πλαίσιο για τα ΑΕΙ, ειδική αγωγή και εκπαίδευση.

Η αξιολόγηση-αυτοαξιολόγηση είναι ένας κρίσιμος κρίκος σε αυτή την επιδίωξη, καθώς απαιτείται η συμμόρφωση-πειθάρχηση των εκπαιδευτικών για να υπηρετήσουν τους παραπάνω στόχους, για να εξασφαλιστεί η προώθηση του υποχρηματοδοτούμενου, φθηνού, πειθαρχημένου σχολείου των ταξικών φραγμών, του άμεσου ή έμμεσου αποκλεισμού μεγάλου μέρους του μαθητικού πληθυσμού από το δημόσιο αγαθό της μόρφωσης. Ενός σχολείου που θα λειτουργεί με όρους επιχείρησης και εργασιακές σχέσεις γαλέρας.

Οι διαδικασίες της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, όπως προβλέπονται
από την Υ.Α. είναι αποκαλυπτικές:

  • Ο προγραμματισμός των σχολικών μονάδων, οι εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης των σχολείων, οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου καθώς και οι αξιολογικές εκθέσεις των ΠΕ.Κ.Ε.Σ θα δημοσιοποιούνται σε ειδική πλατφόρμα του Ι.Ε.Π.!

  • Ο Σύλλογος Διδασκόντων θα βαθμολογεί με τετράβαθμη κλίμακα τον κάθε θεματικό άξονα ενώ ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου σε δεκάβαθμη κλίμακα το κάθε σχολείο!

Καθοδηγητικό νήμα των κυβερνητικών σχεδιασμών αποτελούν οι εκθέσεις της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ αλλά και οι διαπιστώσεις της έκθεσης Πισσαρίδη για την εκπαίδευση, που επισημαίνουν ως κομβικό πρόβλημα την «Έλλειψη αξιολόγησης των εκπαιδευτικών δομών και του εκπαιδευτικού προσωπικού». Η έκθεση Πισσαρίδη προτείνει συγκεκριμένα για την αντιμετώπιση της παραπάνω «αγκύλωσης» τα εξής: «Συνεχής αξιολόγηση με βάση κριτήρια όπως οι επιδόσεις των μαθητών, το ποσοστό εισαγωγής των μαθητών στα Πανεπιστήμια, οι ειδικές προκλήσεις κάθε σχολείου. Σύνδεση της χρηματοδότησης των σχολείων με την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων. Δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων των αξιολογήσεων και σύγκριση μεταξύ των σχολείων με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών

Επομένως, δεν πρόκειται για μια εσωτερική διαδικασία ανατροφοδότησης του διδακτικού έργου, όπως δόλια την παρουσιάζουν, αλλά για μια αξιολογική διαδικασία που ποσοτικοποιεί, καταμετρά, κατανέμει και κατηγοριοποιεί τις σχολικές μονάδες με βάση το πανοπτικό σύστημα του Ι.Ε.Π. Δηλαδή, η εκπαιδευτική λειτουργία τεμαχίζεται, ποσοτικοποιείται, καταγράφεται. Και με βάση αυτήν την καταγραφή οι σχολικές μονάδες βαθμολογούνται σε δεκαβάθμια κλίμακα και κατηγοριοποιούνται στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ. Και σε αυτήν την διαδικασία μας καλούν να γίνουμε συνεργοί!

Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας είναι το πρώτο βήμα!

Θα ακολουθήσει ο νόμος για την ατομική αξιολόγηση. Με δεδομένο ότι έχουμε μπροστά μας το πιο σκληρό θεσμικό πλαίσιο αξιολόγησης σχολικής μονάδας που θεσπίστηκε ποτέ, με άμεση σύνδεση της εσωτερικής και της εξωτερικής αξιολόγησης κατανοούμε όλοι/ες τι θα περιλαμβάνει ο νόμος της ατομικής αξιολόγησης και τι μας περιμένει, αν αυτά τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια γίνουν πραγματικότητα!

Η αξιολόγηση δεν θα κάνει το σχολείο καλύτερο. Αντίθετα:

θα αποτελέσει μοχλό για το σχολείο των λίγων και εκλεκτών, για τον άγονο ανταγωνισμό ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και σε σχολεία, για την κατηγοριοποίηση σχολείων, για την χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων ανάλογα με τις «επιδόσεις» τους, για την κατάργηση των γεωγραφικών ορίων και την επιλεξιμότητα των σχολείων από τους γονείς, για την κατάργηση της ακώλυτης βαθμολογικής και μισθολογικής εξέλιξης των εκπαιδευτικών, για διαθεσιμότητες και απολύσεις εκπαιδευτικών, ακόμα και για την υπαγωγή των σχολείων στους Δήμους.

