“Χαστούκι” στην Κεραμέως από τους εκπαιδευτικούς της Ευρώπης

Η Ευρωπαϊκή Συνδικαλιστική Επιτροπή για την Εκπαίδευση, που αντιπροσωπεύει 132 συνδικάτα και 11 εκατ. λειτουργούς της Παιδείας, συντάσσεται με τη μη εφαρμογή του μέτρου της ζωντανής μετάδοσης των μαθημάτων.

Το ζήτημα της καταγραφής και ζωντανής μετάδοσης του μαθήματος απασχόλησε και την Ευρωπαϊκή Συνδικαλιστική Επιτροπή για την Εκπαίδευση (ETUCE), η οποία, με επιστολή της προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, την καλεί να συμμορφωθεί με τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη, τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ) της Ε.Ε., αλλά και τις οδηγίες του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας.

Αιφνιδιασμός

Η ETUCE, αναγνωρισμένος ευρωπαϊκός κοινωνικός εταίρος στην εκπαίδευση, που αντιπροσωπεύει συνολικά 132 συνδικάτα και 11 εκατομμύρια εκπαιδευτικούς, ψέγει το ελληνικό υπουργείο Παιδείας για την αιφνιδιαστική κατάθεση της τροπολογίας χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς, γεγονός το οποίο έρχεται σε κόντρα με τη διάταξη (άρθρο 21β) του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, η οποία ορίζει ότι «οι εργαζόμενοι ή εκπρόσωποί τους, σύμφωνα με την κείμενη εθνική νομοθεσία και πρακτική, καλούνται σε διαβούλευση έγκαιρα πάνω στις προτεινόμενες αποφάσεις οι οποίες επηρεάζουν σημαντικά τα συμφέροντα των εργαζομένων, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για αποφάσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν σημαντικά τις εργασιακές συνθήκες με την εφαρμογή τους», επισημαίνοντας παράλληλα ότι η ψήφιση της επίμαχης ρύθμισης για τη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων με ηλεκτρονικά μέσα παραβιάζει και σχετική διάταξη του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων, σύμφωνα με την οποία «οι εργαζόμενοι ή εκπρόσωποί τους έχουν το δικαίωμα να ενημερώνονται και να προσέρχονται σε διάλογο έγκαιρα σε θέματα που τους αφορούν» (διάταξη 8 «Κοινωνικός Διάλογος και συμμετοχή εργαζομένων»).

Στην επιστολή τίθενται μια σειρά ζητήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή του μέτρου της ζωντανής μετάδοσης των μαθημάτων. Ενδεικτικά η ETUCE αναφέρει ότι η διαδικτυακή μετάδοση συνεπάγεται την κυκλοφορία περιεχομένου που έχει δημιουργηθεί από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς επ’ ωφελεία αποκλειστικά των μαθητών τους, εγείροντας έτσι θέμα προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας.

Φυσικά στέκεται στην προστασία των προσωπικών δεδομένων και στην προάσπιση της ιδιωτικότητας και της ασφάλειας στο διαδίκτυο.

«Στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση εννοείται ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό μοιράζεται προσωπικά του στοιχεία στις μαγνητοσκοπήσεις και άρα εκθέτουν τους εαυτούς τους σε οποιαδήποτε τυχόν online εξέταση/έλεγχο. Αυτό με τη σειρά του εγείρει ζητήματα που σχετίζονται με την προστασία και την πρόληψη της παρενόχλησης online και άσκησης βίας από τρίτο πρόσωπο, με σοβαρές συνέπειες για την online ασφάλειά τους, την ιδιωτικότητα και την ψυχοκοινωνική τους υγεία» τονίζει η Ευρωπαία διευθύντρια της ETUCE, Σούζαν Φλόκεν.

«Υψηλός κίνδυνος»

Η ίδια καλεί το υπουργείο να συμμορφωθεί με το άρθρο 35 του ΓΚΠΔ της Ε.Ε. 2016/679 αναφορικά με την υποχρέωση διεξαγωγής μελέτης εκτίμησης αντίκτυπου για την προστασία δεδομένων, η οποία βάσει των οδηγιών του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ILO) θα πρέπει να εκπονηθεί κατόπιν διαλόγου με τους εμπλεκόμενους φορείς, τονίζοντας ότι «όταν ένα είδος επεξεργασίας συγκεκριμένα με τη χρήση νέων τεχνολογιών αποτελεί υψηλό κίνδυνο για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των φυσικών προσώπων, είναι ζωτικής σημασίας να υπάρχει ουσιαστική συμμετοχή/εμπλοκή των κοινωνικών εταίρων της χώρας με σκοπό η έκθεση αντίκτυπου να συμπεριλάβει και τις θέσεις των εκπαιδευτικών».


Πηγή