Νίκος Ανδρουλάκης: Η απόφαση της αυριανής Συνόδου πρέπει να αποτρέπει μια νέα κρίση χρέους

Συνέντευξη του Ευρωβουλευτή Νίκου Ανδρουλάκη στην εκπομπή “Μια του Νότη, δυο του Χιώτη” με τους Νότη Παπαδόπουλο και Βασίλη Χιώτη στον ΣΚΑΪ 100.3.

Το είδος της συμφωνίας στη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και η επίπτωση αυτής στο χρέος των κρατών – μελών θα πρέπει να απασχολεί τους Ευρωπαίους πολίτες σύμφωνα με τον Ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Νίκο Ανδρουλάκη.

 

Έλλειμα ηγεσίας και αξεπέραστα προβλήματα με 7.5% ύφεση και άγνωστη διάρκεια κρίσης

Ενόψει της Συνόδου της Πέμπτης, ο ευρωβουλευτής διαπιστώνει έλλειμα ηγεσίας όταν σχεδόν ακουμπάμε στην Ευρώπη τους 100.000 νεκρούς από κοροναϊό βαδίζουμε σε ύφεση που εκτιμάται από τον πρόεδρο του Eurogroup Σεντένο στο 7.5%, με καταγεγραμμένη ύφεση το 2009 στο 4.5%. «Αυτό δείχνει λοιπόν ότι τα προβλήματα είναι πάρα πολύ μεγάλα και σε ένα βαθμό θα μπορούσαμε να τα χαρακτηρίσουμε και αξεπέραστα χωρίς αλληλεγγύη».

Δεδομένης της έλλειψης σαφών ενδείξεων για τη διάρκεια της κρίσης, ο κ. Ανδρουλάκης εκτιμά το απαιτούμενο μέγεθος των χρηματοδοτικών πακέτων θα είναι πολλαπλάσιο του 1 τρισ. ευρώ συμπληρώνοντας ότι οι εξελίξεις στο επιστημονικό πεδίο θα καθορίσουν το τελικό κόστος.

Συγκρίνοντας την κατάσταση του 2009 με την σημερινή κρίση, ο κ. Ανδρουλάκης σημείωσε ότι το πρόβλημα δεν είναι η αδυναμία εξόδου στις αγορές που έβαλε τότε στη συζήτηση το ευρωομόλογο, καθώς σήμερα οι χώρες δανείζονται με χαμηλό κόστος. «Το πρόβλημα είναι ότι αν δανειστούμε πολλά χρήματα για να ανατρέψουμε τη ζημιά που δημιουργείται, αυτό θα γίνει νέο πραγματικό χρέος στα κράτη-μέλη. Αυτό με τη σειρά του είναι πολύ πιθανόν σε δεύτερο χρόνο, να αυξήσει το κόστος δανεισμού».

 

Χρηματοδότηση χωρίς συσσώρευση νέου χρέους στα κράτη – μέλη

«Το μεγάλο ερώτημα για την επόμενη ημέρα είναι εάν μπορούμε αυτό το Ταμείο Ανασυγκρότησης της Ευρωπαϊκής οικονομίας να μη συσσωρεύει νέο χρέος στα κράτη – μέλη, πώς θα δοθούν αυτά τα χρήματα και ποιος θα τα πληρώσει» τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης, απορρίπτοντας τα περί μάχης Νότου – Βορρά, καθώς το μέτωπο με Βέλγιο και Λουξεμβούργο είναι ευρύτερο.

Προσθέτοντας ότι ο μόνος τρόπος για να γίνει είναι κάτω από το Άρθρο 122.2 της ΣΛΕΕ, η χρηματοδότηση του θα γίνει στο ένα κομμάτι από τον Ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό και συγχρόνως να γίνει ένας νέος τύπος ευρωομολόγου που θα χρηματοδοτήσει αυτό το ταμείο, ώστε να χρηματοδοτηθούν τα κράτη – μέλη με όσο το δυνατόν λιγότερη συσσώρευση χρέους. Με την πρόταση αυτή, το μεγάλο κομμάτι του χρέους θα είναι στα χέρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και όχι στο κράτος-μέλος. «Σε κάθε άλλη περίπτωση αυτά τα 10 χρόνια προσπάθειας θα πάνε στο βρόντο,» πρόσθεσε ο ευρωβουλευτής.

Σε κάθε περίπτωση η βασική διαφορά του ευρωομολόγου ως εργαλείο στο επίπεδο των 19 κρατών – μελών της ευρωζώνης, συνεπάγεται μια «νέου τύπου νομισματική ένωση με μια ισχυρή δημοσιονομική αλληλεγγύη,» ενώ η λύση στο επίπεδο των 27 είναι μια μη μόνιμη κατάσταση, μια ειδικού σκοπού λύση που δεν σηματοδοτεί μια νέα «πίστα» της ευρωζώνης, καθώς και μια μόνιμη διαρθρωτική λύση.

 

Αναξιοποίητη η δυνατότητα επαναπατρισμού με χρηματοδότηση μέσω rescEU από την Ελλάδα

Επιπλέον, ο κ. Ανδρουλάκης παρουσίασε στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία, τα 100 εκατ. ευρώ που έδωσε ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας rescEU ώστε να επαναπατριστούν οι ευρωπαίοι πολίτες, παραμένει εν πολλοίς αναξιοποίητος από την Ελλάδα, η οποία κάνει ενέργειες για να επαναπατριστούν μόλις 65 άνθρωποι μέχρι την Μ. Πέμπτη, σε σύνολο 48.000 σε επίπεδο ΕΕ, εγείροντας ερωτηματικά για την έλλειψη συντoνισμού και εκμετάλλευσης των εργαλείων της Ένωσης. Επιπλέον το rescEU διέθεσε 370 εκατ. ευρώ για στρατηγικό απόθεμα προστατευτικού εξοπλισμού


Πηγή