Δεν έχουμε άλλο δρόμο: Αγώνα μέχρι τη νίκη!

Συνάδελφοι και συναδέλφισσες, μετά την πανδημία, ένα εντελώς διαφορετικό εκπαιδευτικό και κοινωνικό τοπίο στήνεται από τους κυβερνώντες. Ένα τοπίο ζοφερό! Για αυτό, όλα τα αντιδραστικά νομοθετήματα με τα οποία μας βομβαρδίζουν θέλουν να τα περάσουν χωρίς εκπαιδευτικό και κοινωνικό αντίλογο, με τους ανθρώπους της εκπαίδευσης φιμωμένους και τρομοκρατημένους. Πιστεύουμε ότι ο χρόνος και ο τρόπος που φέρνουν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα και την αξιολόγηση, αποτελούν πράγματι μια πολιτική αθλιότητα της Κυβέρνησης. Όμως, δηλώνουμε ότι η αντίστασή μας απέναντι στην αξιολόγηση, που αποτελεί εμβληματική αντιδραστική τομή, δεν καθορίζεται από την περίοδο που επιχειρείται να επιβληθεί. Η αντίστασή μας καθορίζεται από τη στρατηγική σημασία της αξιολόγησης στην αντιδραστική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης αλλά και την ανάγκη υπεράσπισης του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου και της εργασιακής αξιοπρέπειας των εκπαιδευτικών. Δε ζητάμε παράταση και μεταχρονολόγηση της εφαρμογής της αξιολόγησης ούτε αλλαγή των όρων με τους οποίους πλήττει το δημόσιο σχολείο. Παλεύουμε για την ακύρωσή της, την ανατροπή της, όπως και όλων των μέτρων που αποσαρθρώνουν τη δημόσια εκπαίδευση.

Κανείς δεν πρέπει να ξεχνά ότι μετά την κατάργηση του επιθεωρητισμού οι αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος μπλόκαραν όλες τις απόπειρες για την επαναφορά του με την μορφή της αξιολόγησης του σχολείου και των εκπαιδευτικών. Αναφέρουμε τον αγώνα για την αποτροπή του Π.Δ. 152, του ν. 4024/2011 και του ν.2525/97 που αποτελούν σημαντική παρακαταθήκη για τη μάχη που έχουμε μπροστά μας. Δείχνουν ότι έχουμε τη δύναμη να επιβάλλουμε τη θέλησή μας ακόμα και απέναντι σε ψηφισμένους νόμους. Αυτό καλούμαστε και τώρα να κάνουμε. Με συλλογικότητα και αλληλεγγύη. Με ενότητα κι αγώνα μέχρι τη νίκη. Η αξιολόγηση δεν θα περάσει!

Tι είναι η απεργία-αποχή από την αξιολόγηση

H «απεργία-αποχή» αποτελεί μορφή αγώνα με την οποία απέχουμε, εντός του ωραρίου μας, από συγκεκριμένο έργο και στην προκειμένη περίπτωση από τις αξιολογικές διαδικασίες. Έχει αξιοποιηθεί πολλές φορές από το εκπαιδευτικό κίνημα με καθολική συμμετοχή και αποτελεσματικότητα. Αποτέλεσε το όπλο του κινήματος στην μάχη ενάντια στην αξιολόγηση του 2014 όπως και το 2017 στην αξιολόγηση των Διευθυντών των σχολικών μονάδων, αλλά και στην πρόσφατη θωράκιση των συναδέλφων στην μάχη της αποτροπής της ζωντανής μετάδοσης της διδασκαλίας από την σχολική τάξη.

Εδώ και ενάμιση χρόνο πάνω από 80 εκπαιδευτικοί σύλλογοι στην Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση ανάμεσά τους και ο σύλλογος Αθηνά, κήρυξαν απεργία-αποχή από τις διαδικασίες αξιολόγησης και απαίτησαν από τις Ομοσπονδίες να πάρουν ανάλογη απόφαση για να καλύψουν όλον τον κλάδο. Η ΔΟΕ, μετά και την έκδοση της ΥΑ για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, με ομόφωνη απόφαση κήρυξε: Απεργία-αποχή από τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον νόμο 4692/2020 (ΦΕΚ 12 Ιουνίου 2020) καθώς και από την Υπουργική Απόφαση «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο» και, όπως αναφέρεται στην απόφαση, καλύπτοντας πλήρως τους συναδέλφους στο να μην τις εφαρμόσουν, με την πλήρη νομική τεκμηρίωση και στήριξη όλων μας των ενεργειών. Αντίστοιχη απόφαση εξέδωσε και η ΟΛΜΕ.

Σπάμε τους εκβιασμούς και τους εκφοβισμούς
Συμμετέχουμε όλοι και όλες στην απεργία-αποχή

Ας θυμηθούμε όλοι-όλες κι ας ενημερώσουμε τους νεώτερους συναδέλφους μας πώς κουρελιάστηκαν οι εκβιασμοί, οι ευθείες και οι υπόγειες απειλές που είχαμε δεχθεί στην τελευταία αναμέτρηση ενάντια στην αξιολόγηση το 2014: ότι η απεργία – αποχή είναι τάχα παράνομη μορφή αγώνα, ότι όσοι την υλοποιούμε θα έχουμε συνέπειες, ότι οι Διευθυντές που θα δηλώσουν απεργία–αποχή δεν θα ξαναγίνουν διευθυντές, ότι κινδυνεύει το εργασιακό μέλλον των αναπληρωτών που θα κάνουν απεργία–αποχή. Ξέρουμε πολύ καλά, από την ίδια μας την πείρα, ότι τίποτα από τα παραπάνω δεν επαληθεύτηκε, Επίσης, καμιά μισθολογική επίπτωση και περικοπή δεν υπήρξε, καθώς η απεργία–αποχή, αφορά μόνο στην αποχή από συγκεκριμένο εξωδιδακτικό καθήκον. Ξέρουμε πως πολλές φορές οι αγώνες απαιτούν θυσίες, επιμονή και μεγάλη προσπάθεια, έχουμε όμως αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στη συλλογική μας δύναμη. Όπως αφήσαμε στα χαρτιά τις ρυθμίσεις για τις κάμερες στην τάξη, όπως ακυρώσαμε τις πραξικοπηματικές μεθοδεύσεις της κυβέρνησης με τις εκλογές–παρωδία για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, με το εμφατικό 95% αποχής, όπως σπάσαμε με τη μαζική μας συμμετοχή τη χουντικού τύπου απαγόρευση του πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου στις 28/1, έτσι και τώρα μπορούμε με τις συλλογικές δράσεις και τις μορφές αγώνα του εκπ/κου κινήματος να ακυρώσουμε στην πράξη τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την αξιολόγηση. Όπως ακριβώς, δηλαδή, έχουμε ακυρώσει στην πράξη ψηφισμένους νόμους για την αξιολόγηση 24 χρόνια τώρα!

Τα συγκεκριμένα βήματα της απεργίας-αποχής:

  1. Καλούμε τους/τις συναδέλφους Διευθυντές-ντριες και Προϊσταμένες-ους, δηλώνοντας τη συμμετοχή τους στην απεργία – αποχή του κλάδου, να μην υλοποιήσουν την Υπουργική απόφαση που προβλέπει τη σύγκληση και έναρξη της ειδικής συνεδρίασης του Συλλόγου Διδασκόντων για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

  2. Καλούμε τους/τις συναδέλφους να δηλώσουν συμμετοχή στην απεργία – αποχή του κλάδου και, επομένως, τη μη συμμετοχή τους στην ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για το συγκεκριμένο θέμα, αλλά ούτε και σε καμία αξιολογική διαδικασία (συγκρότηση ομάδων δράσης, συνεδρίαση για τη σύνταξη έκθεσης «Εσωτερικής και Εξωτερικής Αξιολόγησης», κ.λπ.)

  3. Υπενθυμίζουμε ότι, με βάση το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία του Συλλόγου Διδασκόντων για να υπάρχει απαρτία στο όργανο, πρέπει οι παρόντες να είναι περισσότεροι από τους απόντες. Οι συνάδελφοι που συμμετέχουν στην απεργία – αποχή θεωρούνται απόντες. Συγκεκριμένα, όπως ορίζεται από την Υ.Α. Αριθ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002, ΦΕΚ 1340/16-10-2002 Άρθρο 37, π.13, «Ο σύλλογος των διδασκόντων βρίσκεται σε νόμιμη απαρτία και οι αποφάσεις του είναι έγκυρες, όταν τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα». Για παράδειγμα, σε έναν Σύλλογο Διδασκόντων με 10 μέλη, απαιτείται η συμμετοχή 6 μελών για να υπάρχει απαρτία. Επομένως, με την έναρξη της συνεδρίασης, τίθεται θέμα απαρτίας του Συλλόγου Διδασκόντων.

Α. Εάν δεν υπάρχει απαρτία, η συνεδρίαση λύεται, δεν συντάσσεται και δεν υπογράφεται κανένα πρακτικό στο Βιβλίο πρακτικών του Συλλόγου Διδασκόντων και ο/η Διευθυντής/-ντρια καταγράφουν στο Βιβλίο Πράξεων του Διευθυντή/-ντριας ότι: «Στο ……. Δημοτικό Σχολείο/Νηπιαγωγείο, στις …….. (ημερομηνία) με βάση την Υ.Α. 6603/ΓΔ4/20 – 1 – 2021 με τίτλο: «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο», προγραμματίστηκε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Διαπιστώθηκε ωστόσο, ότι δεν υπήρχε απαρτία καθώς, λόγω συμμετοχής συναδέλφων στην απεργία-αποχή που έχει κηρύξει η ΔΟΕ (Αρ. Πρωτ. 1313/1/2/2021), οι παρόντες δεν ήταν περισσότεροι από τους απόντες όπως προβλέπεται από την Υ.Α. Αριθ. Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002, ΦΕΚ 1340/16-10-2002 Άρθρο 37, π.13. Επομένως, λόγω έλλειψης απαρτίας, η συγκεκριμένη ειδική συνεδρίαση για την ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων σχετικά με το νέο σύστημα εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης σχολικών μονάδων, όπως περιγράφεται στα άρθρα της ως άνω Υ.Α. δεν πραγματοποιήθηκε και συνακόλουθα δεν συγκροτήθηκαν ομάδες εκπαιδευτικών για τη διερεύνηση του έργου του σχολείου σε σχέση με τους 14 θεματικούς άξονες του άρθρου 3».

Β. Εάν υπάρχει απαρτία, αυτονόητα στο Βιβλίο Πρακτικών καταγράφονται οι αποφάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων, το πρακτικό όμως ΔΕΝ ΥΠΟΓΡΑΦΕΤΑΙ από τους συμμετέχοντες στην απεργία–αποχή. Κάθε συνάδελφος/-ισσα, μπορεί στη συνέχεια να συμμετάσχει και ατομικά στην απεργία – αποχή και να μην συμμετάσχει σε καμία από τις επόμενες αξιολογικές διαδικασίες (συγκρότηση ομάδων κ.λπ.).

Με βάση τα παραπάνω, ο Σύλλογος Αθηνά:

  • Προχωρά στην οργάνωση του αγώνα και αναπτύσσει καμπάνια ενημέρωσης όλων των συναδέλφων  για την  αναγκαιότητα συλλογικής στάσης απέναντι στην επίθεση που δεχόμαστε  και την υλοποίηση της απεργίας-αποχής από την αξιολόγηση.

  • Εκδίδει ενημερωτικό δελτίο με το πρόγραμμα της ενημερωτικής καμπάνιας που, με δεδομένη την εξέλιξη της πανδημίας, περιλαμβάνει και δια ζώσης επικοινωνία στις σχολικές μονάδες και διαδικτυακές ενημερώσεις όλων των συναδέλφων που υπηρετούν στα Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία του Συλλόγου μας.

  • Θα συνεργαστεί με τους όμορους εκπαιδευτικούς συλλόγους για δράσεις στο ΠΕΚΕΣ, τη Διεύθυνση και την Περιφέρεια, απεύθυνση και ενημέρωση προς τους γονείς και σε συντονισμό με όλα τα εκπαιδευτικά σωματεία για τη συνολικοποίηση και την κλιμάκωση του αγώνα.

  • Καλεί όλους τους συναδέλφους σε επαγρύπνηση, συσπείρωση και επικοινωνία με το Σύλλογό μας, ώστε με ενότητα και αλληλεγγύη να δώσουμε σε κάθε σχολική μονάδα τη μάχη του δημόσιου σχολείου και της εργασιακής μας αξιοπρέπειας.


Πηγή

Leave a Reply